A menetrend betartása miatt vállalnak veszélyes közlekedési helyzeteket a buszsofőrök

Egységes Közlekedési Szakszervezet:

A menetrend betartása miatt vállalnak veszélyes közlekedési helyzeteket is a fővárosi buszsofőrök – az egyik közlekedési szakszervezet szerint. A BKK azt állítja: bár lehetőségük lenne rá, nem szokták büntetni a sofőröket a késések miatt. Nemrég egy biciklis napokig volt intenzív osztályon, mert elsodorta egy busz – olvasható a Magyar Nemzetben.

   Egy júliusi baleset a fővárosban, a biciklis által feltöltött felvételt már több mint 360 ezren látták az egyik videómegosztó portálon. A mentőket két járókelő hívta. A kerékpáros később azt írta, az útszéli korlátra esett, eltört hét bordája, azok átszúrták a tüdejét, öt napig kezelték az intenzív osztályon. A férfi a buszsávban kijelölt bicikliúton haladt. A KRESZ szerint ezt csak akkor teheti, ha azt a tábla engedi. Ha pedig a busz kerékpárt előz, legalább egy-másfél méter oldaltávolságot kell hagynia. A buszsofőröket is tömörítő szakszervezet elnöke szerint nyomáskényszer alatt vannak a sofőrök. „Egy 3 percen túli késést már a központ felé jelezni kell. Amennyiben ez elmarad, akkor szintén a kötbérezésen keresztül nyúl a munkavállalók irányába a BKK. Mi azt gondoljuk, hogy ez is egyfajta lojalitás a BKV munkavállalók részéről, hiszen lehet, hogy éppen egy apró hibát próbálnak meg elhárítani és nincs idejük bejelentkezni a központba. És ezeket a lojalitásokat nem veszik figyelembe a Budapesti Közlekedési Központ részéről” – mondta Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke szerint a menetidő betartásáért a buszsofőrök gyakran veszélyes helyzetekbe is belemennek. „Forszírozottan kénytelenek vezetni, belemennek olyan esetekbe, amelyekbe nem lenne szabad, és ha mondjuk egy kerékpárost kellene kerülgetni a buszsávban vagy mögötte kell haladni 20-szal, 30-cal, akkor ez önmagában konfliktushelyzetet eredményez” – fogalmazott Dorner Lajos.

   A BKK viszont tagadja, hogy bárkit is büntetnének a késések miatt. „Van lehetősége arra a BKK-nak, hogy egyébként a késő autóbusz-vezetőket kötbérezze, csak nem szoktunk élni ezzel a gyakorlattal. Nekünk most a lényeg az – ez egy teljesen új szemlélet a főváros tömegközlekedésében –, hogy ne siessenek az autóbuszok. Amiért mi kötbérezünk az az, hogy ha az autóbusz-vezető túl gyorsan hajt” – nyilatkozta Mihálszky Gábor, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. tömegközlekedési divízióvezetője.

    A divízióvezető szerint tavaly 100 millió forintos kötbért szabott ki a BKK. Elsősorban azért, mert nem alacsonypadlós busz közlekedett ott, ahol annak kellett volna. Ezt követték olyan buszvezetőkkel kapcsolatos problémák, mint például az ajtók idő előtti becsukása.
 
Forrás: Magyar Nemzet