Több mint százmillió eurós kárt okozott a német mozdonyvezetők sztrájkja

Öt százalékos béremelést és munkaidőcsökkentést követeltek

Meghaladja a százmillió eurót azt a kár, amit a német mozdonyvezetők szerdától szombatig tartó sztrájkja okozott. Ez volt a mozdonyvezetők leghosszabb ideig tartó munkabeszüntetése a német vasúttársaság, a Deutsche Bahn (DB) történetében.

    Rüdiger Grube, a vasúttársaság vezérigazgatója a Bild am Sonntag című vasárnapi újságnak azt mondta, hogy „a pénzben számított veszteség meghaladja a 100 millió eurót, és jobb nem is beszélni arról a bizalomvesztésről, amit a Deutsche Banh szenvedett el a sztrájk miatt”.

    A mozdonyvezetők szerdán délután kezdődött sztrájkja eredetileg hétfőig tartott volna. „Békítő gesztusként” végül úgy döntöttek, hogy a tervezettnél korábban, szombat este hat órakor befejezik az országos munkabeszüntetést, tekintettel a berlini fal ledöntésének 25. évfordulója alkalmából tartandó hétvégi ünnepre.

    A sztrájkot szervező, a mozdonyvezetőket képviselő GDL szakszervezet egyebek között 5 százalékos béremelést, a heti munkaidő 39 óráról 37 órára történő csökkentését követeli a munkaadótól, és azt akarja elérni, hogy ne csak a mozdonyvezetők, hanem más területeken dolgozó vasutasok, például a jegykezelők nevében is tárgyalhasson a bérekről.

    A Deutsche Bahn vezetője a vasárnapi lapinterjúban felszólította a sztrájkot szervező érdekképviseleti szervezetet arra, hogy mielőbb üljenek le tárgyalni a vitatott kérdésekről. Rüdiger Grube azt mondta, hogy „a labda most a szakszervezet térfelén pattog.”

    A szakszervezet az utóbbi hónapokban hatodszor szervezett sztrájkot, legutóbb, október közepén 50 órás munkabeszüntetést tartott, akkor utasok milliói rekedtek a pályaudvarokon, mert a távolsági vonatok kétharmada nem közlekedett.

    Egy közvélemény-kutatás csütörtökön nyilvánosságra hozott eredményei szerint a németek 51 százaléka nem ért egyet a mozdonyvezetők sztrájkjával, míg 46 százalék támogatja azt. Az üzleti körök, a pártok és a sajtó is bírálta a munkabeszüntetést és a szakszervezetet is, vezetőjével együtt.

    A Deutsche Bank naponta 5,5 millió utast szállít. Németországban az áruszállítás mintegy ötöde vasúton történik.