Összeboruló Volánok, munkájukért aggódó dolgozók

A szakszervezet nem támogat semmilyen kiszervezést

 Folytatódik a közösségi közlekedés megkezdett átalakítása, az év végére lezárul a Volánok regionális összeolvadása. A szakszervezet kíváncsian várja a fejleményeket, ám előre üzenik: nem támogatnak semmilyen kiszervezést, s a bérek esetleges csökkenésére tett leghalványabb kísérletet sem tartják elfogadhatónak – olvasható a sonline.hu oldalán.

  Seszták Miklósnemzeti fejlesztési miniszter a távirati irodának azt nyilatkozta: folytatódik a közösségi közlekedés megkezdett átalakítása, az újjászervezés célja a gazdaságosabb működés, az állami források hatékonyabb felhasználása, a közösségi közlekedés személyszállításon belül 22-25 százalékos részarányának megőrzése, ami kedvezőnek számít az uniós 12-15 százalékkal szemben. Az év végéig befejeződik a Volán társaságok régiós szintű összeolvadása, amely a hatékonyabb működést és a színvonalasabb utaskiszolgálást eredményez.

  – A 24 állami tulajdonban lévő Volán társaságot hét regionális társaságba szervezik – emlékeztetett Seszták Miklós. A tavaly megkezdett átalakítás célja, hogy a társaságok hatékonysága a már ma is észlelhető javulást folytatva növekedjen. 2015. januártól évente 4-5 milliárd forint megtakarítás érhető el a korábbiakhoz képest, a többlet a szolgáltatások színvonalának emelésére fordítható.

   – A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-től június végén vagy július elején várjuk az újabb tájékoztatást – reagált megkeresésünkre Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke. Hozzátette: negyedévente rendszeresen tartanak megbeszélést, ahol az ágazatot érintő főbb változásokat, kiemelt terveket ismertetik.

A régiós összeolvadás jelentős újdonságot hozhat, ám Dobi István szerint több dolog nem változhat. A dolgozók érdekeiért továbbra is következetesen kiállnak.
– Az eddig elért vívmányok nem csökkenhetnek – szögezte le az érdekvédelmi szervezet vezetője. – A változás után nem lehetnek alacsonyabbak a bérek, s nem csökkenhet a jövedelmi színvonal. Fontosnak tartjuk, hogy azokon a munkahelyen, ahol jelenleg kollektív szerződés van érvényben, ez továbbra is megmaradjon.

Dobi Istvánnyomatékosan felhívta arra a figyelmet, hogy a személyforgalmat ne adják alvállalkozásba, illetve a szakszervezet nem támogatja az egyéb feladatok kiszervezését. Aláhúzta: egy esetleges ilyen lépéssel könnyen csökkenhetne az élő munkaerőre fordított költség, azaz a dolgozók rosszul járhatnának. Korábbi ügyekre hivatkozva rámutatott: bizonyos esetekben negatív tapasztalatokat szereztek az alvállalkozásba vonással kapcsolatban. A szakszervezeti vezető az átalakítás ütemezésével kapcsolatban pillanatnyilag arra számít: feltehetően szeptembertől felgyorsulnak az események, s hamarosan napirendre kerülhet az új kollektív szerződések tárgyalása is.

   Az idén január 29-től a Kapos Volán Zrt. egyszemélyes részvénytársasággá alakult át, egyedüli részvényese a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. A társaság tájékoztatójából egyebek mellett kiderült: az MNV Zrt. alapítói határozatában, mint a közlekedési központ zrt. 100 százalékos tulajdonosa elrendelte a Kapos Volán, a Gemenc Volán és a Pannon Volánnak a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt.-be beolvadással történő egyesülését. Az egyesülést követően a Kapos, a Gemenc és a Pannon Volán megszűnik, mint önálló jogi személy, azok általános jogutódja a Dél-Dunántúli Közlekedési Központ lesz. Így a beolvadási folyamat a Dél-dunántúli régióban elkezdődött, melynek végső határideje 2014. december 31.

  A Kapos Volánnál a múlt év végén 238 autóbusz volt, a Gemencnél 243, míg a Pannonnál 317 darabot üzemeltettek, tudtuk meg. A somogyi közlekedési vállalatnál 586 dolgozót tartottak nyilván akkor, Tolnában 585 főt, Baranyában pedig 763 személyt.

   – Az átalakulás célja a költséghatékonyság növelése, a versenyképes működés feltételeinek kialakítása – közölte Horváth Károly, a vállalat titkárságvezetője. –  Nem cél az autóbuszjáratok számának csökkenése, de az egységes forgalomszervezésből adódóan bizonyos változások elképzelhetőek.

  Adódik a kérdés: milyen érzékelhető előnyöket hozhat az átszervezés az utasoknak? Hatékony gazdálkodás, jobban megszervezett útvonalak, menetrendek, csatlakozások – hangzanak az ígéretek. S arról is szó van, hogy a következő években országosan mintegy 1000 új busz forgalomba állítása válik szükségessé.
Harsányi László, a Kapos Volán nyugalmazott vezérigazgató-helyettese szerint a régiós átalakítás közvetlen következménye a takarékosabb gazdálkodás lesz. Nyilvánvaló, hogy az adminisztratív és a felsőbb irányítói területen kevesebben dolgoznak majd, a fejlesztést firtató kérdésünkre megpendítette: a várható megtakarításokból vélhetően erre is telik majd. Új buszok vásárlására feltétlenül szükség van, hiszen alapvetően így csökkenthető a járműflotta átlagéletkora.
 
   – Szerintem a közúti és a vasúti közlekedés hatékony üzemeltetése csak úgy képzelhető el, ha a korábbinál körültekintőbben szervezik meg a vállalatok felépítését, s jobban összehangolják a napi munkát, menetrendet – hangsúlyozta Németh József, a Németh Travel Kft. tulajdonos-ügyvezető igazgatója. – Gyakran előnyös lehet, ha a buszok a vasútra szállítják az utasokat, így sok helyen gazdaságosabban oldható meg a tömegközlekedés. A járműflotta összetétele, átalakítása is időszerű lehet. Szép számmal lehetnek olyan kistelepülések, ahová elég egy 20-30 személy befogadására alkalmas járművet indítani, melynek fogyasztása lényegesen kedvezőbb, mintha egy nagyobb buszt küldenek ki, mely száz kilométerenként 20-30 liter gázolajat fogyaszt.
 
Forrás: sonline.hu