Pedagógusok Szakszervezete: igazságtalan a pedagógusok új bérrendszere

Nem alkalmas a többletmunka honorálására

Klik-elnök nélkül kezdődött az új tanév, de nem ez a legfőbb gond a Pedagógusok Szakszervezete szerint. Igazságtalannak látják a pedagógusok új bérrendszerét, mert nem alkalmas a többletmunka honorálására, nem ismeri el a többlet-szakértelmet. A tanárok béremelésének fedezete nem látható a költségvetésben, a pedagógusokon kívül más, a köznevelésben dolgozók immár hét éve nem részesültek illetményemelésben – írja a 168 óra.

   Elkezdődött a tanév, még sincs vezetője a közoktatást és középiskolákat is felügyelő Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak. A 120 ezer pedagógusért felelős intézmény éléről a nyár elején közös megegyezéssel távozott Marekné Pintér Aranka, akinek munkájáról egy elhallgatott miniszteri biztosi tanulmány megállapította: hibás gazdasági döntések, valótlanságok állítása, rossz vezetési stílus és a jobbító javaslatok figyelmen kívül hagyása jellemezte tevékenységét. Az Index által nyilvánosságra hozott dokumentum számos súlyos problémát részletezett a szervezet kialakításában és a vezetés felelősségét is egyértelműen kimondta. A harmadik Orbán-kormányban Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkárt váltó Czunyiné Bertalan Judit azt nyilatkozta: őszig átalakítaná a Klik működését. „A Klik egy napig sem marad vezetés nélkül. Sem a nyári időszakban, sem később” – mondta egy júliusi interjúban. Marekné július 15-én távozott posztjáról, azóta sincs új elnöke a Kliknek.
 
   A Pedagógusok Szakszervezete szerint valóban gondot okoz a vezetőváltás a Klik élén. Ez azonban az úgynevezett jelzőrendszer működtetésénél jelent nehézséget, felső vezetői szinten. Ezért az elmúlt időszakban a hangsúly áttolódott az intézményi, a járási és a megyei szintű egyeztetésekre. Szükség esetén, ezeken az egyeztetéseken közvetve részt vesz a PSZ Országos Iroda érintett munkatársa, illetve vezetője. A Pedagógusok Szakszervezete – a Sztrájkbizottság tagjaként – a kormánnyal, illetve annak képviselőjével áll kapcsolatban. A kormány Balog Zoltán minisztert jelölte ki tárgyalópartnernek, s vele a szakszervezet, ha nem is közvetlenül, az elmúlt hónapokban többször is felvette a kapcsolatot. A miniszter kijelölése alapján Sipos Imre helyettes államtitkárral folytatott a PSZ tárgyalást a tanév előkészítéséről.
 
Mire elég a „párbeszédpolitika”?
 
  A szakszervezet a kormánnyal történt tárgyalás eredményének tudja be, hogy kezdeményezésükre két alkalommal is módosították a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvényt, legutóbb például megteremtve a jogi feltételeket ahhoz, hogy a pedagógiai szakszolgálat intézményeiben dolgozó pedagógusok megkapják a 25 nap pedagógus-pótszabadságot. Ugyancsak eredményként könyvelik el, hogy az eredeti elképzeléstől eltérően minden pedagógus bekerült az életpálya hatálya alá, beleértve a gyermekvédelemben foglalkoztatottakat is. Sikerként tekintenek arra is, hogy az eredeti elképzelésektől eltérően minden eddigi közalkalmazotti jogviszonyt be kell számítani az új besorolási rendszerbe. A PSZ szerint ugyancsak eredmény, hogy fellépésükre egyszerűsítik a pedagógus-portfoliót és áttekintik a foglalkoztatás szabályait. Ehhez a szakszervezet a javaslatait írásban átadta az illetékes helyettes államtitkárnak. A legnagyobb eredménynek azt látják, hogy sikerült megóvni az intézményrendszert a radikális átalakításoktól és jogszabályban rögzíttetni a pedagógus-létszám számításának elveit. Ebből következően becsléseik szerint mintegy húszezer álláshelyet sikerült megmenteni.
 
Problémás tanévkezdés 
 
  A szakszervezet szerint mindenképpen gondot jelent az, hogy a szeptemberi béremelés fedezete nem látható a költségvetésben, s így becsléseik szerint körülbelül hatvan-hetven milliárd forint hiányzik a Klik költségvetéséből. Aggasztónak találják a szakképző iskolák helyzetét, amelyről hivatalos kormánydöntést még nem láttak, csak az újságokból értesültek a további átalakítási tervekről.
 
   A PSZ változatlanul nem ért egyet a pedagóguséletpálya-modell számos elemével. Ilyen a pedagógusok új bérrendszere, mert megítélésük szerint az elfogadott rendszer igazságtalan, nem alkalmas a többletmunka, a rendkívüli munka honorálására, nem ismeri el a többlet-szakértelmet, nem ösztönöz a többlettudás, a többletdiploma megszerzésére, az intézményen belüli minőségbiztosítási rendszer működtetésére. Az elmúlt tanév tapasztalata alapján továbbra is fenntartják javaslatukat arra, hogy felül kell vizsgálni a pedagógusok új munkaszervezési formáját, amely a kötelező tanítási órákra, a kötött munkaidőre vonatkozik.
 
   Ugyancsak „áthúzódó probléma” a szakszervezet szerint, hogy a pedagógusokon kívül más, a köznevelésben dolgozók immár hét éve nem részesültek illetményemelésben. Ugyanakkor sikerként könyvelik el, hogy fellépésükre 2015. szeptember 1-jétől a nevelő és oktató munkát segítők – akiknek felsőfokú végzettségük van – bekerültek az életpálya-modell hatálya alá. A „technikai dolgozók” azonban kimaradtak minden juttatásból. A PSZ a többi szakszervezettel közösen legalább 20 százalékos illetményemelést tart szükségesnek az oktató-nevelő munkát segítők számára.
 
Forrás: 168 óra