Startlaphoz Csatlakozz!

2060-ban egy munkavállaló járulékából három nyugdíjast kell majd fizetni

Lesz nyugdíj, csak alig

Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2014. június 13. péntek, 15:43
 
Jó hír, hogy a mai fiataloknak is lesz nyugdíja, a rossz hír viszont az, hogy annak összege a megélhetéshez nem lesz elég. Így foglalható össze a szakemberek véleménye a ma már mindenki által nyilvánvaló nyugdíjproblémákról. Azonnali értékelésre, elemzésre, hatásvizsgálatokra lenne ugyanis szükség ahhoz, hogy kiderüljön, miként lehet majd kezelni, hogy 2060-ban egy munkavállaló járulékából három nyugdíjast kell majd fizetni – írja a Népszava.

   Az igazi nyugdíjgondok 2022 után jelentkeznek majd, 2030 után pedig erősödnek - egyebek mellett így fogalmazott lapunknak Barát Gábor, az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság volt vezetője azzal kapcsolatban, hogy egyre több figyelmeztetés érkezik: veszélyben a mai fiatalok, középkorúak időskori ellátása. Barát Gábor elmondta: mivel a korhatáremelés ebben az évben elindult, érezhetően csökken a nyugdíjba vonulók száma. Korhatár előtti nyugdíj sincs már, ami szintén visszafogja a kiadásokat. Az sem véletlen, hogya kormány föltupírozza a közmunkások számát, hiszen az ő csekély bérükből is levonja a járulékot. Ezek az intézkedések adnak némi haladékot - tette hozzá -, de minél előbb rendszerszerű reformot ki kell dolgozni, "ám isten ments az ötleteléstől".
 
   Legutóbb a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) szociális védelemről szóló nemzetközi jelentése számolt be arról, hogy a nyugdíjkorhatár feletti lakosság csaknem fele nem kap nyugdíjat, és azok közül is, akik nyugdíjellátásban részesülnek, sokan bőven a szegénységi küszöb alatt élnek. A majdani nyugdíjasok legalább 14 európai országban kapnak majd alacsonyabb nyugdíjat - írta a szervezet.
 
   Ez a félelem Magyarországra is igaz, hiszen a következő években a nyugdíjasok aktív korúakhoz viszonyított aránya jelentősen emelkedik. Még mielőtt az idősek joggal megsértődnek, érdemes tisztázni, nem azzal van baj, hogy sokan vannak, és sokáig élnek. Az a probléma, hogy Magyarországon - a kormányzati propaganda ellenére - kevesen dolgoznak, és akinek van állása, azok közül is sokan rendkívül alacsony fizetésért robotolnak. Így viszont a nyugdíjkasszába is kevés pénz folyik be.
 
   Mindezek ellenére Barát Gábor szerint a nyugdíjrendszer generációs távlatokban is fenntartható, de ahhoz, hogy elfogadható színvonalú, és finanszírozható legyen, célszerű lenne végre elindítani egy profi elemzést, modellezést a megoldás érdekében. Bármilyen felületi kezelés csak arra jó, hogy zavart, sőt káoszt okozzon - fogalmazott a szakember. A Tárki vezető kutatója, Gál Róbert Iván a privatbankar.hu-nak adott interjújában is hasonlóan fogalmazott; szerinte a most aktív generációnak, a 30-40 éves fiataloknak nincs elég gyereke, így 25-30 év múlva nem lesz elég járulékfizető. Ettől még lesz ugyan nyugdíj, csak alacsony, és sokat kell érte dolgozni.
 
   Jelenleg úgynevezett felosztó-kirovó nyugdíjrendszert alkalmaz Magyarország. Ez a szolidaritási elven alapul, abból a pénzből fizetik a nyugdíjasok járandóságát - a ledolgozott évekre és a korábban fizetett keresetre alapozva - amit az aktív dolgozók befizetnek. Ám, ha kevés a jól kereső munkavállaló, a szükségesnél kevesebb pénz folyik a kasszába. Ezt akarta megoldani az előző ciklusban a Fidesz-kormány egyebek mellett azzal, hogy a rokkantakat, a korhatár előttieket kizárta a nyugdíjrendszerből. Törekvésük részben kudarcot vallott; kiderült, a megváltozott munkaképességűek többsége valóban nem képes dolgozni, akik pedig szívesen vállalnának állást, nem kapnak munkát.
 
