Nem elég a magas szintű pedagógusképzés

Köznevelés-fejlesztési stratégia

A kormány célja, hogy az új pedagóguspolitika és alkotóelemei - életpálya, bértábla, tanfelügyelet, szaktanácsadás, új továbbképzési rendszer - hatékonyan ösztönözzék a minőségi munkát, és támogassák a pedagógushivatás szakmai megújítását valamint presztízsének növelését. Többek között ezt tartalmazza a kormany.hu oldalon közzétett Köznevelés-fejlesztési stratégia, amely szerint 2015 végére kialakul a pedagógus-továbbképzések mindenki számára mindenhol elérhető kínálata és elkészül az életpálya-modell köztes értékelése és a továbbfejlesztési javaslatok.

    Mint írták: a köznevelésben dolgozó pedagógusok száma a 2003/2004-es tanévtől kezdődően folyamatosan és jelentős mértékben csökkent, nyolc év alatt mintegy 19 ezerrel. 

    Ezzel párhuzamosan az iskoláskorú gyermekek száma is csökkent - írták, hozzátéve: bár a pedagógushiány jelen van egyes területeken a magyar iskolákban, annak mértéke korántsem olyan magas, mint egyes európai országokban. Összességében – egyelőre – nem lehet pedagógushiányról beszélni a hazai köznevelési rendszerben. 

    Bizonyos területeken, bizonyos térségekben és képzési formákban azonban hosszabb távon ez a probléma előtérbe került (ének-zene oktatás, szakoktatók, természettudományos tantárgyak) amire mind a pedagógusképzésnek, mind pedig a pedagógus továbbképzésnek időben fel kell készülnie - jelezték a 103 oldalas dokumentumban. 

    A fejlett országokkal összevetve nemcsak létszámában, hanem összetételében is kissé eltér a magyar pedagógustársadalom. Bár szinte minden országra jellemző a pálya elnőiesedése, nálunk más országokhoz viszonyítva még nagyobb arányban dolgoznak nők a pályán, mint férfiak - mutattak rá az összegzés készítői. 

    Az OECD pedagóguskutatásában résztvevő országokban alsó középfokon tanítók 70 százaléka nő, ez az arány Magyarországon 77 százalék. A pedagógusok életkor szerinti összetétele tovább tolódott az idősebb pedagógusok irányába. Nemcsak hazai probléma azonban a pedagógusok elöregedése. A fenti kutatás arra is rámutatott, hogy a pedagógusok többsége 40 év feletti. Kétszer annyian vannak az 50 év feletti pedagógusok, mint a 30 év alattiak. Vagyis a legtöbb országban hamarosan pedagógushiánnyal kell számolni. Magyarország adatai e téren megfelelnek a kutatás átlagának, a pedagógusok 12 százaléka 30 év alatti és 28 százalékuk 50 év feletti. 

    Kitértek arra is: a pedagógus és tanuló arány Magyarországon az EU-átlag közelében van, a pedagógusok terheltsége jóval magasabb, lévén több adminisztratív, technikai, vagy éppen egyéb szakmai feladatot is a pedagógusoknak kell ellátni, míg ezen tevékenységeket más országokban jellemzően pedagógus asszisztensek vagy egyéb szakszemélyzet lát el.

    A dokumentum szerint a Klebelsberg Képzési Ösztöndíj bevezetése 2013-tól kezdve bizonyítja a kormányzat szándékát a pedagógushiány csökkentésére és a tehetséges tanulók pedagóguspályára vonzására. Az ösztöndíjprogramban a pedagógusképzésbe, azon belül a természettudományos képzésbe jelentkező, és jó tanulmányi teljesítményt mutató hallgatóknak kiemelt ösztöndíjat folyósítanak. Az ösztöndíjjal együtt jár, hogy a tanulmányok befejezése után a hallgatónak vállalnia kell az állami intézményfenntartó központ által felkínált állást, ami segítheti a pedagógushiányban szenvedő települések iskoláinak fiatal pedagógusokkal történő ellátását, valamint ösztönözheti a sikeres középiskolai tanulók pedagóguspályára vonzását.

    Kitértek arra is, hogy a köznevelésben dolgozók fizetése hosszú ideje egyáltalán nem nőtt, a közalkalmazottak 13. havi illetményének megvonásával 2009-ben radikálisan csökkent. Felidézték, hogy a 2013. szeptember 1-jétől bevezetették az új előmeneteli rendszerhez kapcsolódó, az addiginál lényegesen magasabb béreket biztosító bértáblát. A rendszer felmenő rendszerű, teljes körű bevezetése 2013 és 2017 között valósul meg - jelezték. 

    Kiemelték, hogy a legjobb pedagógusok pályán tartása érdekében nem elég a magas szintű pedagógusképzés, hanem ugyanolyan fontos folyamatos szakmai támogatást és korszerű pedagógus-továbbképzéseket nyújtani számukra. Ennek a módszertani képzéseken felül része kell, hogy legyen a személyiségfejlesztésre irányuló, a kiégést megelőző vagy kezelő továbbképzés is.