A munkavédelem szerepe a cégek életében

Sok a téves elképzelés él a cégek körében

Bizonyára mindenki találkozott már a munkavédelem vagy munkabiztonság megnevezéssel közvetve vagy közvetlenül. Azonban még mindig sok téves elképzelés él a cégek körében, ezért nem árt kicsit áttekinteni a szabályokat!

    A munkabiztonság szerepe és célja, hogy megteremtsük magunk, mások, foglalkoztatók és foglalkoztattak részére az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés alapvető követelményeit. A munkáltató felelősségi körébe tartozik, hogy a hatályos törvényi előírásoknak megfeleljen, és munkavállalóival betartassa ezen követelményeket.

    A munkáltató köteles figyelni a veszélyek elkerülésére, a veszélyhelyzetek keletkezési helyükön történő leküzdésére, az egyhangú, kötött ütemű munkavégzés időtartamának mérséklésére, továbbá köteles megelőző stratégiákat kialakítani – figyelmeztet hírlevelében a BDO Magyarország.

Kell munkavédelmi szakembert alkalmazni?

    Munkavédelem hallatán felmerülhet a kérdés, hogy kell-e alkalmazni a cégünknél kötelezően munkavédelmi szakképesítéssel rendelkező szakembert, illetve szükséges-e munkavédelmi képviselőt választani. A munkavédelmi szakképesítéssel rendelkező személy foglalkoztatásának feltételeit, valamint a munkavédelmi képviselő választását az 5/1993. (XII. 26.) MüM rendelet 2. számú melléklete, valamint a 1993. évi XCIII. tv. 70/A paragrafusa fogalmazza meg. A törvény iránymutatást nyújt, cégünk TEAOR száma segítségével veszélyességi osztályokba sorolhatjuk gazdasági tevékenységünket, és az állományi létszám meghatározásával bizonyosságot nyerhetünk, hogy szükségünk van-e a szakember foglalkoztatására. (Hogy pontosan kinek kell munkavédelmi szakembert alkalmazni, arról itt olvashat részletesebben!)

    A munkavédelmi tevékenységek egy részét csak közép-, illetve felsőfokú végzettséggel rendelkező személy láthatja el. A munkavédelmi képviselő feladata meggyőződni a munkahelyek egészséges és biztonságos munkavégzést nem veszélyeztető követelményeinek érvényesüléséről, a védőeszközök biztonságos állapotáról.

    Hatáskörébe tartozik a foglalkozási megbetegedések és a munkabalesetek megelőzésére (pl.. a kockázatértékelésben előírt időszakos, soron kívüli üzemorvosi alkalmassági vizsgálat elvégzése), továbbá a munkavállalóknak az egészséges és biztonságot nem veszélyeztető munkavégzésére történő rendszeres oktatására, felkészítésére tett intézkedések megvalósításának ellenőrzése.

Nem lehet pénzben megváltani

    A munkavállaló csak olyan munkára alkalmazható, amely az egészségét, testi épségét, illetve a fiatalkorú egészséges fejlődését károsan nem befolyásolja. Általános érvényű szabály, hogy a munkáltatónak biztosítania kell az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés személyi-, tárgyi és szervezeti feltételeit. A vonatkozó szabály kimondja, hogy ezen feltételek biztosítása helyett a munkáltató pénzbeli vagy egyéb megváltást a munkavállalónak nem adhat. A foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter meghatározza a munkaeszközökre, továbbá a munkahelyekre vonatkozó munkavédelmi követelmények minimális szintjét.

    Munkavédelem megnevezést hallva sokszor eszünkbe jut pl. adminisztrációs tevékenység végzése közben, hogy milyen szabályok vonatkozhatnak az irodai munkavégzésre. A munkáltatónak meg kell teremtenie a minimális munkavédelmi követelményeket: ergonómia, higiénia, karbantartás, javítás, az iroda kialakítása, mérete, ülőhely, szellőztetés, hőmérséklet, világítás, tisztálkodó- és mellékhelyiségek, pihenőhely, zajvédelem, képernyő előtti munkavégzés (pl. képernyő, billentyűzet elhelyezkedése, munkaasztal, munkaszék, megvilágítás, tükröződés, klíma) a kockázatok (pl. pszichés megterhelés) elkerülése érdekében.

    A munkáltatók legfontosabb feladata, hogy megteremtsék az egészséget nem veszélyeztető biztonságos munkavégzést. Tevékenységvégzésükre tekintettel meg kell ismerniük a személyi, tárgyi előírásokat, törvényeket, rendeleteket, szabályokat.

Forrás: piacesprofit.hu