   A kormány egy másik megoldást alkalmazott, amikor államosította a magán-nyugdíjpénztári megtakarításokat és mindenkit visszaterelt az állami rendszerbe. Mivel a pénztárak többsége tönkrement, az önkéntes megtakarítások is veszélybe kerültek. Pedig a legtöbb elemző arra hívja fel a figyelmet, hogy senki ne bízzon az állami nyugdíjban, kezdjen el takarékoskodni idős éveire. Ám ennek nemcsak az előbb említett lépések miatti bizolomvesztés az akadálya, hanem az is, hogy a munkavállalók többsége egyik hónapról a másikra él, 25 százalékuk keresete még a létminimumot sem éri el.
 
   A problémák valódi megoldását még a szocialista kormányok idekén életre hívott Nyugdíj és Időskori Kerekasztal kereste utoljára. A neves szakemberekből álló csapat egy 400 oldalas jelentés készített. Azt vizsgálták, hogy 2050-ig hogyan javítható a magyar nyugdíjrendszer, ami azóta egyébként változott. Az akkori viszonyokra modellezve megállapították, hogy a következő négy évtizedben két nagy hullám, a Ratkó-gyerekek és az ő gyermekeik vonulnak nyugdíjba, és miután egyre keveseb gyerek születik, nem lesz kivel pótolni a munkaerőpiacról kilépőket. Akkor még nem lehetett sejteni, hogy a jelenlegi mértékben mennek külföldre a fiatal és középkorú munkavállalók, akik közül sokan nem akarnak hazajönni. A fizetésükből levont járulék tehát nem a magyar nyugdíjkasszába kerül, igaz, nem is kell majd onnan fizetni nekik.
 
   A szakemberek 2010 elején azt írták, a szocialista kormányok által meghozott döntések, a 13. havi nyugdíj eltörlése, a korhatáremelés, az indexálási szabályok módosítása látszólagos pénzügyi egyensúlyt teremtett. Az egyensúly azért látszólagos, mert kevesen fizetnek sok járulékot, sokan viszont kiszorulnak a rendszerből, és idős korukra ellátás nélkül maradnak. Ők azok, akik hosszú évekig munka nélkül élnek, nem szerzik meg a szükséges szolgálati időt, vagy olyan kevés pénzért dolgoznak, hogy a nyugdíjuk összege egészen minimális lesz.
 
   A helyzet azóta tovább romlott. Akkor öt változatot mutattak be a problémák orvoslására. Az első a társadalombiztosítási rendszeren belül egy pontrendszert vezetne be, és egyéni nyilvántartásra épül. A második beemeli a rendszerbe a "nulladik pillért", ami azt jelenti, hogy 65 éves kortól mindenkinek biztosít alapnyugdíjat, arányosan csökkentve a szolgálati időhöz kapcsolódó munkanyugdíjat. A harmadik változat a névleges egyéni számlás rendszer (NDC), ami csak annyi nyugdíjat enged kifizetni, amire megvan a fedezet. 70 éves korban belép mellé egy garantált minimumnyugdíj is, ha a névleges egyéni számlás nyugdíj nem érné el ezt a minimális szintet (ezt nevezik svéd modellnek).
 
   A negyedik változat távlatilag csak a tőkésített, úgynevezett második pillért tartja fenn, a jelenlegi felosztó-kirovó elemet pedig fokozatosan megszünteti, helyét a névleges egyéni számlás rendszer veszi át. Ebben a modellben is belép 70 éves korban a garantált minimumnyugdíj. Az ötödik változat még tovább megy, gyakorlatilag a teljes öngondoskodásra épít: csak az alapnyugdíjat tartja meg, a kötelező munkanyugdíj elemei megszűnnek. A jelentés készítői már akkor kijelentették: egyik sem old meg minden problémát, és felhívták a figyelmet arra is, hogy valódi hatásvizsgálatok kellenek.
 
   Eltelt öt év, hatásvizsgálatról szó nincs, ötletelésből viszont annál több. A legutolsó a Népesedési Kerekasztalhoz köthető. A testület javaslatának lényege, hogy aki nem szül elég gyereket, ne kapjon ellátást a nyugdíjkorhatár elérésekor, vagy legyen alacsonyabb a járuléka, mint egy nagycsaládosnak. "Sok szempontból ez lenne a legtisztább megoldás, ha a gyermeknevelést természetbeni járulékfizetésnek tekintenék" - közölte a kerekasztal.
 
   Mindezt értelmetlennek, károsnak, a gyakorlatban megvalósíthatatlannak, nyugdíjszakmailag pedig tévesnek minősítette Barát Gábor. Indoklása szerint nem oldja meg a nyugdíj rendszer hosszabb távon jelentkező finanszírozási gondjait. Teljesen rendszeridegen elemként jelenne meg benne a gyermekek számától, és a végzettségétől függő nyugdíj jogosultság, illetve összeg. A gyermektelenek, egygyermekesek büntetése pedig nonszensz. Barát Gábor kijelentette: a nyugdíj munkával és járulékfizetéssel szerzett jog. A biztosítási rendszerben nem lehet a nyugdíj-jogosultságot, a nyugdíj mértékét attól függően meghatározni, hogy a jogszerző férfi vagy nő, milyen a végzettsége, hány gyermeke van, és hogyan nevelte őket.
 
   A szakember elismerte, ez a javaslat első ránézésre sok embernek tetszik, jól el is adható, de attól még irreális. Barát Gábor szerint a nyugdíjrendszer szükséges korszerűsítésének máshol is bevált rendszerét kellene elővenni, az alapkérdések és az irány eldöntése után pedig a legkésőbb 2020-tól hatályos nyugdíjrendszer részletes, modellezésekkel alátámasztott koncepcióját kellene kimunkálni. Aztán jöhetne a kodifikáció. Az alapos, professzionális ügyviteli, informatikai elemzés is elengedhetetlen, mert enélkül nem lehet kiszolgálni a nyugdíjrendszer tartalmi elemeit. Arról nem is beszélve - tette hozzá -, hogy a foglalkoztatási helyzet alakulása mellett az oktatási kérdések is ugyanilyen jelentőségűek, melyek a várható demográfiai problémákon is túlmutatnak. Ma ezek egyikéről sincs azonban szó.
 
Ahonnan még mindig van lejjebb

- Az átlagnyugdíj összege 113 013 forint
- A minimálnyugdíj 28 500 forint
- A nyugdíjak kétharmada 100 ezer forint alatti 
- Az idősek fele szegénységben él
 
A korhatár 2010 óta fokozatosan emelkedik

Öregségi nyugdíjkorhatár

- 1952-ben született, a 62. életév betöltését követő 183. nap,
- 1953-ban született, a betöltött 63. életév,
- 1954-ben született, a 63. életév betöltését követő 183. nap,
- 1955-ben született, a betöltött 64. életév,
- 1956-ban született, a 64. életév betöltését követő 183. nap,
- 1957-ben vagy azt követően született, annak a betöltött 65. életév.
 
   2013-ban az 1951-ben született nők és férfiak töltötték be öregségi nyugdíjkorhatárukat, a 62. életévet. 2014-ben az 1952. első félévében születettek fogják elérni nyugdíjkorhatárukat, a 62. életév betöltését követő 183. napon. 2015-ben az 1952. második félévében születettek mehetnek nyugdíja.

Az optimista verzió is pesszimista

   A KSH Népességtudományi Kutatóintézetének elemzése szerint Magyarországon 1981-ben 10 millió 710 ezren éltek, azóta - egyetlen év, 1992 kivételével - minden esztendőben folyamatos volt a népesség-csökkenés. A 2001. évi népszámláláskor 10 millió 200 ezer főt írtak össze, 2011. október 1-jén pedig 9 millió 982 ezret. A népesség 2013 elején már csak 9 millió 909 ezer fő volt, ez további 73 ezres veszteséget jelent.
 
   Az intézet becslése meglehetősen tág határokat jelölt ki a 2060-ban várható népességszámra. Az alapváltozat szerint legvalószínűbb, hogy 7 millió 920 ezren élünk majd Magyarországon. A legmagasabb érték 8 millió 590 ezer ember, a legalacsonyabb peig 6 millió 920 ezer. Az eltérés a két szélső változat között 1 millió 670 ezer.
 
   Mindez azt jelenti, hogy 2013-2060 között a népesség csökkenése alaptendencia marad, mivel a lélekszám még a jelentős termékenységemelkedést, intenzív bevándorlást feltételező magas változat megvalósulása esetén is jóval kevesebb lesz mint 9 millió. Az sem elhanyagolható tény, hogy az 1990-es évek elején a 65 éven felüliek létszáma 1,4 millió volt, 2001-ben már meghaladta a 1,5 milliót, 2013-ban pedig elérte az 1,7 milliót.
 
   A korcsoport aránya a népességen belül 13 százalékról 17 százalékra nőtt, 2060-ig pedig 2,4 millió főre emelkedhet, a népességbeli arány pedig elérheti a 30 százalékot.
 
Forrás: Népszava

Kedvencek közé   |    Add a Startlaphoz   |    Legyen ez a kezdőlapom   |    Impresszum   |    Jogfenntartó nyilatkozat   |    Adatvédelmi tájékoztató
2012 Szakszervezetek.hu - Lesz nyugdíj, csak alig.
Powered by Joomla 1.7 Templates
Mobil nézet | Normál nézet
számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector