Startlaphoz Csatlakozz!

Így (nem) működik a kormány csodafegyvere

Keményen bírálja az EU a közmunkaprogramot

Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2015. március 16. hétfő, 10:39

 A magyar foglalkoztatási adatok történelmi csúcson voltak 2014-ben, a munkanélküliségi ráta pedig történelmi mélyponton. Hogy sikerült ilyen jó adatokat produkálni és mindezek ellenére miért kritizálja az Európai Bizottság legújabb jelentésében is igen vehemensen a magyar kormány „zászlóshajóját”, a közmunkaprogramot ami e siker eléréséhez vezetett? Belenéztünk a részletes elemzésbe. A magyar foglalkoztatási adatok történelmi csúcson voltak 2014-ben, a munkanélküliségi ráta pedig történelmi mélyponton. Bár mind a foglalkoztatási, mind az aktivitási ráta emelkedik Magyarországon, azok még mindig alacsonyak nemzetközi összehasonlításban.

  Az aktivitási ráta ugyan gyorsan javul, de még mindig jelentősen elmarad a régiós társaktól és az uniós átlagnál is legalább 5 százalékponttal alacsonyabb. A munkanélküliségi rátánk a második legalacsonyabb volt a visegrádi országok között. A javuló munkaerő-piaci számok mellett azonban minden szegénységi mutatónk romlott  a válság kitörése óta.

Aktivitási ráta a visegrádi országokban

 
Ha-tás-ta-lan!
 
  Bár a foglalkoztatás a versenyszférában is mutatott javulást a gazdasági fellendülés miatt, ezeket a kiemelkedően jó értékeket főleg a 2011 óta kiterjesztett közmunkának köszönhette Magyarország - e nélkül ugyanis legalább 1,5 százalékponttal lenne magasabb a munkanélküliségi rátánk - derül ki az Európai Bizottság által kiadott részletes országjelentéséből, amelyet a makrogazdasági stabilitási jelentéshez készített a magyar gazdaságról. A munkaerő-piacról szóló elemzésben a bizottság azonban kertelés nélkül leszögezi: a munknélküliségi és foglalkoztatási adatok javulásában nagy szerepet játszó közmunka hatástalan aktív munkaerő-piaci intézkedésnek tűnik, torzítja a munkaerőpiac megfelelő működését.
 
   A jelentés megállapítja, hogy a közmunkaprogramnak volt köszönhető a foglalkoztatásban bekövetkezett növekedés jelentős része 2012 és 2013 között, a magászektorban jelentősebb növekedés csak 2013-tól indult. A bizottság szerint az adatokból jól látszik, hogy 2012 és 2013 között a foglalkoztatást a külföldi foglalkoztatottak és a közmunkások húzták. A belföldi foglalkoztatási ráta 2013 végén kezdett jelentősebb emelkedést mutatni. Bár 2014-ben folytatódott a magánszektorbeli foglalkoztatottság javulása, a szint még mindig nem éri el a válság előttit.
 
  A nem támogatott új álláshelyek száma körülbelül 50 ezerrel nőtt 2014 harmadik negyedévében, de ez még mintegy 70 százalékkal maradt el a válság előtti szinttől, miközben a regisztrált munkanélküliek száma a válság előtti szintre esett. Ennek lett az az eredménye, hogy a magyar munkanélküliségi ráta válság előtti szintre került, alacsonyabb munkaerő-piaci kereslet mellett. Az EB megjegyzi, hogy az állam által támogatott állások 2014 októberében 2,5-szerese volt az egy évvel korábbinak, továbbá ezeknek az állásoknak a 95 százaléka közmunka volt.
 
   Az EB emlékeztet, hogy a közmunkaprogram kormányzati célja volt, hogy 2013 novembere és 2014 márciusa között 200 ezer embernek adjon munkát. A közmunka kiterjesztése nélkül azonban a munkanélüliségi ráta 2013-ban 11,5 százalék körül alakult volna 2013 végén a hivatalos 10,2 százalékhoz képest, a foglalkoztatottak száma pedig valószínűleg 4 millió alatt maradt volna ugyan 2013-ban, de elérte volna a válság előtti szintet.
 


   Mindezekkel együtt a bizottsági jelentés a magyar közmunkát vizsgáló tanulmányokra hivatkozva megállapítja, az ilyen típusú programok hatástalanok és nem támogatják hatékonyan az abban résztvevők visszatérését az aktív munkaerőpiacra: a 2000 és 2010 közötti közmunkaprogramokkal nem sikerült csökkenteni a tartós munkanélküliséget, nem növelték a részvevők foglalkoztatási esélyeit, a résztvevők bérelőnyhöz sem jutnak, továbbá a programban résztvevők nem találtak könnyebben munkát azokkal szemben, akik nem vettek részt ilyen programban. A bizottság által idézett tanulmányok szerint az is bizonyítható, hogy ez a tendencia más közép-európai országok esetében is igaz.
 
Minimálbér helyett közmunkásbér
 
  Egy friss, 2014-ben készült tanulmány ráadásul arra mutatott rá, hogy a közmunkaprogramban részt vevőknek a program hat hónapja alatt egy új állás megtalálására alacsony és romló esélye van, de kiderült az is, hogy minél tovább van valaki a közmunkaprogramban, annál jobban romlik az esélye egy normális állás megtalálására. A jelentés emellett kiemeli, hogy a közmunka kiszorító hatást is gyakorolhat, miután a közmunkára fizetett bérek elmaradnak a minimálbér szintjétől. Ehhez kapcsolódóan írják, hogy még magasabb képesítést igénylő munkákra (pl. adatfelvitel) is alkalmazhatóak közmunkások ahelyett, hogy a jelenlegi alkalmazottakat használnák erre. Felmérésekből az is kiderül, hogy önkormányzatoknál dolgoznak olyanok, akik közmunka keretében, alacsonyabb bérért végzik ugyanazt a munkát, amit korábban normális munkaszerződéssel rendelkező alkalmazottként végeztek.
 
   A bizottság jelentése megjegyzi: a 2009-ben, majd a 2011-ben bevezetett munkaerő-piaci intézkedések nyomán a jelentősen megemelt részvételi létszám a közmunkához köthető foglalkoztatásban a rövid távú szerződéseket tette jellemzővé. Ráadásul 2011-ben a kormány egy új szerződéstípust, a közmunka szerződést is bevezette, amellyel a közmunkaprogramban részt vevőt több szempontból kiveszi a munkaügyi szabályok hatálya alól. Utóbbira példaként emelik ki, hogy a közmunkára nem vonatkozik a kötelező minimálbér szabálya: 2015-ben a közmunkára fizetendő minimálbért a hivatalos minimálbér 75 százaléka körüli összegben, azaz bruttó 79 155 forintban határozták meg.
 
Egyre többeket, kevesebbért, egyre drágábban
 
   A közmunkában részt vevők száma és az erre elkülönített költségvetési keret jelentősen nőtt a 2010 óta és 2018-ig további jelentős bővülés várható mind létszámban, mind költségben: a közmunkára fordított kiadások megduplázódtak 2010 és 2012 között és azóta is emelkednek. A költségvetésben a GDP 0,2 százalékának megfelelő további összeget csoportosított át a kormány erre a célra 2014-ben, hogy az év végére elérjék a 200 ezres létszámot. A 2015-ös költségvetés alapján azonban úgy tűnik, a kormány 2018-ig tervez a közmunkával, ami azt jelenti, hogy a 2014-es költségvetési keret 2018-ra a duplájára emelkedik, azaz a bizottság által idézett tanulmány számításai szerint 2018-ra 350 ezer közmunkás lehet, a jelenleg foglalkoztatottak 8,5 százaléka. Ez afelé is mutat, hogy közmunka fogja kiváltani egyrészt a szociális jóléti intézkedések egy részét, másrészt az aktív munkaerő-piaci programokat.
 
Nehezen igazolható
 
  A bizottság rámutat, hogy a közmunkaprogram hatékonyságának vizsgálatában nem történt előrelépés, viszont más téren némi javulás látható. Az Európai Bizottság az elemzés alapján úgy véli, hogy a közmunkaprogram kiterjesztése és a foglalkoztatásban szinte kizárólag erre való támaszkodás nehezen igazolható, tekintve az abban résztvevők későbbi állástalálási esélyeire gyakorolt igen korlátozott pozitív hatását. A bizottság szerint fennáll a kockázata annak, hogy ahelyett, hogy recessziós időkben átmeneti jövedelmtámogatásként szolgáljon ez az eszköz, a kiterjesztett közmunka egyfajta csapdahelyzetet eredményez és a jóléti juttatások állandó helyettesítőjévé válhat azok számára, akik a nyílt munkaerőpiacon vélhetően nem találnának állást. Szerintük a program fő eleme a szegénységellenes intézkedéseknek, de attól eltekintve, hogy sokak számára munkalehetőséget biztosít, nem csökkentette a szegénységet az elérhető alacsony jövedelemszint miatt. Ezért a közmunkaprogram hatékonysága és fenntarthatósága szorosabb nyomonkövetést igényel.
 
„Szép eredményeket sikerült elkönyvelni”
 
  Igazságosabbá és átláthatóbbá válik március elsejétől a szociális támogatások rendszere - jelentette ki az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára pénteken Egerben. Rétvári Bence szerint az elmúlt időszakban szép eredményeket sikerült elkönyvelni, hiszen a rászorulók közül nagyon sokan beléptek a munka világába: 400 ezer emberrel többen dolgoznak jelenleg, mint 4,5 évvel ezelőtt. A kormány sokkal több munkahelyet kínál, mint az előző években. Míg a tavalyi költségvetésben csaknem 380 milliárd forinttal szerepelt a különböző szociális és közmunkaprogramok támogatása, az idén 411 milliárd forint áll rendelkezésre - húzta alá.

   Az államtitkár hangsúlyozta: március elsejétől a nehéz helyzetben lévő emberek jövedelmét pótló támogatásokat már nem az önkormányzat, hanem az állam folyósítja a járási hivatalokon keresztül. A nagyobb hely- és személyismeretet kívánó kiadáskompenzáló támogatásokat ugyanakkor - a jobb célzottság érdekében - az önkormányzatok fogják biztosítani.

   Szombaton viszont a Demokratikus Koalíció (DK) arról tájékoztatta a közvéleményt, hogy csak feleannyian vehetnek részt a közmunkaprogramokban, mint amennyivel az önkormányzatok számoltak. Gy. Németh Erzsébet, a párt elnökségi tagja, fővárosi önkormányzati képviselő egy kormányzati levélre hivatkozva azt mondta: a munkaügyi központ és a Belügyminisztérium arról tájékoztatja a polgármestereket, hogy augusztus 31-ig lehet csak közmunkaprogramra jelentkezni az önkormányzatoknak, és az eddig leadott programra jelentkezők számát a felére mérsékeli a kormány. Eddig az önkormányzatoknak a közmunkások bérét és a rárakodó terheket 80 százalékban finanszírozta az állam, most ezt 70 százalékra veszik vissza. Az önkormányzatok közvetlen anyag- és munkaköltségei megnőnek, ugyanis a kormányzat az 50 százalékos térítést 10 százalékra csökkenti - mondta.

   A Népszabadság értesülései szerint nemcsak Budapesten, hanem más vidéki városban is szűkül a keret, ugyanakkor némi átszervezés is látszik, ám nem tűnik úgy, hogy lenne visszalépés a közfoglalkoztatásban. A lap úgy értesült a Belügyminisztériumtól, hogy a tavalyi átlag havi 213 ezerrel szemben idén akár 240 ezer főt is alkalmazhatnak közmunkásként. Ászervezést abból feltétlezi a lap, hogy a Start munkaprogramra a tavalyi 231 milliárd forint után idén 270 milliárd forintot különítettek el erre.

   A Belügyminisztérium azt is közölte, hogy a tavalyi első ütemben 14,7 milliárd forintot biztosítottak jellemzően önkormányzati feladatellátáshoz kapcsolódó hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás támogatására. Most az első ütemben 25 milliárddal indítottak és a tárca ígérete szerint több ütemben további forrásokat bocsátanak rendelkezésre újabb közfoglalkoztatottak munkáltatására.


 

Kedvencek közé   |    Add a Startlaphoz   |    Legyen ez a kezdőlapom   |    Impresszum   |    Jogfenntartó nyilatkozat   |    Adatvédelmi tájékoztató
2012 Szakszervezetek.hu - Keményen bírálja az EU a közmunkaprogramot.
Powered by Joomla 1.7 Templates
Mobil nézet | Normál nézet
számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector