Tényleg dőzsölünk karácsonykor?

Egy magyar család átlagosan 25-30 ezer forintot költ ajándékokra

Az ünnepi szezonban a fogyasztók átlagosan 16 százalékkal többet költenek, 2013-ban a főbb nyugati gazdaságokban a karácsonyi kiadások összértéke elérte a 445 milliárd dollárt. De kik szórják leginkább a pénzt? – tette fel a kérdést a Piac&Profit.

   A karácsony a kereskedelem számára különösen fontos időszak, mivel az év végi eladások aránytalanul nagy hatással vannak az egész éves eredményekre. Amerikában az éves kiskereskedelmi forgalom 1/6-a karácsonyi szezonhoz kötődik. (Magyarországon alig néhány százalékos növekedést jelent a december.)
 
  A PwC Global Economy Watch egyik elemzése szerint 2013-ban a karácsonyi időszak egy főre jutó átlagos kiadásait nézve a világelső Írország, átlagosan 1200 dollár/fő költéssel. A főbb nyugati gazdaságok közül az Egyesült Királyság vezeti a listát, megelőzve az Amerikai Egyesült Államokat is. Az eurózóna vizsgált tagjai közül a francia, német és olasz fogyasztók egy főre jutó kiadásai emelkednek ki. Az elemzésben a feltörekvő piacok közül Brazília és Oroszország szerepelnek, ahol az egy főre jutó kiadások alacsonyak, a teljes költési összeg ugyanakkor a fogyasztók nagy száma miatt magas.
 
  A gazdasági válság nyomai még felfedezhetőek a karácsonyi vásárlási szokások alakulásában: az amerikaiak átlagos költése reálértéken továbbra is a 2007-es szint alatt marad, ahogy a spanyol és portugál kiadási szint is.
 
  A görög fogyasztóknál az elmúlt hat évben mintegy 60 százalékkal csökkent a karácsonykor elköltött pénzösszeg egy főre vetített reálértéke. A nagy nyugati gazdaságok közül egyedül a német és angol fogyasztók vásárlásai lépték túl reálértéken a válság előtti szintet.
 
HAZAI HELYZET
 
  Az OKSZ előrejelzése szerint egy család átlagosan 25-30 ezer forintot költhet ajándékokra ebben az évben Magyarországon. A Regio játék felmérése szerint 16 ezer forint lesz az átlagos költés az idén.

Forrás: Piac&Profit