Járműrekonstrukciós programról, munkahelyek megtartásáról esett szó
Egyeztettek az MNV-vel a Volán szakszervezetek
Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2014. augusztus 05. kedd, 18:13
Közzétéve: 2014. augusztus 05. kedd, 18:13
A Volán-cégcsoport szervezeti átalakításáról, járműrekonstrukciós programjáról, a munkahelyek megtartásáról egyeztetettek a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV Zrt.) Volán portfólió irányításáért felelős vezetői a cégcsoport szakszervezeteivel - tájékoztatta a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) kedden az MTI-t közleményben.
A tanácskozáson elhangzott: a Volán-társaságoknak a közlekedési piac liberalizációját követően (várhatóan 2016 végén) 10-11 éves, vagy ennél fiatalabb járműparkkal kell rendelkezniük. A döntéshozók szerint ugyanakkor a most kezdődő járműrekonstrukciós program mellett indokolttá válik az alvállalkozók bevonása is a helyközi közösségi közlekedésbe.
Az MNV ennek kapcsán jelezte, hogy az alvállalkozói szerződéstervezeteket előzetesen egyeztetik a szakszervezetekkel. A megállapodásokban egyértelműen rögzítik a foglalkoztatási szabályok betartását, a munkavállalók számára biztosítják legalább a jelenlegi jövedelmeket, a járulékfizetési kötelezettség ellenőrizhetőségét és a munkaviszony folyamatosságát - olvasható a szövetség közleményében.
A KMSZ hangsúlyozta: határozottan tiltakoznak és fellépnek a magánszolgáltatók Volán-struktúrába való bevonása ellen, ha a szerződések mindezek ellenére nem nyújtanak elegendő garanciát a munkavállalók jogainak megvédésére.
Emlékeztettek arra a bajai esetre, amikor a magánszolgáltató forráshiányra hivatkozva egyik percről a másikra megszüntette a szolgáltatást, és Baján csak azért nem állt le a város tömegközlekedése, mert a Volán-társaság azonnal átvette és megoldotta a feladatokat.
A szövetség elismerte, hogy a finanszírozási problémák miatt vannak hiányosságai a Volán-társaságoknak, de ezeket - a nyomasztó gazdasági környezet ellenére - saját kereteik között kell megoldaniuk. Az érdekvédők szerint a stabilitás csökkenését és a meglevő egység megbomlását okozná, ha a magánszolgáltatókat bevonnák.
A KMSZ arra is felhívta a figyelmet, hogy a Volán-cégcsoport strukturális átalakítási folyamatában a munkahelymegtartást tartja az egyik legfontosabb kérdésnek. Azzal az MNV Zrt. vezetői is egyetértettek, hogy (természetes fluktuáció révén megvalósuló) 1-2 százaléknál jobban nem lehet a létszámot csökkenteni, de az érdekvédők azt is szeretnék elérni, hogy a munkahelyek döntő többsége maradjon meg helyben, a munkavállalók ne kényszerüljenek napi ingázásra.