Közel kétezer új munkahelyet hozhatnak létre a szolgáltatóközpontok

Több nyelvet beszélő, megfelelően képzett munkaerőre van szükség

Az SSC piac fejlett, ahol a magas hozzáadott értéket teremtő szolgáltatások kerültek túlsúlyba, szemben az induló piacok többnyire adminisztratív tevékenységeivel – derült ki a HOA friss kutatásából. Ez egyértelműen egy jól képzett szakember bázist feltételez, amely Magyarországon rendelkezésre állt az SSC-k számára. Fontos azonban kiemelni, hogy mára a kutatásban résztvevők elsődleges kockázatnak tekintik működésük szempontjából a több nyelvet beszélő, megfelelően képzett munkarő-utánpótlás biztosításának megoldatlanságát. Ez ma az SSC iparág legsúlyosabb problémája, amely megoldásra vár – írja a Világgazdaság.

   A felmérésben résztvevő nagyvállalatok az elkövetkezendő két évre tervezett növekedési rátája 20 százalék, amely átlagosan mintegy 1800 munkahely megteremtését jelzi előre. Ez azt mutatja, hogy a magyarországi központok jó menedzsmenttel rendelkeznek és magas színvonalon tudják feladataikat elvégezni, miközben költségeiket a tervezett keretek között tartják.
 
  A felmérés szerint a Budapesten működő szolgáltató központok aránya tovább nőtt a tavalyi évhez képest, a szolgáltató központokban dolgozók 83 százaléka fővárosi 12,5 százaléka debreceni székhelyű centerek alkalmazottai. A felmérés szerint Kelet-Magyarország, kiváltképp Debrecen a foglalkoztatottak számát tekintve a legjelentősebb vidéki helyszín és célállomás. Ennek okát vizsgálva: Debrecen város remek infrastruktúrával rendelkezik, és már eddig is magasan képzett, több nyelven beszélő munkaerő áll rendelkezésre. Mindennek következtében egyre több cég hozott létre szolgáltató központot a térségben, s az itt lévő SSC-k is folyamatosan újabb támogató funkciókkal bővülnek. Számos magyar nagyváros a megfelelő infrastruktúra hiánya miatt (például „A” kategórás irodaházak, megfelelő összeköttetés hiánya a város körüli településekkel stb.) veszít el befektetőket (például Nyíregyháza, Szeged).
 
  A megkérdezett SSC-k több mint fele globális center, azaz a világon szinte minden régiót kiszolgálnak. Éppen ezért mára nélkülözhetetlen a megfelelő nyelvtudás és a folyamat automatizálás biztosítása. A szolgáltató központok folyamatosan keresnek munkaerőt, a jelentkezők azonban sok esetben nem rendelkeznek a szükséges kompetenciák és készségek döntő részével. A válaszadók a legnagyobb veszélyt a cégek működésére egyértelműen a szakember utánpótlás megoldatlanságában látják. Az oktatási rendszer kedvezőtlen átalakítása, valamint a nyelveket beszélő fiatalok elvándorlása az iparág jövőjét fenyegetik, hiszen ezzel a szakember bázis folyamatosan szűkül, az igény viszont folyamatosan nő. A HOA kiemelt feladatként kezeli az utánpótlás-bázis szélesítését, az SSC-k elvárásait elfogadó és magukat továbbképezni vágyó szakemberek foglalkoztathatóságának javítását. Ezt a célt szolgálta az a közelmúltban befejeződött, EU forrásból, a Munkaügyi Központokon keresztül finanszírozott, a HOA képzőközpontja által végzett, 3 hónapos, 310 órás nemzetközi szolgáltatási kompetencia (ISSC) fejlesztő tréning is. A nagy sikerrel zárult képzés hiánypótlónak számít és kiváltotta az SSC szakma elismerését.
 
  Igen jelentős az szolgáltató központra épülő beszállítói kör. Noha helyi alvállalkozók egyaránt lehetnek hazai kkv-k és multinacionális cégek, a kutatás szerint a központok mintegy 90 százaléka helyben dönt az alvállalkozókról. A leggyakoribb igénybe vett szolgáltatások a hr, pénzügyi és informatikai szolgáltatások.
 
  Bár 5 százalékal csökkent az országot stabilitását kockázatnak tekintők aránya, elmondható, hogy ez a mutató továbbra is magas és a javulás elsősorban annak köszönhető, hogy mára a mindent felülíró megoldatlan kérdés az SSC-k számára a szakember utánpótlás problémájának megoldatlansága. Idén a válaszadók 33 százaléka tart az országkockázattól.
 
   Az éves természetes lemorzsolódás számadatai nem változtak a tavalyi évhez képest. A mutatók egyértelműen egy fejlett SSC piacra jellemzőek, ahol már kialakult az SSC munkakultúra megtartó hatása. A 2014. évi kutatásunkban azonban árnyaltuk a képet. A nagyobb méretű SSC-knél magasabb, míg a kisebb méretűeknél alacsonyabb a fluktuáció mértéke. Ugyanez az öszefüggés figyelhető meg a területi elhelyzkedést figyelembe véve; vidéken kisebb a fluktuáció, mint Budapesten.
 
  Jelenleg a HOA kutatása a legnagyobb és egyetlen benchmark felmérés a hazai piacon, amely a Magyarországon működő összes szolgáltató központ felmérést tűzte ki célul, HOA tagságtól függetlenül. A felmérés egyik fontos célja volt olyan mennyiségű és minőségű adatok begyűjtése, amely alapul szolgál az SSC iparág benchmarkjainak, trendjeinek felállításához. A tavalyi felméréshez hasonlóan 25 nagy magyar SSC és outsourcing vállalkozás töltötte ki a kérdőívet. A résztvevő cégek a magyaroszági SSC szektor több mint felét reprezentálják. A legfrissebb mérések szerint a hazai SSC piac nagyságát mintegy 25 ezer főre becslik.

Forrás: Világgazdaság