Keveslik a 3,4 százalékos béremelést a vasutasok

Inkább külföldre mennének
 
A vasútnál átlagosan 3,4 százalékos keresetfejlesztést hajtanak végre, mely az országban közel 35 ezer embert érint. A bérintézkedésre visszamenőleg kerül sor. Somogyban is több száz vasutas reménykedett a fizetésemelésben, ám a felelősséghez képest sokak szerint méltatlanul alacsony kereseteket megalázónak tartják, s ahogy lehetőségük nyílik, külföldön kívánnak munkát vállalni – írja a sonline.hu.

   – Szerintem nem nagy szám ez az emelés, talán majd egy-két csekket be tudok ebből fizetni – panaszolta egy somogyi vasutas. – Néhány százalékon megy a vita, ami alig néhány ezer forint bérnövekedést jelent a munkásoknak. Teljesen érthető, ha a fiatalok egy része inkább külföldre menne, mintsem ennyi pénzért ilyen felelősségteljes munkát folytasson.

  Lapunk megkereste a vasúttársaság kommunikációs igazgatóságát, egyebek mellett arra voltunk kíváncsiak: mennyi munkavállalót érint a 3,4 százalékos keresetfejlesztés Somogyban, a mostani megállapodás után mekkora lesz az átlagbér? Mi a MÁV-csoport kiemelt célja, hogyan, milyen lépésekkel kívánja megőrizni a munkahelyeket? Várható leépítés a vasútnál vagy terveznek- e nagyobb arányú munkaerőfelvételt?  A vasút közleményéből a többi közt az derült ki: a MÁV-csoport vezetése konstruktív tárgyalásokat követően megállapodást kötött a szakszervezettek arról, hogy átlagosan 3,4 százalékos keresetfejlesztést hajt végre, ami a vállalatcsoport mintegy 35 ezer munkavállalóját érinti. A bérintézkedésre visszamenőleg, január elsejei hatállyal kerül sor, melynek az első kifizetése várhatóan március elején történik. A béremelés a vezetői kört nem érinti. A MÁV Zrt. a konszolidált leányvállalataira is kiterjedő hatállyal biztosítja a keresetfejlesztést, az aláíró szakszervezetekkel megkötött kollektív erejű bérmegállapodásnak megfelelően.

   Horváth Gabriella, a VDSZSZ területi vezető ügyvivője szerint a vasúti béreknél továbbra is nagy a szórás. A mozdonyvezetők zöme például többet keres, mint a forgalmi szolgálattevők vagy a jegyvizsgálók. A mostani 3,4 százalékos megállapodást mégis előrelépésnek lehet tekinteni, különösen akkor, ha az eredeti javaslat nulla százalékos emelésről szólt.
– Tudomásom szerint Somogyban nem várható létszámleépítés – emelte ki az ügyvivő. – S ezzel együtt nagyobb léptékű munkaerő-felvételre sincs kilátás. Az utánpótlást részben átképzéssel igyekeznek megoldani, ezzel próbálják is próbálják növelni a munkahatékonyságát.


   Wéber József,a Mozdonyvezetők Szakszervezetének területi ügyvivője elfogadhatónak tartja a keresetfejlesztés mértékét, ám szerinte is szükség lenne a nagyobb arányú fizetésemelésre. Úgy tudja: a vasutasok átlagbére régiónkban havonta nettó 120 ezer forint körül alakul, s ha ez 30-40 ezer forinttal magasabb lenne, akkor már sok fiatal hosszú távon is a vasút kötelékében szeretnek maradni.

   – A vasutas munka egész embert kíván, a kollégák éjjel-nappal dolgoznak, ezt viszont szükséges kellően honorálni – hangsúlyozta. – Nagyon oda kell tenniük magukat, szigorú szakmai- és egészségügyi elvárásoknak kell megfelelniük. Aki nem tesz eleget a szabályoknak, könnyen az utcán találhatja magát.
Wéber is egyetért azzal: lényeges megteremteni, fenntartani azokat az anyagi ösztönzőket, melyek a fiatal vasutasok munkába állását, helyben maradását segítik elő.
 
   – Ha rövid időn belül nem történik változás, akkor inkább Ausztriába megyek mosogatni – mondta egy ifjú MÁV-alkalmazott, aki nem nyilatkozhat, ezért kérte, ne írjuk le nevét, beosztását. – Szinte bármikor behívhatnak a céghez, gyakori a hajnali kelés és a hosszú műszak. Ellenőrzések fordulhatnak elő, egyes területeken próbavásárlásokat végeznek, így tesztelik a vasúti dolgozókat. Nincs családom, erre a fizetésre szerintem nem szabad gyermeket vállalni. Ausztria vagy Anglia: ez jöhet szóba, ott nyilván tisztességesebben megfizetnek.
 
Vasúti karrier

   Jegyvizsgálóból személypénztárossá képezhetik át a vasutasokat, de arra is lehetőség van, hogy a kocsirendező később váltókezelőként dolgozhasson, tájékoztatták lapunkat. Bár a fizetések nem túl magasak, szakemberek szerint a vasút varázsa tetten érhető. Különösen a mozdonyvezetőknél, ahol két éve 25-en jelentkezhettek tanfolyamra, ám több százan érdekelődtek.

Forrás: sonline.hu