Startlaphoz Csatlakozz!

Az iskolarendszer nem képes megfelelő mértékben csökkenteni a hátrányokat

Ombudsmanhelyettes: az oktatás legyen esélyteremtő!

Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2015. június 09. kedd, 15:23

Az oktatás legyen esélyteremtő, a cél, hogy a gyerekeknek szociális, családi, etnikai helyzetüktől függetlenül legyen esélyük minél magasabbra jutni a közoktatásban - hangsúlyozta az ombudsman nemzetiségek jogainak védelmét ellátó helyettese egy szakmai rendezvényen kedden Budapesten.

    Szalayné Sándor Erzsébet az oktatással és esélyegyenlőséggel foglalkozó kétnapos konferencia megnyitóján, az ombudsmani hivatalban azt mondta: az iskolarendszer esélyegyenlősége meghatározza egy ország jövőjét, a méltányos, szolidáris oktatási rendszer kialakítása nagy kihívást jelent Magyarország számára.

    Langerné Victor Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának társadalmi felzárkózásért felelős helyettes államtitkára előadásában kiemelte: a szegénység elleni küzdelem, a társadalmi felzárkózás egyik legfontosabb eszköze a minőségi oktatás, a kora gyermekkori nevelés.

    Hozzátette, a kormányzati intézkedéseknek köszönhetően csökken a társadalmi kirekesztettségben élők száma, de ez a kedvező tendencia a romák körében kevésbé érvényesül. Ehhez hasonlóan bár csökken a munkanélküli, illetve alacsony munkaintenzitású családban élők száma, ez a folyamat is lassabban halad a legfeljebb 8 általános iskolai osztályt végzettek körében - mondta a szakember.

    Kitért arra: az iskolarendszer nem képes megfelelő mértékben csökkenteni a hátrányokat, az oktatási rendszer felsőbb szintjein egyre kevesebb a roma.

    A társadalmi felzárkózásért felelős helyettes államtitkár közölte, az alacsony végzettségűek körében újratermelődő szegénység ördögi körét próbálja a kormányzat megtörni több ponton, így például a hároméves kortól kötelező óvodáztatás idei szeptemberi bevezetésével, 23 hátrányos kistérségben 112 úgynevezett Biztos Kezdet Gyerekház létesítésével, amelyek nem bölcsőde vagy óvoda jellegűek, hanem a szülő és kisgyermek közös foglalkoztatására épülnek - ismertette a szakember.

    Hasonló célt szolgálnak az iskolai felzárkóztatást segítő különböző programok, a hejőkeresztúri modell terjesztése, a tanodák létrehozása, az iskolák mellett működő, személyes segítségnyújtásra épülő kisközösségek létesítése, a roma szakkollégiumi rendszer, továbbá az Út a diplomához program, amely a 2014-2015-ös tanévben 40 intézmény 816 tanulóját segítette. Orvosi, sporttudományi, műszaki és természettudományi területen sokan vettek részt a programban, művészeti képzésben kevesebben, informatikai területen pedig egyáltalán nem volt résztvevő - fűzte hozzá.

    A szaktárca munkatársa hangsúlyozta: minden modellben kiemelkedően fontos a szülők, családtagok bevonása. Hozzátette: a programokban a résztvevőknek bizonyos elvárásoknak eleget kell tenniük, de ehhez kapnak mentori segítséget. A szegregáció problémaköréről szólva a helyettes államtitkár az integrált oktatás fontosságát emelte ki.

    A gyerek tanuljon együtt azokkal, akikkel együtt fog élni - hangsúlyozta a szakember. Hozzátette: a készülő antiszegregációs rendelet vitákat váltott ki, egyesek szerint az éppenséggel lehetőséget teremthet a szegregációra. Nem ez a szándék, a rendelet csak akkor lép életbe, ha biztos nem lesz ilyen hatása, a szegregációt semmiképpen nem segítheti - szögezte le a társadalmi felzárkózásért felelős helyettes államtitkár.

    Szüdi János oktatási szakértő előadásában a közoktatás államosításáról szólva kijelentette: az iskoláknak nincs mozgásterük, az állam mondja meg az oktatási intézményeknek, hogy mit csinálhatnak, a pedagógus is az állami elvárásoknak kénytelen megfelelni.

    Az iskolákat nem lehet kiszakítani társadalmi környezetükből, csak annyira lehetnek esélyteremtőek, amennyire a társadalom - jegyezte meg.

    Szüdi János, aki 2002 és 2010 között az oktatási tárca államtitkára volt, előadásában megjegyezte azt is: ma már jobban látja a 2010 előtti közoktatás hibáit, mint amikor benne volt.

    Berényi Eszter, a Magyar Tudományos Akadémia szociológiai intézetének kutatója arra hívta fel a figyelmet: a kisgyermekkori szabad iskolaválasztás tulajdonképpen a középosztály érdekérvényesítése által működtetett társadalmi szelekció, amely erősíti az egyenlőtlenséget és hozzájárul a rossz hatásfokkal működő iskolarendszer konzerválásához. Kérdés, hogy ebben a rendszerben ki képviseli az alacsonyabb státusú, gyenge érdekérvényesítési képességgel rendelkező családok gyermekeinek érdekeit - vetette fel a szakember.

    Zolnay János szociológus elmondta: miközben a fejlett országokban a tanulók kevesebb mint 5 százaléka kerül ki a közoktatásból legfeljebb alapfokú végzettséggel, addig ezt az arányt Magyarországon a rendszerváltás óta nem sikerült 15 százalék alá szorítani. Ez a helyzet pedig a tankötelezettség 16 éves korra való leszállításával tovább fog romlani, miközben az alapfokú végzetséggel rendelkezők elhelyezkedési esélye a legkedvezőtlenebb Magyarországon.

Kedvencek közé   |    Add a Startlaphoz   |    Legyen ez a kezdőlapom   |    Impresszum   |    Jogfenntartó nyilatkozat   |    Adatvédelmi tájékoztató
2012 Szakszervezetek.hu - Ombudsmanhelyettes: az oktatás legyen esélyteremtő!.
Powered by Joomla 1.7 Templates
Mobil nézet | Normál nézet
számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector