Startlaphoz Csatlakozz!

Kevesen alkalmasak a munkára

Elfogytak a kamionosok, jönnek az államilag támogatott kényszersofőrök

Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2015. július 29. szerda, 11:33

Hajmeresztő hibákat követnek el a fuvarozó cégekhez próbavezetésre jelentkező sofőrök. Volt, aki képtelen volt értelmezni a 30-as táblát, más meg sebességet váltani nem tudott. Évente több ezer kamionost keresnek Magyarországon, van olyan vállalkozó, aki kapásból tíz sofőrt is fel tudna venni, és bár akadnak jelentkezők, csak kevesen alkalmasak a munkára. 15 év után az állam is újra beszáll a sofőrök képzésébe, 6 ezer jogosítvány megszerzéséhez ad zömmel uniós pénzt, aminek nem nagyon örülnek a rutinos kamionosok – írja a vs.hu.

  Trapper farmer, szexújság, menő cigaretta és alkohol – a többi között ezekért a fogyasztási cikkekért lehetett irigyelni a rendszerváltás előtt a kamionosokat. Olyan „luxustermékek” voltak ezek, amelyekről a vasfüggönynek ezen az oldalán csak álmodozni lehetett, és amelyek pluszjövedelemhez juttatták a Nyugatról hazatért sofőröket. Azóta sokat változott a világ, eltűnt a vasfüggöny, és már nem a kamionsofőr a legnagyobb király. Sőt. Sokan közülük annyira elégedetlenek a fizetésükkel, hogy felmondtak, és inkább külföldön vállaltak munkát. A számuk mára annyira megcsappant, hogy hiányszakma lett Magyarországon a hivatásos gépkocsivezetés.
 
  A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének számításai szerint 6 ezernél is több kamionos hiányzik az utakról. Az egyesület elnökének, Wáberer Györgynek, a Waberer’s International Zrt. elnök-vezérigazgatójának, a miniszterelnök magyar logisztika és közúti fuvarozás fejlesztéséért felelős megbízottjának sikerült elérnie, hogy a kormány 5 milliárd forintot adjon a hivatásos gépkocsivezetők képzésére. A programot Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter jelentette be, lényege, hogy az állam 6 ezer jelentkezőnek fizeti ki a C és az E kategóriás gépjárművezetői képzés költségeit. Munkahelyet már a fuvarozóknak kell adniuk, akik már a tanfolyam ideje alatt tanulmányi szerződést kötnek a leendő kamionosokkal, így biztosítva be, hogy a sikeres vizsga után náluk dolgozzanak.

„Ennyiért nem jövök dolgozni”

  Meg tudom erősíteni, hogy kevés a kamionsofőr, az azonban, hogy 6 ezer hiányozna, túlzás – mondta a VS.hu-nak Kovács István, a raktározással és szállítmányozással foglalkozó VOKESZ Kft. tulajdonosa. A szigetszentmiklósi cégnél 6-8 kamionos kapásból hiányzik,“három autó áll az udvaron, nincs, aki felüljön rá, a veszteség havonta az 1 millió forintot is megközelíti – érzékeltette a problémát a vállalkozó. Kovács István 2000 óta szállít zöldséget, gyümölcsöt és virágot, elsősorban Hollandiába. Kezdetben 42 kamionja volt, most már csak 8 van, amiből mindössze 5 közlekedik. Azt mesélte, bő fél éve kezdődtek a gondok, egymás után mondtak fel a sofőrök, azzal az indokkal, hogy „ennyiért nem jövök dolgozni, inkább kimegyek külföldre”.
 
   Hogy mennyi az ennyi? Ma Magyarországon egy kamionsofőr átlagosan 350-400 ezer forintot visz haza. Azok, akik kizárólag belföldön vezetnek, ennél kevesebbet keresnek, havonta átlagosan 200 ezer forintot. Külföldön viszont ennek a többszörösét, a 2000-2500 eurót is kifizetik nekik, noha – Kovács István szerint – amennyivel többet keresnek külföldön, annyival többet el is költenek ott. És meg is dolgoznak érte: „4 hétig se a magyar határt, se a családjukat nem látják, a forró kamionban laknak, és haza csak a hónap leteltével mehetnek, akkor is maximum 1 hétre”.
 
  A fuvarozók szaklapja, a Fuvarlevél.hu szerint a magyarországi álláshirdetések ugyan hangzatosak, csak azt felejtik el a vállalkozók beleírni, hogy a kamionossal minimálbérre szerződnek, ez alapján jár neki a nyugdíj, a táppénz, a munkanélküli segély és a szabadság idejére kapott bér is. „A fennmaradó pénz a külföldi napidíj és az üzemanyag-megtakarítás. A másik oldalon pedig: havi 20-22 nap külföldi tartózkodás, hétvégi pihenő a kocsiban egy poros parkolóban, és szigorú üzemanyag-elszámolás (ami sok esetben le is nullázhatja az előrevetített megtakarítást)” – olvasható az oldalon.
 
  Skultéty József, a Trélog Kft. ügyvezetője szerint ahány cég, annyiféle munkarend és juttatási megoldás létezik. Az Európai Unióban hivatalosan tilos ugyan a teljesítmény arányában munkabért fizetni, Magyarországon mégis a mai napig „vegyes modellben” fizetnek, vagyis a bejelentett munkabérből, a napi- és kilométerdíjból, valamint az üzemanyag-megtakarításból tevődik össze a kamionosok fizetése.
 
   Szerinte a hivatásos sofőrök azért „koptak ki, mint a cipészek”, mert a fiataloknak nincs pénzük a drága jogosítványra. „Honnan lenne akár 100-200 ezer forintjuk is, hogy megszerezzék ezt a szakképzettséget” – tette fel a kérdést. Ő legalább 10 kamionosnak tudna akár már holnap munkát adni, további 10-nek pedig még a hátralévő nyári hónapokon belül. Kovács Istvánhoz hasonlóan ő is kiszámolta, hogy a sofőrhiány miatt mennyi a meg nem szerzett bevétele, havonta több 10 millió forint.

Ha nincs félmilliója, ne is álmodjon arról, hogy kamiont vezet

  Ahhoz, hogy valaki kamiont vezethessen, több tanfolyamot is el kell végeznie. A C kategóriás jogosítvány 200-250 ezer forintba kerül. Ezután lehet E kategóriában vizsgázni, további 120-150 ezerért. A kötelező Gépjárművezetői Képesítési Igazolványt, ismertebb nevén a GKI-kártyát sem adják ingyen, 120 ezer forintot kérnek érte. A Pályaalkalmassági Vizsga, azaz a PÁV ára a jogosítvány mellett szinte már eltörpül, a vizsgadíj itt 8 ezer forint. Ez azt jelenti, hogy mire egy jelölt mindenből elsőre levizsgázik, és egyszer sem bukik meg, félmillió forintnál is többet költött arra, hogy kamionsofőr lehessen. Ezzel szemben – ha a tervezett összeget elosztjuk a várható tanulók számával – az állam fejenként 830 ezer forinttal kalkulál, ennyit költ a képzésre zömmel európai uniós támogatásból.

Kényszersofőrök

  A Trélog Kft.-nél az elmúlt 3 hétben mindössze egy érdeklődő járt, jelentkező egy sem. A cégvezető azt mesélte, nem lesz más választása, fel kell majd vennie az állami programban résztvevőket, noha kérdéses, hogy életvitelszerűen tudnak-e majd ebben a szakmában dolgozni.
 
  Kovács István, a már idézett szigetszentmiklósi vállalkozó sem optimista, szerinte ha ki is fizeti az állam a jogosítványt, attól még nem lesznek sofőrök, a legnagyobb jóindulattal is maximum kényszersofőrök.“
 
   Csodák nincsenek – mondta. Régen a kamionosoknak két hetet adtak, hogy az első önálló fuvar előtt a szakma nagy öregjeitől tanulhassanak. Ma már se idő, se nagy öregek nincsenek – magyarázta Kovács István, aki nem szívesen bízza a friss jogsisokra a 40 millió forintot érő kamiont, plusz a szállítmányt. „Az emberéletről akkor még nem is beszéltünk”– tette hozzá. De nem nagyon lesz más választása: ha nem akarja, hogy tovább nőjön a vesztesége, akkor fel kell majd vennie a gyorstalpalón végzett kamionosokat.
 
 A szakmát is megosztja a kormány új programja. A legtöbben attól tartanak, hogy végzetesen felhígul majd a sofőrszakma. A hivatásos gépkocsivezetők az internetes fórumokon azt írják:
  • „Róhatjuk megint minimálbérért a kilométereket”.
  • „Túlkínálat lesz.”
  • „Nekem senki nem fizette.”
  • „Minden sofőr volt kezdő.”

Nem lesz könnyű megfelelő jelölteket találni

  A nemzetgazdasági miniszter a program bejelentésekor arról is beszélt, hogy tavaly 7300 olyan gépkocsivezetői állást hirdettek meg az országban, amelyre nem volt jelentkező, vagy ha volt is, nem megfelelő. A tárca államtitkára, Czomba Sándor utóbb azt mondta, jelenleg 15 ezer olyan regisztrált álláskereső van, aki teherautó-vezetőként helyezkedne el, de egy részük nem alkalmas erre a munkára, ezért kell az államilag támogatott képzés.
 
  Az előző évek tapasztalata azt mutatja – mondta az államtitkár –, hogy 300 kamionsofőr megtalálásához „legalább 2 ezer embert kell megszólítani”. Eddig valamivel több mint ezren jelentkeztek. Az államilag támogatott sofőrképzéshez nem kell érettségi, elég az alapfokú végzettség. Előírás azonban, hogy a pályázó legalább 21 éves legyen, és legalább 2 éves B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezzen.
 
  Kovács Istvánnak is vannak rossz tapasztalatai: nemrégiben egy salgótarjáni jelentkező bukott meg a próbafuvaron, a 30-as táblánál ugyanis felkiáltott, hogy még 30 km van hátra a célig. Másoknak a váltóval gyűlt meg a bajuk, de akadt olyan is, aki arra a kérdésre, hogy hol van Pécs, azt válaszolta, hogy valahol Győr mellett kell keresni. „Hogy bízzak ezek után rájuk külföldi fuvart, ahol csak az utca nevét és a házszámot lehet majd tudni” – méltatlankodott a szigetszentmiklósi vállalkozó, akinek mégsem ez az általános tapasztalata a kamionosokról. Szerinte, akik már hivatásosként dolgoznak, nagyon szeretik a munkájukat, még ha sokszor elegük is van.“
Ha valaki kamionozásra adja a fejét, annak legtöbbször nincs visszaút, nem szívesen vált pályát.
És tegyük hozzá, nem is nagyon találna mást, amivel ennyit lehetne keresni.

Ennyi céget érint az állami program

A Nemzetgazdasági Minisztérium tájékoztatása szerint ma Magyarországon 11 700 fuvarozási vállalkozás működik, ezek összesen 62 720 járművet üzemeltetnek. A személyszállító vállalkozások száma meghaladja az 1500-at, kezelésükben 15 ezer busz fut az utakon. A teljes közúti közlekedési-szállítási szektor a magyar munkavállalók 3,5 százalékát foglalkoztatja, és körülbelül évi 500 milliárd forint adót fizet be a költségvetésbe.

 Forrás: vs.hu

Kedvencek közé   |    Add a Startlaphoz   |    Legyen ez a kezdőlapom   |    Impresszum   |    Jogfenntartó nyilatkozat   |    Adatvédelmi tájékoztató
2012 Szakszervezetek.hu - Elfogytak a kamionosok, jönnek az államilag támogatott kényszersofőrök .
Powered by Joomla 1.7 Templates
Mobil nézet | Normál nézet
számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector