Startlaphoz Csatlakozz!

Darabokra szedték az elégedetlen tanárok a Hoffmann-Czunyiné rendszert

Pedagógusok Szakszervezete: nem biztos, hogy a közoktatás a gyerekek és a jövő érdekeit szolgálja

Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2014. október 10. péntek, 09:15

Nem biztos, hogy a gyerekek jövőjét szolgálha a közoktatás a mostani állapotában. A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke Kaposváron fogalmazta meg újra így élesen aggályait – olvasható a sonline.hu oldalán.

   – Nem öncélúan panaszkodunk, azért mondjuk el hangosan a problémáinkat, hogy a társadalom is hallja, hiszen az emberek adóiból finanszírozott közoktatás helyzete mindenki számára fontos kell, hogy legyen, s rá kell világítanunk, hogy a közoktatás jelen állapotában nem biztos, hogy a gyerekek és a jövő érdekeit szolgálja – jelentette ki Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke Kaposváron, a PSZ szokásos megyei tanévnyitó értekezletén, melyen a köznevelés átalakításának egy éves tapasztalatai is szóba kerültek.

  Az érdekképviseleti vezető beszélt a pedagógusi életpályamodellről, s úgy vélte, a változások hatása messze nem pozitív.
– Béremelésre valóban sor került – állította –, ám ez nem minden pedagógus számára jelentett bérnövekedést. Már az elején kifogásoltuk, hogy az új fizetési rendszer nem ismeri el a több diplomát, munkát, illetve a minőséget. Az új munkaszervezési forma ráadásul valójában többletterhelést jelentett, ám a bérek nem tesznek különbséget, hogy a kötelezően előírt 22–26-os óraszámból valakinek a minimumot vagy a maximumot kell teljesítenie. Annak idején, még államtitkárként Hoffmann Rózsa azt mondta, azért van szükség új bérezési rendszerre, mert keresetkülönbségek akadnak az ugyanabban a munkakörben dolgozó tanárok között, ugyanis az önkormányzatok különféle juttatásokkal differenciálni tudtak. Utóbbi megszűnt, az igazságtalanság viszont a különböző terhelés miatt megmaradt.Galló Istvánné kritizálta a minősítési rendszert is, kijelentette, óriási a felháborodás a pedagógus társadalomban emiatt, hiszen az érintettek nem lettek felkészítve a portfolió-készítésre és -feltöltésre, s megfelelő idő sincs rá. A szakszervezet amúgy a kifogásait a nyáron le is írta egy levélben Balog Zoltán miniszternek, ámCzunyiné Bertalan Judit államtitkár csak annyit válaszolt, hogy nem látják a problémákat.

   – Pedig naponta szembesülnek velük – jegyezte meg a PSZ elnöke –, s tetszik, nem tetszik, előbb-utóbb megoldást is kell találni rájuk. Persze várható volt, hogy ez történik, hiszen a köznevelési törvények a szakmai és érdekképviseleti szervek nélkül születtek, a kormányzat két és fél évig nem is volt hajlandó tárgyalni velünk. Csak azután kezdődött meg a párbeszéd, hogy 2012 őszén megalakult a sztrájkbizottság, s Balog Zoltán lett a miniszter. Felvetésünkre, hogy a sztrájk végül elmaradt, sőt a PSZ tavaly év elején aláírta a megállapodást a kormánnyal,Galló Istvánné úgy reagált: ennek az eredménye, hogy azóta nem zártak be egyetlen iskolát sem, s nem bocsátottak el egy tanárt sem. Elismerte viszont, hogy most mégis ettől tartanak, ugyanis a köznevelés átalakítása még nem fejeződött be.
– Már egy 2011-es tanulmányban szerepelt több mint félezres intézménybezárás lehetősége-igénye, s ehhez kapcsolódva közel tízezres elbocsátás – állította. – Azt is lehet tudni, hogy megszorításokra készül a kormány, s a közoktatásban csak így lehet spórolni. Amíg az iskolák önkormányzati fenntartásban voltak, százszor meggondolták, hogy bezárjanak akár egyet is, hiszen helyben jelentkezett a következménye a döntésüknek, most viszont egy egyszerű állami adminisztratív-technikai kérdés lett csupán mindez. Természetesen megpróbáljuk megakadályozni ezt, a filozófiánk a tárgyalás és a megállapodás, persze utóbbi kompromisszumokkal jár. De nem mondtunk le az erősebb érdekérvényesítésről sem, ám az utcai demonstrációhoz, egy esetleges sztrájkhoz társadalmi támogatásra lenne szükség. Ez viszont ma, amikor a médiából állandóan a pedagógus béremelés folyik, komoly hiánycikk... 

A végeken nem érzik, hogy minden rendben lenne

  A törvény megméretett, és könnyűnek találtatott – mondtaMendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) elnöke, s bejelentette, az érdekvédelmi tömörülés a köznevelési törvény módosítását kezdeményezi a szakminiszternél. A PDSZ elnöke szerint elég volt az álegyeztetésekből, s a módosításnak érintenie kellene a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) szervezetét, feladatát és működését, az intézményvezetők helyzetének s kinevezésüknek dilemmáit, a pedagógus-életpálya szabályozását, a tankönyvellátás rendszerét. Emellett áttekintenék a Nemzeti Pedagógus Kar szerepét, tagságának kötelezőségét, a szakmunkásképzés helyzetét, a hátrányos, és halmozottan hátrányos helyzetű gyerekekre, valamint a speciális nevelésű igényű tanulókra vonatkozó szabályozást. 

   Változtatást akarnak az oktatást-nevelést segítő alkalmazottak bérezését, a pedagógusok munkaidejének felosztását, a kötelező továbbképzések finanszírozását, a nyelvi előkészítő évfolyamok jövőjét, a mindennapos testnevelés feltételrendszerét illetően is.

   Bár Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár szerint az idei tanévvel kapcsolatban minden rendben, az iskolákban ezt máshogy érezzük – mondta Nagy Erzsébet, a PDSZ Somogyért is felelős területi ügyvivője. – Normális oktatáshoz tankönyvek kellenek, ám még mindig rengeteg könyv, munkafüzet hiányzik, köztük a tanári példányok is, és például matematikát igencsak érdekesen lehet oktatni munkafüzetek nélkül.
Pedig Nagy Erzsébet szerint enélkül is nehéz helyzetben vannak a pedagógusok, ugyanis rendkívül leterheltek a magas óraszámok miatt.

   Hivatalosan 22–26 közötti lehet a heti óraszám, ezt általában 24-re lövik be az intézmények – magyarázta. – Betegség esetén viszont szinte megoldhatatlan a helyettesítés, ezért osztályösszevonásokkal oldják meg a problémát. És mindenkit éppen annyi helyettesítésre köteleznek, hogy ne kelljen kifizetni a túlórát. 

   A szakszervezeti ügyvivő hozzátette, jelenleg 32 óra a tanárok munkaideje, vagyis elvileg nyolc órájuk lenne pluszban a tanóráktól eltérő feladatokra, ám a 24 órás kötelező oktatási időbe annyi mindent bezsúfolnak számukra, hogy csak a szabad nyolc óra alatt tudják azokat elvégezni.
Kértük a minisztériumot, ismételjék meg a felmérést, mely 2010-ben, az akkori 22-es kötelező óraszámnál kimutatta, hogy heti 51 órát dolgoznak a pedagógusok – folytattaNagy Erzsébet –, kíváncsiak lennénk ugyanis, a mostani emelt óraszámnál milyen adat jön ki. Az emelt óraszámot amúgy előzetes jelzés ként értékeljük a várható elbocsátásokkal kapcsolatban: minden két óra emelés ugyanis tíz százalékos leépítést jelent. Egyes kollégáknak, akiknek az anyaintézménye nem tud elegendő órát biztosítani már most felajánlották, hogy két-három-négy, gyakran nem is azonos településen lévő iskolában tanítsák le a kötelező penzumokat, s ha nem vállalják, máris van indok az elválásra.


  Nem született megoldás a KLIK-es beszerzések egyszerűsítésével kapcsolatban sem a PDSZ-ügyvivő szerint: bár már nyáron ígéretet tett az államtitkár, hogy nagyobb hatáskört kapnak a tankerületek, döntés azóta sincsen.
Minden szóbeli intézkedésekkel zajlik, ami aztán, ha gond adódik, letagadható – jegyezte meg Nagy Erzsébet, aki hozzátette, a béremelésekkel kapcsolatban sem világos minden a tanárok számára, ugyanis senki sem tudja, hogyan számolják ki a százalékokat. – A legutóbbinál a minisztérium öt–tíz százalékról beszélt, nálam 3,8 jött ki. Amikor rákérdeztem, azt mondták, nem a legutóbbi, hanem egy másik adat alapján számolják. De hát meddig kell visszamenni? A pun háborúkig? Mert a számok így erős csúsztatnak...
 
Forrás: sonline.hu

Kedvencek közé   |    Add a Startlaphoz   |    Legyen ez a kezdőlapom   |    Impresszum   |    Jogfenntartó nyilatkozat   |    Adatvédelmi tájékoztató
2012 Szakszervezetek.hu - Pedagógusok Szakszervezete: nem biztos, hogy a közoktatás a gyerekek és a jövő érdekeit szolgálja.
Powered by Joomla 1.7 Templates
Mobil nézet | Normál nézet
számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector