Startlaphoz Csatlakozz!

Közmunkára költenék az esetleges munkanélküli-segélyre, korkedvezményes nyugdíjra befizetett pénzt

A dolgozók befizették, a kormány lenyúlja

Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2014. november 19. szerda, 13:57

Közmunkára költené azt a pénzt a kormány, amelyet a munkáltatók és a munkavállalók már előre befizettek egy esetleges munkanélküli-segélyre, vagy a későbbi korkedvezményes nyugdíjukra. A veszélyes szakmák képviselői többször keresték a kormányt, de választ sem kaptak aggályaikra – írja a Népszabadság.

   – Az Orbán-kabinet olyan szerzett jogoktól foszt meg embereket, amelyekért a munkaadók és a munkavállalók már előre igen sokat fizettek – állítja Székely Tamás, a vegyipari szakszervezeti szövetség (VDSZ) vezetője, aki szerint a kétharmad világában nincs helyük sem az állástalanoknak, sem az idő előtt nyugállományba kényszerülőknek. Székely emlékeztet: a kormány 2018-ig teljesen eltörölné a ma is csak három hónapig fizetendő álláskeresési járadékot – a munkanélküli-segélyt –, ami az érdekvédő szerint egészen abszurd gondolat.
 
   Tavaly a vállalkozások és a foglalkoztatottak együttesen több mint 180 milliárd forintot fizettek be a Nemzeti Foglalkoztatási Alapba, miközben abból a munkanélkülieknek alig több mint ötvenmilliárd jutott – állítja a szakszervezeti vezető. Jövőre hasonló lesz a helyzet: a költségvetés tervezete szerint tőlük már több mint kétszázmilliárdot szednek be, és ebből szintén ötven milliárdot irányoztak elő az álláskeresők támogatására. Székely szerint torz rendszerről van szó: az állam különféle címeken pénzt gyűjt, majd önkényesen eldönti, hogy azt mire költi.
 
  Így nagyjából szabadon gazdálkodik azzal a 140 milliárddal is – tette hozzá –, ami az egészségbiztosítási és a munkaerőpiaci járulékból jövőre a foglalkoztatási alapba kerül. Kitalálták például, hogy az idei 183 milliárd helyett 270 milliárdot költsenek közfoglalkoztatásra, miközben az érintetteknek csak töredékét sikerül ezzel visszavezetni az elsődleges munkaerőpiacra – fogalmazott az elnök. Arról ugyanakkor szerinte teljesen megfeledkeztek, hogy a cégek és a munkavállalók befizetései – a szolidaritás elvének megfelelően – hagyományosan azt a célt is szolgálják, hogy az állás nélkül maradókat a tisztességes megélhetés feltételeit biztosító támogatásban részesítsék.
 
   Akad más probléma is: az emberi szervezetre veszélyes vagy fokozott igénybevétellel járó munkakörökben foglalkoztatottak korkedvezményes nyugdíjra jogosultak, de idén december végén ezt a lehetőséget is meg kívánja szüntetni a kormány. Ezzel megint csak egy korábbi befizetésekkel előre fedezett „kedvezményt” vonnának meg, hiszen az ilyen dolgozók után a munkáltatóknak 13 százalékos extra járulékot kell leróniuk. Ez nagyjából fedezi a korai nyugdíj miatt jelentkező többletköltséget.
 
   Ez az összeg az idén 22 milliárd forint, miközben ilyen kedvezményes nyugellátásban jelenleg mindössze 18 ezren részesülnek, vagyis az ő juttatásukból havi százezret a cégek állnak. Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke szerint a közösségi közlekedésben ezzel a kedvezménnyel alapvetően a járművezetők élhetnek, akiknek a száma a BKV-nál és a Volán-vállalatoknál talán a tízezret sem haladja meg. Hasonló nagyságrendben lehetnek érintettek a vasutasok.
 
   Kiss László, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke szerint közülük elsősorban a mozdonyvezetők, a forgalmi utazószemélyzet és a kocsirendezők mehetnének korábban nyugállományba. Az érdekképviseletek erről különben már több alkalommal tárgyalást kezdeményeztek a kormánnyal – legutóbb éppen a mozdonyvezetők fordultak a miniszterelnökhöz –, de érdemi választ nem kaptak. Így azon sem csodálkoznának, ha a veszélyes munkakörökben foglalkoztatottak után korábban befizetett 13 százalékot a kedvezmény megvonásával egyszerűen lenyúlná az állam.
 
   A kormányzat egyik fő érve, hogy az egykor veszélyesnek minősített munkakörök jelentős része a műszaki-technológiai fejlődés eredményeként ma már nem tekinthető ilyennek. Ráadásul számos, fokozott egészségügyi kockázatot jelentő foglalkozás meg is szűnt, hiszen alig vannak bányászok, felszámolták a textilipart, de túl sok kohászt sem foglalkoztatnak. Nemes Gábor mindazonáltal leszögezte: korábban fizikailag tényleg megterhelőbb volt például autóbuszt vezetni, most viszont a megnövekedett forgalom – és a rájuk testált egyéb feladatok, például a jegyellenőrzés – miatt a sofőrök pszichés terhelése jóval nagyobb.
 
   Ráadásul a közlekedésben az egészségügyi alkalmassági követelmények szigorúbbak – emelte ki –, és akinek az ötvenes évei végén kell felhagynia korábbi foglalkozásával, a visszavonulását segítő mechanizmusok hiánya miatt könnyen az utcára kerülhet.
 
Forrás: Népszabadság

Kedvencek közé   |    Add a Startlaphoz   |    Legyen ez a kezdőlapom   |    Impresszum   |    Jogfenntartó nyilatkozat   |    Adatvédelmi tájékoztató
2012 Szakszervezetek.hu - A dolgozók befizették, a kormány lenyúlja.
Powered by Joomla 1.7 Templates
Mobil nézet | Normál nézet
számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector