Startlaphoz Csatlakozz!

Az „innovatívak” kidolgozzák a minősítési rendszer még hiányzó elemeit

Elit pedagóguskart hoznak létre

Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2015. április 05. vasárnap, 17:31

Az óvodák, iskolák fejlesztéseinek, tudásmegosztásának támogatása lesz a feladata azoknak a pedagógusoknak, akik egy uniós projekt keretében most a mesterpedagógus és kutatótanár profilok kialakításában vesznek részt. Az afféle elit pedagóguskar tagjai kreativitásukkal jobbítani szeretnének az életpályamodellen – olvasható a Népszabadságban.

  Rendkívül progresszív az a projekt, amelynek keretében – felsőoktatási intézmények és több kutatócsoport bevonásával – úgynevezett innovatív pedagógusi kart szeretnének létrehozni – tájékoztatta lapunkat több, az eljárást jól ismerő szakember, aki egyöntetűen kifogásolta lapunk egy korábbi cikkét.
 
  Kedden ugyanis arról számoltunk be, hogy néhány pedagógusban rossz érzéseket keltett a kiválasztás folyamata, kiváltképp az, hogy titoktartási nyilatkozatot íratnak alá mindazokkal, akik a több ezer jelentkező közül bekerültek a kiválasztott 1200 közé. E nyilatkozat szerint a kutatási munka során keletkezett anyagok bizalmas információnak számítanak, és az ezzel kapcsolatos titoktartási kötelezettség még az együttműködés megszűnése után is hatályos. A cikkünkre reflektálók szerint ez bár lehet túlzó, kevésbé lényeges, és eltörpül a projekt hasznosságához képest.
 
Tudásmegosztás
 
  A program célja, hogy a pedagógus-életpályamodellhez kapcsolódó minősítési és szaktanácsadói rendszert kialakítsa, a későbbiekben pedig ezek az innovatív pedagógusok segíthetik majd az oktatási intézmények fejlesztéseit, egymástól tanulását, tudásmegosztását. A kiválasztásnál a feladatra való alkalmasság és az együttműködési szándék mellett azt is igyekeztek figyelembe venni, hogy az ország minden részéről és intézménytípusából kerüljenek jelentkezők a csapatba: így az elit középiskolák tanárai éppúgy résztvevők, mint az újító szemléletű óvodapedagógusok, általános iskolai tanítók, tanárok vagy a szakmai szolgáltatás területén dolgozók.
 
   Az innovatív kategória ötletgazdái szerint a jelenlegi struktúrában a felfelé lépkedés grádicsai – gyakornok, pedagógus I., pedagógus II., mesterpedagógus, illetve kutatótanár – nem kellően érzékenyek az aktuális teljesítményre, csak a korábban elért eredményekre. Egyes feltételek pedig (így például a szakvizsga vagy doktori cím) sok felkészült és a mindennapos fejlesztésekben aktív pedagógus előrelépését korlátozza, miközben éppen azt kellene ösztönözni, lehetővé tenni és elismerni, hogy tudásukat megosszák. Ezt a merev rendszert próbálja finomítani az uniós projekt.
 
Tanári elit
 
 – Párhuzamosan futnak uniós projektek egy közös pályamodell kialakításának céljával – mondja Hámori Veronika, a csúcselithez tartozó Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium igazgatója. Legfontosabb feladata az innovatív pedagógusoknak szerinte most a mester és kutatótanári kategóriába kerülés részleteinek kidolgozása, hiszen ennek egyelőre nincs egzakt feltételrendszere. A pedagógus-életpálya legmagasabb – így a legjobban fizetett – kategóriáiba kerülés minősítési rendszerének kidolgozása, a pedagógusok értékelése módszertanának megalkotása – mondja – tudományos kutatói tevékenység.
 
  Hámori Veronika közli: számos olyan momentuma van e munkának, amikor érzékeny személyes adatokkal kell dolgozniuk, erre szolgál a titoktartási szerződés, ami kutatási projektek esetében általánosnak mondható.
 
Honorálás
 
  Az „innovatívak” a következő hónapokban kidolgozzák a minősítési rendszer még hiányzó elemeit, s önmagában progresszív, hogy ez ilyen széles szakmai kör fejlesztésbe történő bevonásával történik, nem pedig néhány minisztériumi íróasztal mögött ötletelnek. Ettől is várható, hogy életszerű, kevésbé merev, nyitottabb rendszert dolgoznak ki – tudtuk meg.
 
  A többletmunkát a projekt úgy honorálja, hogy a résztvevők számára ez a tevékenység jelenti a minősítési eljárásban való – díjmentes – részvételt, valamint azok a pedagógusok, akik eredményesen vesznek majd részt ebben a munkában, a pedagógusok előmeneteli rendszeréről szóló rendelet szerint léphetnek magasabb (mesterpedagógus, illetve kutatótanár) fokozatba 2016. január 1-jétől.
 
Más fokozatba kerülhetnek
 
  Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint a pilot programba bevont pedagógusok az elmúlt években tevékeny részesei voltak egyéni, helyi vagy országos köznevelési fejlesztéseknek, aktív szerepet vállaltak a gyermekek, tanulók fejlesztésében, eszközeik, módszereik hozzájárultak a nevelés, oktatás színvonalának növeléséhez.
 
   – A kutatás eredményeként azok a résztvevők, akik véleményükkel, javaslataikkal hozzájárulnak a pedagógusminősítési rendszer eszközeinek továbbfejlesztéséhez; elkészítik és valamennyi pedagógus számára hozzáférhetővé teszik elektronikus portfóliójukat; öt évre szóló innovációs munkatervben rögzítik egyéni szakmai vállalásaikat, 2016. január elsejével mesterpedagógus vagy kutatótanár fokozatba kerülhetnek – írják lapunknak írott válaszukban.

Forrás: Népszabadság

 

Kedvencek közé   |    Add a Startlaphoz   |    Legyen ez a kezdőlapom   |    Impresszum   |    Jogfenntartó nyilatkozat   |    Adatvédelmi tájékoztató
2012 Szakszervezetek.hu - Elit pedagóguskart hoznak létre.
Powered by Joomla 1.7 Templates
Mobil nézet | Normál nézet
számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector