Kiküldetésben külföldön

Ezeket a szabályokat kell betartani

Évente több alkalommal is kiküldi a munkáltató munkavállalóját külföldre dolgozni egy ottani projekten. Van maximális éves időtartama ezeknek a kiküldetéseknek? Olvasói kérdésre dr. Hajdu-Dudás Mária munkajogász ügyvéd válaszolt az adozona.hu oldalán.

  Szakértőnk mindenekelőtt az ide vonatkozó rendelkezéseket sorolta fel. Ezek:

– a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról szóló 883/2004/EK rendelet,
– a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról szóló 883/2004/EK rendelet végrehajtására vonatkozó eljárás megállapításáról szóló 987/2009/EK rendelet,
– a 883/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a kiküldött munkavállalókra és az illetékes államon kívül ideiglenesen munkát végző önálló vállalkozókra alkalmazandó jogszabályokról szóló 12. cikke értelmezéséről szóló A2. számú határozat,
– a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról szóló 195/1997. (XI.5.) kormányrendelet.

  A külföldi kiküldetés lényege, hogy a munkáltató a munkavállalót gazdasági érdekből, ideiglenesen, a szokásos munkavégzési helyén kívül, más tagállamban kötelezi munkavégzésre. Ennek időtartama alatt a járulékfizetés Magyarországon történik, a kiküldött munkavállaló a magyar szabályok szerint marad biztosított. A kiküldetés maximális időtartama 24 hónap. Ha tehát a munkáltató az EGT tagállamok valamelyikébe, vagy Svájcba küldi ki a munkavállalót, legfeljebb 24 hónapig marad a kiküldő tagállam társadalombiztosítási szabályainak hatálya alatt.

  A kiküldött részére a magyar társadalombiztosítási jogviszonyt a munkáltató székhelye szerint illetékes egészségbiztosítási szerv az A1 jelű nyomtatvánnyal igazolja, amely legfeljebb 24 hónapra adható ki

– Ha a korábbi kiküldetés lejártát követő 60 napon belül a munkáltató ugyanazon munkavállalóját ugyanazon tagállamba kívánja kiküldeni, a magyar jog akkor alkalmazható az újabb kiküldetésre, ha annak időtartama a korábbi kiküldetéssel együtt sem haladja meg a 24 hónapot.
– Ha a korábban véget ért kiküldetés utolsó napjától legalább 60 nap eltelt, és a munkáltató munkavállalóját ugyanabba a tagállamba küldi vissza, új kiküldetés állapítható meg, melynek időtartama legfeljebb 24 hónap. Ilyen esetben a korábbi kiküldetés időtartamát már nem kell figyelembe venni.

  A külföldi kiküldetés feltétele, hogy a munkáltatónak belföldön jelentős gazdasági tevékenységet kell folytatnia, továbbá a munkavállalót a kiküldetés teljes időtartama alatt, folyamatosan foglalkoztatnia kellHa a kiküldetés legfeljebb 2 hónapig megszakad, azt továbbra is folyamatos kiküldetésnek kell tekinteni. A munkavégzés 2 hónapnál rövidebb idejű szüneteltetése a kiküldetés helye szerinti államban nem eredményezi a kiküldetési idő meghosszabbodását és nem alapozza meg új kiküldetés megállapítását.

  A koordinációs rendeletekben meghatározott szabályok alóli kivétel megállapítását a munkáltató az OEP-től kérheti. A kivétel megállapításának akkor lehet helye, ha – a kiküldetés, illetve az önálló vállalkozó átmeneti külföldi tevékenységének időtartama előre láthatóan meghaladja a 24 hónapos időtartamot, vagy
– a munkáltató és a munkavállaló teljesíti ugyan a kiküldetés feltételeit, de a magyar jogszabályok alkalmazására irányadó 24 hónap már lejárt, és kivétel megállapítása hiányában olyan egyéb, különös méltánylást érdemlő körülmény áll fenn, amely indokolttá teszi a kivétel megállapítását.

Forrás: adozona.hu