A követelések harmadát fedezi a bruttó 2,2 milliárd forint
Pénzt kapnak a Malév-dolgozók
Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2014. november 07. péntek, 12:24
Közzétéve: 2014. november 07. péntek, 12:24
Tárgyalás, tüntetés és pereskedés után november közepén pénzhez jutnak az egykori Malév-dolgozók. Igaz, követelésüknek csak mintegy harmadát tudja kifizetni a felszámoló. A maradék kétharmadról sem mondanak le a munkavállalók – írja a Világgazdaság.
November közepén 900-950 egykori Malév-dolgozó követelésének egyharmadát fizeti ki a 2012. február 3-án becsődölt nemzeti légitársaság felszámolója, a Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Zrt. (NRN) mintegy bruttó 2,2 milliárd forint értékben. – A kifizetés arányos lesz, mely átlagosan bruttó 34 százalékot jelent a fennálló dolgozói követelésekre. A kifizetés egyaránt vonatkozik a belföldi és külföldi volt munkavállalókra.
A várakozáson felüli kifizetési mértékre a sikeres követelésbehajtás teremtett fedezetet, melyet a felszámoláson dolgozó volt maléves kollégáknak köszönhetünk – mondta a Világgazdaságnak Király József, a Malév volt HR igazgatója. Hozzátette: ezzel a kifizetéssel figyelembe véve a Bérgarancia Alapból már teljesített juttatásokat a belföldi dolgozók átlagosan a bruttó követelésük közel 50 százalékát megkapják (ez az alacsony keresetűeknél elérheti a 70-80 százalékot is, a magasabb keresetűek kielégítése az átlag alatt teljesül százalékosan). Pilóták, légi utaskísérők, kereskedelmi és irodai dolgozók és minden egyéb egykori munkavállaló is szerepel a kifizetési listán.
Bruttó összegről van szó, ráadásul többen beleesnek majd a 75 százalékos különadó sávjába is: állami foglalkoztatottaknak a végkielégítésük három és fél millió forint feletti része után kell megfizetniük a különadót. A felszámolóbiztos a Kúria döntéséig vitte el a kifizetés kérdését. Ebben végül a bíróság a felszámolás alatt keletkezett munkavállalói követelések arányos kifizethetőségét hagyta jóvá.
A felszámolói vagyonból még egy repülőgép és részben peresített követelések értékesítésre várnak (eddig közel 20 sikertelen meghirdetés volt), ezek sikeres értékesítését követően a befolyt pénzből még várható kifizetés a dolgozóknak. Ennek mértéke várhatóan nagyságrendekkel alacsonyabb lesz a mostani kifizetés összegénél. A felszámolónak októberben sokadik próbálkozásra sikerült vevőt találni a légitársaság balatonlellei ingatlanára is, de a bevétel egy jelzálog miatt az adóhatósághoz került.
– Nagyon sok munkánk volt abban, hogy végre legalább részben megtörténjen a kifizetés. Sokan már nem is reménykedtek ebben. A folyamat azonban ezzel nem zárult le – mondta a Világgazdaságnak Demeter Csaba, a Hunalpa Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesület elnöke. Egyrészt mintegy 300 dolgozó perli az államot, nem mondanak le ugyanis a követelésük kétharmadáról. Másrészt a 75 százalékos különadó ügyét a strasbourgi bíróság elé viszik.
A dolgozók legutóbb idén tavasszal írtak nyílt levelet Orbán Viktor miniszterelnöknek. Ebben azt kérték a kormányfőtől, hogy tegyen lépéseket annak érdekében, hogy a 165 milliárd forintos tartozással leállt Malév dolgozói két év után hozzájuthassanak a munkaszerződéseik alapján őket megillető munkabéreikhez. A többi hitelező, köztük a Budapest Airport vélhetően még sokáig várhat a pénzére.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium korábban arról tájékoztatta lapunkat, hogy a felszámoló a megszűnt munkaviszonyok alapján kifizetendő járandóságok törvényi maximumát a
Bérgarancia Alapból lehívta. Egy korábbi minisztériumi közlés szerint 2012-ben és 2013-ban összesen bruttó 1,4 milliárd forintot fizettek ki nekik. A tárca által még 2011. novemberében készített Fehér Könyvben pedig elismerték, hogy az államnak jelentős felelőssége volt a csődben.
A vállalat a visszaállamosításkor ugyanis önálló életre képtelen volt, működtetése óriási pénzeket emésztett fel. A Malév GH földi kiszolgáló viszont él és virul, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tulajdonában lévő és 380 főt foglalkoztató cég legutóbb az Emirates kiszolgálását nyerte el. A nemzeti légitársaság értékesebb repülési jogait pedig a Wizz Air kapta meg.
Forrás: Világgazdaság