Startlaphoz Csatlakozz!

A fiatalok egy része külföldre megy dolgozni

Nagy a feszültség, kevés a bér és a buszsofőr

Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2015. július 29. szerda, 09:06

A Dél-Dunántúlon is tapasztalható az autóbuszvezető-hiány, a fiatalabb sofőrök egy része külföldre megy dolgozni, vagy más területen próbál meg boldogulni –tudta meg a teol.hu.
 
  A Közúti Közlekedési Szakszervezet szerint vészhelyzet van a Volán társaságoknál, létszámhiány miatt akár a buszok is leállhatnak. Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke elmondta, országosan több száz buszvezető hiányzik a rendszerből, nagy szükség lenne a dolgozók anyagi megbecsülésére, béremelésre és az utánpótlás biztosítására. Míg korábban főként Nyugat-Magyarországról vándoroltak külföldre a dolgozók, addig újabban már az ország keleti térségeiből is.
Az általunk megkérdezett, a Dél-dunántúli Közlekedési Központnál (röviden DDKK, ami a Gemenc, a Kapos és a Pannon Volán egybeolvadásával jött létre) dolgozó, vagy dolgozott sofőrök szerint Tolna megyében sem túl rózsás a helyzet.
 
  – Tíz évet húztam le a Gemenc Volánnál, nem régen adtam be a felmondásomat, mert havi 120-130 ezer forintért dolgoztam úgy, hogy naponta sokak testi épségéért feleltem, 40 milliós buszon ültem és ha kisebb hibát vétettem, szankciókra számíthattam. Ép idegekkel ezt nem lehetett bírni – mondta egy sofőr. Hozzátette, egy magán fuvarozó cégnél egyből alkalmazták, és havonta 40 ezerrel többet visz haza. Egy ma is a DDKK alkalmazásában álló buszvezető azt mondta, sokan elmennek tőlük, de jönnek újak is. Vannak nehézségek, a műhelyben sokat kell várni, csúsznak a javítások is. Egymás között merik csak mondogatni, hogy minden sokkal rosszabb lett, mint a központosítás előtt. Pár hónapja kaptak ugyan béremelést, ami nagyon jól jött, de ez az összeg még mindig nem éri el azt a szintet, amiért érdemes ekkora felelősséggel dolgozni. Havonta 150 ezer forintot visznek haza, van, aki valamivel többet, más kevesebbet, attól függ, melyik vonalon dolgozik. – Tény az is, hogy többet kell dolgozni a bérért, hiszen megszűntették például a kalauz-pótlékot is – tette hozzá a sofőr.
 
  – Akinek piacképes szakmája van, az elmegy más területre dolgozni, sokan külföldön találnak munkát. Ausztrián, Németországon kívül Nagy-Britannia is népszerű helynek számít. Több külföldön dolgozó járművezető újabb sofőröket csábít magával – mondta Dobi István. Hozzátette, ez teljesen érthető, hiszen nagyjából a négy-ötszörösét fizetik a külföldön munkát vállalóknak, nem szólva a munkakörülmények közötti különbségekről. Egészen más egy légkondis, modern buszt vezetni, mint egy régebbi típuson 40 fokban vezetni.
 
  Természetesen szerettük volna megkérdezni a DDKK vezérigazgatóját is, ő miként látja a Volán és az autóbuszvezetők helyzetét, de azt a választ kaptuk, hogy nem nyilatkozik, hamarosan egy sajtóközleményt adnak ki a témával kapcsolatban.

Nem tett jót a cégnek a régiósítás

  Egy szekszárdi volános alkalmazott – szintén név nélkül – elmondta, nem tett jót a társaságuknak a régiósítás, így kevésbé rugalmasan kezelhetők helyben a napi gondok. A munkavállalók aggódnak, hiszen a jövő év végén lejár a Volán szolgáltatási szerződése, és ezt követően bármi lehet. Az olyan jellegű rémhírek, mint például az, hogy meg is szűnhetnek a „volánok”, mert összevonhatják a MÁV-val, feszültséget okoznak. Ez is oka annak, hogy az elvándorlás felgyorsult. Bizonyos térségekben már most nagy a gond, van az országban olyan volán cég, ahol már külföldi sofőrökkel próbálják áthidalni a hiányt.

A Volánt összevonhatják a MÁV-val

  A Közúti Közlekedési Szakszervezet felháborodva reagált Lázár János miniszter nyilvános megjegyzésére, miszerint a Volánt összevonhatják a MÁV-val. A KKSZ közleményében határozottan tiltakozik az összevonás ellen, és követeli, hogy béremeléssel és képzéssel tegyék jóvá a döntéshozók az ágazat ellen elkövetett bűnt, amely nem más, mint a szakma tudatos elsorvasztása. A KKSZ ezek után nem érti, hogyan akarják a döntéshozók a 2017. január 1-i piacnyitás előtt versenyképes helyzetbe hozni a Közlekedési Központokat. Ezerkétszáz új busz is kellene, de a járműbeszerzés még pályázati szakaszban sincs.
 
Forrás: teol.hu
 

Kedvencek közé   |    Add a Startlaphoz   |    Legyen ez a kezdőlapom   |    Impresszum   |    Jogfenntartó nyilatkozat   |    Adatvédelmi tájékoztató
2012 Szakszervezetek.hu - Nagy a feszültség, kevés a bér és a buszsofőr.
Powered by Joomla 1.7 Templates
Mobil nézet | Normál nézet
számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector