Az Óbudai Egyetem rektora szerint motiváltabbak a duális képzésben résztvevő hallgatók

Komoly hiány alakult ki a szakképzett munkaerőből

A német és a magyar tapasztalatok szerint a duális képzési formában résztvevő hallgatók nagyon motiváltak, lemorzsolódásuk minimális, tanulmányi átlaguk több mint fél jeggyel jobb, mint a nem duális képzésben résztvevőké – mondta Fodor János, az Óbudai Egyetem rektora szerdán Székesfehérváron, a Magyar műszaki értelmiség napján tartott előadásában.

    Az intézmény Alba Regia műszaki karán rendezett eseményen Fodor János kiemelte: a duális képzés képes összehangolni a műszaki felsőoktatás kínálatát és a különböző iparágak keresletét. Előnyösnek nevezte, hogy a hallgatók párhuzamosan kapják az elméleti és gyakorlati képzést, előbbit jól képzett egyetemi oktatóktól, utóbbit pedig a cégeknél óriási tudással rendelkező szakemberektől.

    A rektor szerint a duális képzésben végzők elhelyezkedési lehetőségei rendkívül jók lesznek, tekintve, hogy a vállalatok a fiatal és jól képzett munkaerőt már jóval a munkaerőpiacra kerülésük előtt megismerhetik. Úgy vélte, az egyetemek is profitálhatnak az együttműködésből, hiszen a cégekkel a kutatás-fejlesztés területén elmélyülhetnek kapcsolataik.

    Fodor János elmondta, hogy a diplomás pályakövetési rendszer tavalyi adatai alapján, amely a végzett hallgatók elhelyezkedését vizsgálta, az első 10 kar között négy karuk szerepel, amit egyetlen másik egyetem sem mondhat el magáról.

    Cser-Palkovics András (Fidesz) polgármester nagy lehetőségnek nevezte a város számára, hogy elsők között kezdheti el a duális képzést. Más európai országokban nagy hagyományai vannak a képzési formának, Magyarországon ez egy új kísérlet, amelynek sikerülnie kell – fogalmazott.

    Köszönetét fejezte ki egyrészt a cégeknek, amelyek gyakorlati háttérként, részben finanszírozóként szerepet vállalnak a kísérletben, másrészt a hallgatóknak, akik vállalták e speciális egyetemi oktatási formát. Jelezte, hogy a városban komoly hiány alakult ki a szakképzett munkaerőből, a duális képzéstől ennek megoldását reméli.

    A duális képzésben az oktatási intézményekben folytatott elméleti és a vállalatoknál zajló gyakorlati képzés párhuzamosan történik. A duális felsőfokú képzési formában a vállalatok és a felsőoktatási intézmények együttműködési megállapodást kötnek a képzésről, továbbá a cég és a hallgató külön munkaszerződést is köt. A hallgató minimálisan a minimálbér 60 százalékát megkapja díjazásként havonta a képzés teljes időtartama alatt a vállalattól. Idén szeptemberben 1050 hallgatóval öt gyakorlatigényes alapképzési területen - műszaki, informatika, agrár, természettudomány és gazdaságtudományok - indul el a duális felsőfokú képzés Magyarországon.

    A duális középfokú képzés lényege, hogy a szakképző iskolák által adott elméleti alapot valóságos, üzemi körülmények között a gyakorlatban is elsajátíthatják a tanulók. Magyarországon a duális szakképzési rendszer 2012-ben indult 37 ezer tanuló részvételével, mára számuk meghaladja az 50 ezret.