Startlaphoz Csatlakozz!

A kiszervezések miatt százezreknek bizonytalan a munkahelye

Egységes Közlekedési Szakszervezet: Indokolatlanul drágán üzemeltetik a magánkézbe adott buszjáratokat

Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2014. november 26. szerda, 10:47

Indokolatlanul drágán, a BKV-nál legalább 30 milliárd forinttal többet fizet az alvállalkozóknak a Budapesti Közlekedési Központ a magánkézbe adott fővárosi és agglomerációs buszjáratok üzemeltetéséért – állítja az Egységes Közlekedési Szakszervezet, a birtokába jutott szerződések alapján. Ennyi pénzből a BKV buszparkjának legalább a felét meg lehetne újítani, s nem kellene a kiszervezések miatt évente százaknak a munkahelyük elvesztésétől tartaniuk – olvasható a Népszavában.

   Megdöbbentően drágán üzemeltetik a BKV-tól kiszervezett fővárosi és agglomerációs buszjáratokat az alvállalkozók. Ezt a fővárosi cég egyik legnagyobb érdekvédelmi csoportja, az Egységes Közlekedési Szakszervezet állítja a birtokába jutott szerződések alapján. Az EKSZ vezetői nemcsak az elmúlt évek részletes megállapodásaiba, hanem az alvállalkozások költségeibe is belelátnak most, s elképedtek a számokon. Miután ők is számoltak, kiderült, a következő nyolc évben legalább 30 milliárd forinttal többet fog kifizetni a BKK – közpénzből közvetve a főváros –, mint amennyit ugyanezért a szolgáltatásért a BKV-nak ad.
 
  Ez így – a szerződésben foglaltak alapján egyértelműen látszik – szépen kifizetődik a külsősöknek. Bár az alvállalkozói pályázatok fontos feltétele, hogy a pályázó új buszokat hozzon, most kiderült, hogy ezt az eddigi nyertesek úgy teljesítik, hogy a BKK adja rá a pénzt. Ezt is tartalmazza a szolgáltatás ellenértéke. Nemes szerint ez azt jelenti, hogy a főváros több száz buszt ad a külső vállalkozóknak, s ha a nyolc évre szóló szerződést majd nem fogják meghosszabbítani, akkor „szabadon” távozhatnak a járművekkel együtt, s akár jó pénzért el is adhatják azokat, talán majd éppen a BKV-nak.
 
  A szakszervezet elnöke a pénzügyi részletekből azt is látja, hogy az alvállalkozóknak nem kell fizetniük az infrastruktúra bizonyos elemeinek a használatáért, egyebek között a végállomások és megállók takarításáért, valamint karbantartásáért sem, miközben ez legalább kétmilliárd forint, s egyedül a BKV-t terheli. Nemes azt sem érti, hogy mi az oka a külsősökre kalkulált kiugróan magas 663 és 886 forint közötti kocsi kilométerdíjnak, miközben a BKV-nak ugyanerre a tételre mindössze 642 forintot ad a BKK. Ráadásul a Volánbusznak a megrendelő még arra is külön százalékot ad, hogy kifizesse a sofőrök első ajtós feladatokkal járó plusz munkáját, a jegyellenőrzést és jegyárusítást. A BKV buszvezetők viszont a mai napig hiába kérik a BKK-tól ezt a juttatást, a fővárosi cégnek magának kell kigazdálkodnia ezt is.
 
   A szakszervezet eddig is sejtette, ezért többször kifogásolta, hogy a BKK szándékosan hozza versenyhátrányba a BKV-t, de a számokat látva már egyértelmű a szándék – szögezi le az EKSZ elnöke. Ebből a legalább 30 milliárdból, amit a külsősöknek ki fog fizetni a főváros, a BKV járműparkjának a felét is meg lehetne újítani, s nem kellene az újabb, és újabb kiszervezések miatt sofőrök százait a létbizonytalanság miatti félelemben tartani. Egyelőre még „csak” a teljesítmény 30 százalékát adta át a BKK külsősöknek, a végleges terv azonban 66 százalék, s ha ez is megvalósul, akkor a jelenleginél akár 60-70 milliárddal is többe fog kerülni a szolgáltatás – szögezi le Nemes Gábor. Az elnök azt is furcsállja, hogy az Arriva tavaly 663 forintért vállalt egy „kocsi kilométert”, idén mégis 742 forintot kap érte.
 
  A szakszervezet a kiszervezések leállítását követeli, s elvárja, hogy a külsősöknek szánt pénzből a BKK a BKV járműparkját fejlessze, s a fővárosi cég sofőrjeinek fizesse ki például az első ajtózással járó pluszmunkáért a pénzt. Nemes emlékezet rá, hogy az EKSZ már hosszú ideje kéri az új autóbuszmodell felülvizsgálatát, de hiába, mert úgy tűnik, a BKK vezetője mindent megtehet és senki nem kér rajta számon semmit.
 
A fentiekkel kapcsolatban megkértük a BKK véleményét
E-mailen megküldött válaszukban közölték:
A 2013-as és a 2014-es tenderek között az alábbi alapvető különbségek voltak, amelyeket figyelembe kell venni az ajánlati árak értékelésekor:
- a 2014-es tenderben az egy autóbuszra jutó éves teljesítmény +/- 15 százalékkal alacsonyabb a 2013-as tenderben meghatározottaktól, ami az egy kocsikilométerre (kkm) jutó állandó és közvetett ráosztott költségek növekedését okozta (ez minden buszüzemeltető cégnél hasonlóan van),
- a 2014-es tenderben a járműveknek már az EURO6-os, jelenlegi legmodernebb károsanyag-kibocsátási normát kell teljesíteniük, ami növeli a járművek beszerzési árát, valamint az üzemanyagköltségeket,
- a 2014-es tenderben magasabb követelményeket kell teljesíteniük az utastájékoztató berendezéseknek,
- a 2014-es tender a több száz BKV-s járművezető továbbfoglalkoztatási lehetőségének biztosításával kapcsolatos elvárást tartalmazott, ami 2013-as tendernek nem volt része.
 
  A BKV Zrt. jelenlegi és a B3 és B4 tender szolgáltatási díja közti különbség:
A BKV Zrt. jelenlegi autóbusz járműparkjának átlagéletkora 19 év. A járműpark jellemzően elavult, magas padlós, EURO 0 – EURO 3 környezetvédelmi besorolású. A néhány millió forint könyv szerinti értékű járművek műszaki állapotának megfelelő szinten tartása a közeljövőben jelentős felújítási ráfordásokat igényelne, azonban szolgáltatási színvonaluk (akadálymentesség, károsanyag-kibocsátás, utaskomfort, légkondicionálás) érdemben ebben az esetben sem emelkedne. Ezen rendkívül heterogén autóbusz állomány egy kocsikilométerre (kkm) vetített fajlagos költsége jelentős szórást mutat a korától, műszaki állapotától és futásteljesítményétől függően. A cikkben szereplő 642 ft/kkm-es ár nem tükrözi a szolgáltatás valós költségszintjét.
 
  A két járműpark ilyen mértékben eltérő műszaki paraméterei, valamint az egy járműre jutó éves futásteljesítmények eltérése nélkül nem teszi lehetővé a szolgáltatási díjak ilyen leegyszerűsített összevetését.
 
   Az újabb és a régebbi járművek üzemeltetési költsége a BKV-n belül is érdemben eltérő.
 
  A BKV Zrt. által történő új autóbuszok beszerzése:
A BKK Zrt. belső szolgáltatójaként közreműködő BKV Zrt. – hitelképessége esetén – megegyező, illetve hasonló tulajdonságokkal és műszaki tartalommal bíró vadonatúj autóbuszokat azonos teljesítménykövetelmények mellett sem lenne képes kedvezőbb díj ellenében biztosítani a szolgáltatást, ezt több számítás alátámasztja.
 
   Megjegyzendő, hogy a BKV Zrt. jelenleg hitelképtelen, így egyszerűen képtelen ilyen mennyiségű autóbuszt hitelből vásárolni. Amint sikerül a BKV közel 60 milliárdos örökölt adósságproblémáját megoldani, a BKV is hitelképessé válhat. A BKV így jelenleg a saját beruházási forrásaiból tud új autóbuszokat vásárolni, amit meg is tesz, de értelemszerűen kisebb darabszámban.
 
Forrás: Népszava

Kedvencek közé   |    Add a Startlaphoz   |    Legyen ez a kezdőlapom   |    Impresszum   |    Jogfenntartó nyilatkozat   |    Adatvédelmi tájékoztató
2012 Szakszervezetek.hu - Egységes Közlekedési Szakszervezet: Indokolatlanul drágán üzemeltetik a magánkézbe adott buszjáratokat.
Powered by Joomla 1.7 Templates
Mobil nézet | Normál nézet
számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector