Sok trafikos veszteséges, nem tudnak versenyezni a feketepiaccal
Munkahelyek százait veszélyezteti a piac leosztása
Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2015. június 28. vasárnap, 14:26
Közzétéve: 2015. június 28. vasárnap, 14:26
Munkahelyek százai kerülhetnek veszélybe novembertől, miután a trafikok egyetlen központi ellátótól kapják a dohánytermékeket. A koncessziót egy kormányközeli cég nyerte, a várható milliárdos profitért cserébe legfeljebb hatszázmillió forintos díjat fizetnek. Közben sok trafikos veszteséges, mert a feketepiaccal nem tud versenyezni – olvasható a Magyar Nemzetben.
A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Pócspetri határában hiába ügyel a mezőőr, a tolvajok rendre megdézsmálják a dohányföldek termését. A dohány-kiskereskedelem államosítása megdobta az árakat. A trafikosok garantált, 10 százalékos árréssel dolgoznak, de így sem megy jól az üzlet.
– Vannak alkalmazottak, van bérleti díj, ugye rezsi, ezeket ki kell fizetni, könyvelőt és ezeket nagyon-nagyon nehezen, de ki tudom fizetni és van olyan számla, amit tolok magam előtt, hogy ezek meglegyenek.
– És mennyi haszon marad?
– Haszon nem marad.
– Ezer forint se?
– Semmi, semmi, inkább a mínusz, mint a plusz.
A forgalom is csökkent a feketepiac előretörése miatt. Budapesten a zugárusok 350-400 forinttal kínálják olcsóbban a cigarettát, mint a trafikos.
A feketézőkkel versengő dohányboltosoknak novembertől egy közös ellátó szállítja a termékeket. A nagykereskedelem monopóliumát az egyetlen magyar dohánygyárnak, a Continental Zrt.-nek és a British American Tobaccónak adta át a kormány. A piac leosztása munkahelyek százait veszélyezteti a dohányipari szakszervezet szerint. A központi trafikellátó 400 emberrel dolgozna, feleannyival sem, mint ahányan most élnek a nagykereskedelemből. „Hogyha ez a 400 fő mindegyike a jelenlegi dohányiparból kerül ki, akkor is legalább 600 olyan munkavállalóról beszélünk, akinek megszűnik az állása, hogyha az 1000-1200-ból kivonjuk a 400 főt, akkor egy legalább 600-as létszámot kapunk” – mondta Csizmadia Lajos, a Dohányipari és Dohánykereskedelmi Dolgozók Szakszervezetének szóvivője.
A szállítót pályáztatás nélkül választották . A koncessziós díj kezdetben tízmillió, de később sem lesz több 600 milliónál, miközben az üzlet többmilliárdos haszonnal kecsegtet évente. Az egyik nyertes, a Continental tulajdonosa Sánta János, a cégbirodalom nagykereskedő vállalkozása a Tabán Trafik Zrt. A vállalat székhelye Hódmezővásárhelyen van. Abban a városban, ahol az Orbán-kormány főminisztere polgármester volt. „Nagyon sok jó ötletet kaptam Sánta úrtól arra, hogy hogyan lehet a dohányzással kapcsolatban, a dohánygyártókkal kapcsolatban fellépni és hogyan lehetne a dohányzást visszaszorítani, mert ahogy mondják, a jó rablóból lesz a legjobb pandúr” – fogalmazott Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter.
A kancelláriaminiszter cáfolta, hogy Sánta a barátja lenne. Az EU közben kötelezettségszegési eljárást helyezett kilátásba, mert Brüsszel szerint feltűnő, hogy Magyarországon csak azok árusíthatnak dohányterméket, akiknek jó a kapcsolata a kormánnyal.
Forrás: mno.hu