Startlaphoz Csatlakozz!

Német minimálbértörvény

Pánikba kergetik a magyar fuvarozókat

Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2015. január 22. csütörtök, 18:10

Fejvesztve kapkodnak a Németországba szállító magyar fuvarozók. Január elsejétől egy új német törvény értelmében óránként 8,5 eurós (mintegy 2800 forintos) minimálbért kell fizetni a sofőrnek a németországi munkavégzés idejére. Akkor is, ha valaki átmegy Németországon, illetve ha csak fel- vagy lerakodik a német célállomáson – írja a Népszabadság.

   Az új német minimálbértörvény minden németországi munkavállalót érint, de a fuvarozók találkoznak legelőször a szabályok alkalmazásával, amikor belépnek az országba. Fokozza a riadalmat, hogy a német hatóságok már el is kezdték a bírságolást. A hvg értesülése szerint a frankfurti repülőtéren a német hatóságok ezer euróra büntettek egy kamionost, és kétezer vámos kezdte járni az ország útjait, a bírság összege a 30 ezer eurót is elérheti.
 
   Mit kell tennie a magyar fuvarozónak ahhoz, hogy elkerülje a büntetést? Először is le kell töltenie az úgynevezett Foglalkoztatási terv című nyomtatványt az internetről. Az eredeti, német nyelvű űrlapot kitöltve el kell faxolnia a kölni vámhatóságnak. Csányi Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete nemzetközi titkára arra hívta fel a figyelmet, hogy enélkül senki ne induljon Németországba.
  
  – A nyomtatványon válaszolni kell arra, hogy az elkövetkező hat hónapon belül várhatóan mennyit és hogyan fog valaki munkavégzéssel tölteni Németországban. A vámhatóság nem jelez vissza, ezért a sofőrnek érdemes a nyomtatványt magával vinnie, noha ezt a németek nem írták elő. Pontosan rögzíteni kell a Németország területén ledolgozott munkaidőt legkésőbb a munkavégzés napját követő hetedik naptári nap lejártáig. Csak a tényleges munkaidőt kell lejegyezni, a konkrét kezdési és befejezési időpontok nélkül.
 
  A legtöbben azon ütköznek meg, hogy a munkaidőre és a kifizetett bérre vonatkozó dokumentációt is elérhetővé kell tenni a német vámhatóság számára, ezt is tartalmazza a rendelkezés. A fuvarozónak alá kell írnia a formanyomtatványon azt a kötelezettségvállaló nyilatkozatot, amivel lehetővé teszi, hogy a német vámhatóság a dokumentumokba betekintsen.
 
  Erre vonatkozóan az MKFE kérésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hivatalos tájékoztatást kért a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól arról, hogy a NAV tájékoztatja-e a német hatóságot. A NAV válasza az volt, hogy együttműködés a munkaügyi hatóság és a német vámhatóság között lehetséges. „Nem az állami adó- és vámhatóságnak kell adatot szolgáltatnia a német hatóságok felé arról, hogy a magyar munkavállalók munkabére eléri-e a német jogszabályban előírt mértéket” – olvasható a NAV válaszában. A lényeg, hogy jelenleg senki sem tudja megmondani, hogyan fogják a németek ellenőrizni a magyar kamionsofőrök béradatait. Egyáltalán ellenőrizhetik-e?
 
  Az MKFE hetek óta keresi a választ arra, hogy az új minimálbért csak munkaviszonyban, kizárólag a munkavállalók esetében kell-e fizetni, vagy mindez érvényes-e például a saját autójukat vezető, önfoglalkoztató egyéni vállalkozókra is. – A németek válasza egészen elképesztő – mondta Csányi Gábor.
 
   – Azt írták, hogy a törvény csak a munkavállalókra vonatkozik, de hogy ki minősül önfoglalkoztatónak, illetve hogy valaki a cég tulajdonosaként dolgozik Németországban, az a német igazságszolgáltatásra tartozik. Ezt eddig még nem sikerült megfejtenünk.
 
   A Nemzetközi Közúti Fuvarozási Egyesület (IRU) szerint az Európai Bizottság vizsgálatot kezdeményezett a német minimálbér kapcsán, és folyamatban van egy esetleges uniós kötelezettségszegési eljárást megelőző, ún. pilot eljárás megindítása is. A vizsgálat során arra szeretnének fényt deríteni, hogy a német törvény korlátozza-e a német piachoz való hozzáférést. Az IRU a német pénzügyminiszterhez és munkaügyi miniszterhez intézett megkeresésében a végrehajtás felfüggesztését kérte.
 
Nem lehet különbséget tenni
 
  A Németországba kiküldött, így a szövetségi köztársaságon keresztül szállító külföldi állampolgárságú teherautó-sofőrökre is érvényes a 2015 januárjától Németországban bevezetett általános minimálbér: vagyis a teherautó-sofőröknek a németországi minimálbért (8,50 eurós órabért) kell kapniuk arra az időszakra, amit a tranzit során munkával töltöttek – derült ki azokból a válaszokból, amelyeket a német szövetségi pénzügyminisztérium és a német szövetségi munkaügyi és szociális tárca sajtóosztálya küldött lapunk kérdéseire.
 
  A német illetékesek hangsúlyozták, hogy a német minimálbértörvény – éppen a versenysemlegességet figyelembe véve – nem tesz különbséget sem a teherautó-sofőrök állampolgársága, sem az őket foglalkoztató vállalkozások székhelye között. Csak az számít, hogy amennyiben a munkavállaló a szövetségi köztársaság területén végez munkát, akkor neki a munkavégzés idejére jár a német minimálbér. A németországi minimálbértörvények betartását a külföldi teherautó-sofőrök esetében a német vámhatóság ellenőrzi. Bővebb információt az érdekeltek a német vámhatóság honlapján találhatnak.
 
Forrás: Népszabadság
 

Kedvencek közé   |    Add a Startlaphoz   |    Legyen ez a kezdőlapom   |    Impresszum   |    Jogfenntartó nyilatkozat   |    Adatvédelmi tájékoztató
2012 Szakszervezetek.hu - Pánikba kergetik a magyar fuvarozókat.
Powered by Joomla 1.7 Templates
Mobil nézet | Normál nézet
számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector