A korengedményes nyugdíj és az öngondoskodás lenne megfelelő megoldás
Ha harmincévesen elhasználódik a test, pályát kell váltani
Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2015. július 11. szombat, 07:02
Közzétéve: 2015. július 11. szombat, 07:02
A táncosoknak, artistáknak, sportolóknak a harmincas, negyvenes éveikben új életet kell kezdeniük, új pályát kell választaniuk. A korengedményes nyugdíj lehetősége is megszűnt számukra – írja a hir6.hu.
Vannak szakmák, amelyekben a test már jóval a nyugdíjaskor előtt elhasználódik, a táncosoknak, sportolóknak a harmincas-negyvenes éveikben új életet kell kezdeniük.
Csaba Zsolt, az Állami Népi Együttes táncosa elmondta: egy idő után az ízületek nem bírják a terhelést, a térd, a hát, a derék tönkremegy, s a művész már nem képes azt a teljesítményt nyújtani a színpadon, amit elvár magától. Ő először egy sérülés után kezdett azon gondolkodni, hogy új pályát kell választania, s a népi bőrművesség kitanulása mellett döntött.
Kate Endrész, az Artista Iskola művészeti igazgatója elmondta: 17 éven át volt aktív artista, ami rendkívüli mértékben igénybe vette a térdét, a hátát, a könyökét, a nyakát, s most, amikor reggelente felkel, úgy érzi, olyan fizikai állapotban van, mint egy 75 éves ember. Művészi pályafutása után a lakberendezői szakmát választotta, majd újabb 17 év elteltével ismét váltott, s az artistaiskola művészeti igazgatója lett.
Mihályi Gábor, az Állami Népi Együttes művészeti vezetője arról beszélt a műsorban, hogy a táncosok, balettművészek, artisták, fúvós zenészek teste, illetve a testük bizonyos részei intenzív igénybevételnek vannak kitéve, 20-25 év alatt elhasználódnak. Épp ezért működött évtizedekig a korengedményes nyugdíj lehetősége ezekben a szakmákban. A korkedvezményes nyugdíjat eltörölték, nem csak a rendvédelmi dolgozók, a bányászok, a röntgenasszisztensek számára szűnt meg ez a lehetőség, a művészek sem vehetik igénybe. Kivétel ez alól a Nemzeti Balett, a Győri Balett, a Pécsi Balett és a Szegedi Kortárs Balett, amelynek tagjai 25 éves pályafutásuk után életjáradékot kaphatnak.
Mihályi Gábor elmondta: a táncosok rendszerint táncpedagógusként folytatják tovább, de ebben a szakmában is végesek a lehetőségek. A művészeti vezető úgy látja, az előadások, a kapcsolat a közönséggel, a művészi lét kicsit deformálja az embert, a művészek a színpad után nehezen tudnak bekapcsolódni az átlagos, hétköznapi életbe. Ha jó a váltás, az a lelki törés is kisebb, amit a színpad elhagyása okoz.
Mihályi Gábor szerint a korengedményes nyugdíj és az öngondoskodás lenne megfelelő megoldás, emellett pedig, amikor a fiatal belép az együttesbe, az anyaegyüttes és az állam hozzájárulásával egy számlán kellene számára pénzt gyűjteni, amelyet a nyugdíjkorhatár elérésekor átképzésre vagy vállalkozás indítására fordíthat.
C. Molnár Emma pszichológus elmondta: a művészek esetében nagyon gyakori, hogy pályafutásuk befejezése után is a kreativitás területén maradnak. A szakember nagyon fontosnak tartja, hogy az ember tisztában legyen a képességeivel, s tudja, hogy nem csak egyféle módon, egyféle csatornán keresztül bontakoztathatja ki.
Kiemelte: a pályaváltás is egy krízis, de közben fejlődik is az ember, hiszen új megoldásokat kell tanulnia. Az életfordulóknál fellépő krízisekre adott választ a személyiség is meghatározza, a rugalmas, nyitott, érdeklődő személyiség könnyebben vészeli át a váltásokat.
Forrás: hir6.hu