Nyilatkozatháború lett a munkaügyi vitából

Szeged

A Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete úgy látja, a két másik érdekképviselet blokkolni akarta a bérekről szóló megállapodást az SZKT-nál. A többiek szerint épp fordítva történt.

    A kollektív munkaügyi vitát szünetelteti a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete és az SZKT vezetése. A BTDSZ – amely azt állítja magáról, hogy az SZKT legnagyobb taglétszámú érdekképviselete – három hete abban állapodott meg a munkáltatóval, hogy az visszavezeti 190 járművezető egyhavi munkaidőkeretét. Megírtuk: ettől egyenletesebb lesz a bérük, szeptembertől az eddiginél pár ezer forinttal többet visznek haza.

    Ehhez az kell, hogy módosítsák a kollektív szerződést, és azt a cégnél működő másik két szakszervezet is aláírja. Szabó István BTDSZ-elnök az egyeztetésről elmondta, a két másik szakszervezet csak akkor volt hajlandó aláírni, ha megduplázzák az érintettek létszámát, és azokra is vonatkozik az intézkedés, akik eddig is kedvezőbb elszámolásba tartoztak. Ez 25-30 milliós pluszkiadást jelent az SZKT-nak. Az elnök álláspontja szerint a két másik érdekképviselet ezzel blokkolni akarta a megállapodást, mert azt gondolták, a menedzsment ilyen feltételekkel nem fogadja el.

    Érzése szerint ebben előre megegyeztek az ügyvezetővel. Végül a felek aláírták a megállapodást; a járművezetők szeptembertől megkapják az egyenletesebb bért, a többiekéről szeptember közepén kezdenek tárgyalni. A BTDSZ az üzemi tanács (üt) nyilvános üléseinek jegyzőkönyvét is követeli az SZKT vezetésétől. Az érdekképviselet egy hónapja ugyanis visszavonta tagjait a testületből, mert úgy látták, törvénysértően működik. Információik szerint viszont olyan állítások hangzanak el, amelyek arra utalnak, hogy a munkáltató és az üzemi tanács tagjai között „összefonódás van".

    Tóth István Tibor, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója úgy kommentálta a megállapodást, hogy nagyon nem egyértelmű, jobb lesz-e ettől a dolgozóknak. Szerinte biztos nem mindenkinek segít. Az összebeszélésről azt mondta, a több dolgozót érintő variációt még kevésbé támogatta, mint a korábbit. Az üzemi tanáccsal nincs összefonódás, hiszen nem befolyásolhatja a működését.

    Szente László üt-elnök, a cég munkástanácsának elnökségi tagja szerint a rágalmazás határát súrolja a BTDSZ nyilatkozata. Szakszervezetük a bővített variációval tárgyalási alapot akart teremteni, nem akadályt, hiszen más munkakör is van a cégnél a járművezetőkén kívül. Az üt-jegyzőkönyvekről hozzátette, a hangfelvételeket július elejéig a BTDSZ-tagok készítették, és csak a jegyzőkönyvek megírásáig maradtak fenn. Amióta a BTDSZ kilépett a testületből, hangot nem rögzítettek, csak jegyzőkönyv készült.

    Szúnyog Péter, a Szegedi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének titkára megerősítette: nem betartani akartak, hanem igazságosabbá tenni a megállapodást. Ezt a BTDSZ úgy forgatja ki, ahogy akarja.

Forrás: DOMBAI TÜNDE - DÉLMAGYARORSZÁG NAPILAP