Betelt a pohár a Egységes Közlekedési Szakszervezetnél

„A BKK tűnjön el a BKV-ból!”

A Budapesti Közlekedési Központ a dolgozók dupla ellenőrzését, és kétszeres büntetését készül bevezetni, például gyorshajtásért. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet szerint a BKK csupán a közösségi szolgáltatás megrendelője, mégis minden elképzelését, még a jogilag erősen aggályos intézkedéseket is „lenyomja” a BKV vezetése torkán, mert többségi részvétellel vannak benne a cég igazgatóságában – tudta meg a HVG.

   Az BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) szerint „döbbenetes és jogilag is aggályos” lépésre készül a közösségi közlekedési szolgáltatás megrendelője, a Budapesti Közlekedési Központ a BKV vezetésével karöltve: július 30-ától mindkét cég ellenőrizni, s büntetni is akarja bizonyos hibákért a járművezetőket.
 
  Megfogalmazásuk szerint „kötbérnek nevezték el a szankciót”, s akár mérlegelés nélkül is kivethetik a dolgozókra, ráadásul duplán is. A szakszervezet szerint a BKK-nak, mint megrendelőnek a BKV-val van szolgáltatási szerződése, s nem a BKV-s dolgozókkal. Kötbért is csak a BKV-ra vethet ki, ha az általa megrendelt szolgáltatás nem teljesül. Megrendelőként a BKK-nak semmi köze ahhoz, ha a szolgáltató alkalmazottja például gyorsan hajt, vagy nem áll meg a stop táblánál – szögezi le hivatalos jogi álláspontra is hivatkozva Nemes Gábor az EKSZ elnöke.
 
   A járművezetők a BKV-val állnak szerződésben, s ha hibáznak, akkor a kollektív szerződésben foglaltak szerint, vagy a munka törvénykönyve alapján csak ez a cég vonhatja őket felelősségre. Az elnök nem érti, milyen jogalapon mérne sebességet a BKK, s kíváncsi lenne arra a hatósági engedélyre is, amely alapján büntetné a KRESZ szabályai ellen vétő BKV-s dolgozókat. Nemes állítja, ez egy újabb – sokadik – túlkapása a BKK-nak, amellyel hátrányosan megkülönbözteti a BKV-s alkalmazottakat, akikre a fővárosban működő többi szolgáltatónál, például a Volánbusznál dolgozókhoz képest már így is jóval szigorúbb szabályok vonatkoznak.
 
  Nemes példaként említi a vezetés közbeni rádióhallgatást, ami az egyik cégnél megengedett a sofőröknek, a BKV-sokat viszont súlyosan megbüntetik, ha zenehallgatáson kapják őket. Az EKSZ követeli, hogy a közszolgáltatásban résztvevőkre egységes szerződések, kötelezettségek és jogok vonatkozzanak.
 
  A szakszervezetet „mindennél jobban felháborítja” a BKK befolyása a budapesti közlekedési cégre, s a BKV vezetőségének a tehetetlensége is. A közlekedési társaság igazgatóságának hét tagja közül négy a BKK embere, így gyakorlatilag olyan szabályt vezetnek be, amilyet csak akarnak, hiszen a maguk által javasolt változtatásokat az igazgatótanácsi székbe átülve, többségi döntéshozóként jóvá is hagyják.
 
  Az EKSZ követeli, hogy a BKK tűnjön el a BKV döntéshozói testületéből, mert megrendelőként semmi köze a szolgáltatójának a belügyeihez. A cégvezetéstől pedig elvárja a szakszervezet, hogy álljon ki a dolgozóiért, s ne szolgáltassa ki őket egy szerepzavarban szenvedő külső cégnek - írják.    

Forrás: HVG