Megfigyelte járművezetőit az SZKT

A Nagy Testvér mindent lát?

Tiltakozik a szakszervezet az ellen, hogy az SZKT a járművezetőit a tudtuk nélkül munka közben megfigyelje. Az elmaradt pótlékok miatt sztrájkkal fenyeget. A cégvezetés egyeztetne – tuda meg a delmagyar.hu.

  Lehet, hogy a troli- és villamosvezetőket is figyelteti az SZKT kamerákkal, nem csak a járművek első és hátsó ajtaját, oldalát, belterét és áramszedőjét. Erre egy koccanásos baleset ügyintézésekor figyelt fel a Szegedi Közlekedési Kft.-nél működő egyik érdekképviselet. Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke konzultációt kezdeményezett több ügyben, így a kamerákról is. Az elnök szerint ugyanis közpénzen működő cégnél mindent írásban kell szabályozni, például azt is, mit és milyen célból rögzítenek a kamerák, illetve kinek adhatók ki a felvételek.

   A vezetők megfigyelése enélkül adatvédelmi szabályokat sértene. Az elnök hozzáteszi, természetesen a vezető menet közben nem ehet, nem cigarettázhat, (még fejhallgatóval sem) mobiltelefonálhat vagy beszélgethet. Ezt lehet ellenőrizni. Nem ezzel van a problémájuk, hanem hogy az egy éve használt kamerákról nem oktatták ki a járművezetőket. Konkrétan rájuk állított képrögzítő ugyan nincs a vezetőfülkékben, de az utastérben és az ajtónál lévő készülékkel őket is látni, és rájuk lehet nagyítani. A konzultáció eredményeként az SZKT vezetése eljuttatta a szakszervezetnek a kamerákra vonatkozó szabályzat tervezetét. Ezt a BTDSZ jogi képviselőivel megvizsgáltatja, de az elnök máris hozzátette, arra nem kaptak választ, hogy harmadik félnek kiadhatók-e a felvételek.
Érdeklődésünkre Kojedzinszky Richard SZKT-igazgató azt írta: a társaság majdnem minden járművén van kamera. Ezek számos eset rekonstruálásakor segítettek kideríteni a felelősséget. Várják a szakszervezet visszajelzését a szabályzatra.

  A konzultáció másik sarkalatos pontja volt az elmaradt pótlékok ügye. Az egyeztetést azért sürgette az érdekképviselet, mert szerinte a cég kollektív szerződést szegett azzal, hogy megvonta az egy műszakos rendben dolgozó 60-70 járművezető pótlékját. A tárgyaláson – az írásos emlékeztető szerint – abban állapodott meg az SZKT a BTDSZ-szel, hogy a szükséges felülvizsgálatot a munkáltató elvégzi, a megállapított hiányosságokat megszünteti, és a megfelelő intézkedéseket megteszi. Ezt kétféleképpen értelmezte a cégvezetés és a szakszervezet.

  Az igazgató azt nyilatkozta, jelenleg nézetkülönbség áll fenn a cég és a szakszervezet között, hogy a tavalyi munkajogi változások érintik-e a ténylegesen kifizetett díjakat. Vizsgálják a problémát, és egyeztetnek. Szabó István viszont úgy értette a megállapodást, hogy az SZKT kifizeti az óránként 5 forintos pótlékot, ami összesen valamivel több mint 1 millió forint. Ha mégsem kapják meg a pénzt, akkor az összes jogi lehetőséget kihasználják, sőt a sztrájktól sem riadnak vissza.
 
Forrás: delmagyar.hu