Startlaphoz Csatlakozz!

Rengeteg álláslehetőség, versenyképes fizetés

Mit tanulnak az informatikusok?

Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2014. szeptember 22. hétfő, 18:30

A rengeteg álláslehetőség és a versenyképes fizetés vonzza az informatikushallgatókat. De megfelel-e az ipari elvárásoknak az egyetemi tudásanyag? – olvasható a pcworld.hu oldalán.
 
   Komoly makrogazdasági tényezővé vált az informatikai képzés, amelynek mennyiségi és minőségi változása a GDP-ben is megjelenik. Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége kimutatása alapján Magyarország 120 milliárd forinttal növelhetné bruttó hazai össztermékét, ha a 2013-ban regisztrált tízezer informatikai munkahelyet sikerülne betölteni. Major Gábor, a szövetség főtitkára korábban úgy nyilatkozott, hogy évről évre több a betöltetlen IT-álláshely annak ellenére, hogy a felsőoktatásból évente kétezer szakember kerül ki. A képzés épphogy pótolja a nyugdíjba menőket, így a friss diplomások lubickolhatnak az állásajánlatokban. Kezdő fizetésként a budapesti végzősök nettó átlag 230 000, a vidéki egyetemek ex-hallgatói pedig 175 000 forintot vihetnek haza.
 
Egyetemi szakok
 
   Jelenleg az ország huszonegy felsőoktatási intézményében öt szakon – nem számítva az idegen nyelvű és a tanári képzéseket – tanulhatnak az informatikushallgatók. A legnépszerűbb három szak a programtervező, a mérnök és a gazdaságinformatikus. Az első egy versenyképes szak a legkomolyabb matematikai és informatikai ismeretekkel. A mély elméleti alapozást elvont problémák taglalása követi, komoly matematikával, hátránya a túlzott specializáció. A mérnök informatikai oktatás hasonló nehézségű, és mérnöki gondolkodást is kialakít az informatikai mellett. A hallgatók azonban panaszkodnak, hogy nehéz a kettő között oda-vissza váltani, hátrány továbbá, hogy a mérnöki tudás oltárán feláldoznak számos informatikai tárgyat. A gazdaságinformatikus szakot tartja a közmegegyezés a legkönnyebbnek. Itt a második terület, a gazdaságtudomány bármely menedzseri pozícióban kifizetődő, nem véletlen, hogy számos informatikushallgató választja mesterdiplomának a gazdasági témájú képzéseket.
 
  Probléma, hogy még a legmélyebb lexikális ismereteket adó programtervező szakon is előfordulhat, hogy a programozás teljes megtanulása a gyakorlatra marad. Az egyetemek ezzel együtt igyekeznek lépést tartani a fejlődő technológiákkal, többnyire az iparral kötött együttműködési megállapodások révén.
 
   „A tanárok egyre inkább igyekeznek a gyakorlati oktatást előnyben részesíteni” – mondta a PC Worldnek dr. Kiss Gábor, az Óbudai Egyetem adjunktusa. „Vannak persze tipikusan elméleti tárgyak, de ahol csak lehet, ott figyelünk a gyakorlatra. A diákok is szívesebben oldanak meg egy problémát, ha az kézzelfogható, és nemcsak a képernyőn jelenik meg a számítógép által kiszámított eredmény, hanem egy robot mozgásán keresztül látható a program végrehajtása. Ha ismerik az elágazásokat, tudnak ciklust szervezni és véletlen számot generálni, már lehet különféle kocka- vagy kártyajátékokat szimuláltatni a hallgatókkal.” Ez pedig segít a motiváció, a tudásszomj növelésében.
 
   Kiss Gábor ugyanakkor hozzátette, hogy hosszú időbe telik, mire idáig eljutnak a diákok, mivel a tanároknak sokszor a középiskolai oktatásból hozott lyukakat kell betömködniük, a „gyerekanyag” is egyre gyengül, sokkal kisebb a fogadókészség, mint 10-15 évvel ezelőtt. A legtöbb elsőéves még a NAT által előírtakat sem tudja. Hiába az Office középiskolai tanítása, sokszor részben a szövegszerkesztés is gondot okoz, a táblázatkezelésben szintén nagyfokú hiányosságok vannak. „Nemcsak az a baj, hogy a programozás fakultatív tárgy keretein belül zajlik, hanem hogy hiányoznak az algoritmikus gondolkozás alapjai.”
 
   Ezzel szemben Szlovákiában és Németország bizonyos tartományaiban már általános iskolában komoly informatikai oktatást kapnak a diákok. Németország számos iskolájában alkalmazzák a Lego-Mindstrom robotot az ötödik osztálytól kezdve programozás tanítására. Ennek segítségével egyszerű grafikus építőelemek összeillesztésével definiálható a robot mozgása.
 
Ipari elvárások
 
  „Az egyetemi oktatás jelenleg túlontúl elméleti, és ezért nem alkalmazható jól” – jelentette ki Tóth Szabolcs, a Virtual Call Center ügyvezető igazgatója. dr. Fehér Gábor, a cég fejlesztési vezetője azt fűzte hozzá, hogy minimális a kutatási munka, az önálló és a csapatszintű feladatmegoldás. Az ipari visszajelzések szerint tehát hiába a 3+2 év, kevés a gyakorlatra fordított idő. „A cégeknek általában az alapoktól kell kezdeni a programozási nyelvek oktatását, hiszen az egyetemen tanult programozási ismeretek csak néhány félévet tesznek ki” – tette hozzá Tóth Szabolcs. A piacnak 90 százalékban inkább gyakorlati tapasztalattal rendelkező fejlesztőkre van szüksége, mint matematikusokra, és fontos a specializáció, például a site build, a back end a mobil- vagy az adatbázis-fejlesztés területén.
 
   Spiller László IT fejvadász elmondása alapján a gazdaságinformatika-diploma specializáció nélkül semmire nem elég. A jó szakember szakosodik, és folyamatosan fejleszti magát, legyen szó programozásról, rendszermérnöki munkáról vagy szoftvertesztelésről. „Egy gazdasági informatikus jó banki informatikus, üzleti elemző, alkalmazástámogató, projektmenedzser, IT sales szakember, IT-tanácsadó vagy QA-szakember lehet, de ez specializáció nélkül nem megy” – olvasható blogjában. Mindezek mellett persze érteni kell az adatbázisokhoz (MSSQL, MySQL, PL/SQL, PostgreSQL, DB2), ismerni több programozási (főként VB, C#, C++, Java), illetve szkriptnyelvet (Perl, Python). Az Microsoft Office csomag (Excel, Access, VBA) kezelése elvárt kompetencia, mint ahogy a különféle operációs rendszerekben (Unix/Linux, Windows) is otthon kell lenni, illetve mindenképp el kell tudni igazodni néhány vállalatirányítási rendszerben (SAP, Oracle). Ezzel együtt Tóth Szabolcs szerint „az alkalmazásfejlesztés 99 százalékához elég a középiskolai matematika. Ezekhez csak néhány dolgot, például a Bool-algebrát, a kettes és tizenhatos számrendszert kell hozzáadni, de garantáltan nem kell deriválni.”
 
Mire lenne szükség?
 
   Mindenekelőtt folyamatos fejlődésre mind hallgatói, mind tanári részről. „A komplett tantervet nem lehet minden évben újraírni” – jelentette ki Kiss Gábor. „De ahogy időnk engedi, minden oktató igyekszik felfedezni szakterületének újdonságait, és ezt továbbadni a hallgatóknak, folyamatosan finomítva a tananyagon.” Az ipar sem várja el az abszolút naprakészséget, de több javaslata lenne a revíziót illetően. Hiányzik például a projektmenedzsment vagy a fejlesztési módszertanok (agilis, vízesésmodell, Kanban, Lean, Scrum) tanítása. Szükség lenne tesztelési alapokra (tesztvezérelt fejlesztés, TDD, BDD, ATTD), biztonságtechnikai ismeretekre, az objektumorientált programozás és a nagyobb rendszerekben gondolkodás (Big Picture View) kiépítésére is. De a mélyebb webdizájn- és a grafikus képkezelési ismeretek is hasznossá válhatnának. Egyben mindenki egyetért: analitikus gondolkodás nélkül nem lehet előre lépni, ezt megtanítja az egyetem. Utána pedig a munkavállaló szorgalmán múlik, hogy hány meetupon mennyi új információt szed össze, hogy minél kevésbé szoruljon rá a munkáltató tanítására.
 
Fejlesztők fizetései (bruttó)Java-fejlesztő (backend, frontend, JEE)
pályakezdő: 350–370 000 forint
tapasztalattal: 450 000–1,2 millió forint

Sharepoint-fejlesztő
pályakezdő: 350–370 000 forint
tapasztalattal: 450 000–1,2 millió forint

Oracle, adatbázis-specialista
pályakezdő: 400 000–600 000 forint
tapasztalattal: 800-900 000 forint

Android-fejlesztő
pályakezdő: 320 000–350 000 forint
tapasztalattal: 700-800 000 forint

iOS-fejlesztő
400 000–600 000 forint

C programcsalád-fejlesztő (C++, C#)
pályakezdő: 350 000–370 000 forint
tapasztalattal: 430 000–650 000 forint

Rendszermérnök/rendszerspecialista (Unix/Linux, script nyelvek)
pályakezdő: 320 000–350 000 forint
tapasztalattal: 400 000–420 000 forint
 
Forrás: pcworld.hu

Kedvencek közé   |    Add a Startlaphoz   |    Legyen ez a kezdőlapom   |    Impresszum   |    Jogfenntartó nyilatkozat   |    Adatvédelmi tájékoztató
2012 Szakszervezetek.hu - Mit tanulnak az informatikusok?.
Powered by Joomla 1.7 Templates
Mobil nézet | Normál nézet
számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector