A kisebb településeken csak minden másnap jön a postás

Postások Független Szakszervezete az NMHH-hoz fordult

Bár a jogszabályok elvileg előírják, hogy a posta minden munkanapon köteles országszerte kézbesíteni a küldeményeket, mégis jogszerű lehet, hogy a kisebb településeken csak minden másnap jön a postás. Az ügyben egy szakszervezeti beadvány nyomán jelenleg is vizsgálódik a hírközlési hatóság, amely érdeklődésünkre közölte: a napi kézbesítés alól mentesülhet az egyetemes szolgáltató ott, ahol ez csak „aránytalan nehézséggel” lehetséges – írja a Magyar Nemzet.

   Vizsgálja a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), hogy a jogszabályoknak megfelelő-e a Magyar Posta azon gyakorlata, miszerint több mint ezer településen csak heti két-három alkalommal kézbesítenek küldeményt. Lapunk információi szerint a Postások Független Szakszervezete csaknem egy évvel ezelőtt levélben fordult az NMHH-hoz, mivel a posta gyakorlatával szemben az uniós és hazai jogszabályok előírják a címek napi szintű – pontosabban heti ötszöri – felkeresését. Az elmúlt hónapokban azonban érdemben nem sok minden történt: első, tavaly nyár eleji beadványukra máig nem érkezett válasz, míg a januárban, immár Karas Monikának, a hatóság elnökének címzett panaszuk hatvan nap elteltével szintén állásfoglalásra vár.
 
  A hatóság az üggyel kapcsolatban feltett kérdéseinkre ugyanakkor gyorsan válaszolt, bár túl sok konkrétumot nem tudtunk meg. Az NMHH közlése szerint – megfelelően a jogszabályi előírásoknak – folyamatosan ellenőrzi a postai szolgáltatók jogszerű működését, így a Magyar Posta mint kijelölt egyetemes szolgáltató kézbesítési tevékenységét is. – Jelenleg is folyamatban van egy hatósági ellenőrzés a postával szemben, ez várhatóan március végén zárul le, ha további adatkérésre és helyszíni ellenőrzésre nem lesz szükség – tájékoztatott a hatóság, megjegyezve: az ellenőrzéstől függetlenül kijelenthető, hogy a posta minden munkanapon végez kézbesítési tevékenységet, amelynek módját és minőségét a postai szolgáltatásokról szóló 2012-ben hozott törvény határozza meg. Ez egyebek között rögzíti, hogy – mint az NMHH válasza idézi – a kézbesítésre vonatkozó kötelezettség teljesítése alól az egyetemes postai szolgáltatónak van lehetősége mentesülésre ott, ahol annak teljesítése rendkívüli földrajzi, illetve infrastrukturális körülmények következtében nem vagy csak aránytalan nehézséggel lehetséges. A küldemények feldolgozására vonatkozó követelményt a jogszabályok azonban nem állapítanak meg.
 
  Mindez tehát arra enged következtetni, hogy jogszabály biztosít kiskaput a posta számára. A kérdést illetően megkerestük magát a vállalatot is, ahol azt közölték, hogy a Magyar Posta Zrt. a mindenkor hatályos jogszabályoknak és az egyetemes postai közszolgáltatási szerződésben megfogalmazott követelményeknek eleget téve szolgálja ki ügyfeleit. Mint írják, a normál levelek 85 százalékát a feladás utáni harmadik munkanapig, 97 százalékát pedig az ötödik munkanapig rendre kézbesítik. Sőt, ezt az elvárást az elmúlt három évben túl is teljesítették. – A postatörvény előírja a hét minden munkanapján történő kézbesítést, ugyanakkor a nemzetközi eljárásokhoz igazodva az egyetemes szolgáltató belső munkaszervezésére és logisztikai rendszerére bízza, hogy ezt miként teljesíti. A posta minden tevékenységével maradéktalanul megfelel mind az uniós, mind a magyar jogszabályi elvárásoknak – fogalmazott válaszában a társaság, e szerint jelenleg csaknem tízezer fővel végeznek kézbesítési tevékenységet, emellett pedig a szolgáltatásaikat folyamatosan fejlesztik, korszerűsítik. A fejlesztéseik között említették meg például a csomag- és csekkbefizető automaták telepítését, valamint az átvételi pontok hálózatának bővítését.

Forrás: Magyar Nemzet