A földön még él a Malév

A dolgozók követelésének felét fizették ki eddig

Ma három éve csődölt be a Malév. Az egykori légitársaság vagyonelemeiből még egy repülőgép, több követelés és kerozin is értékesítésre vár.

  Ma három éve, hogy leállt a Malév, de az egykori nemzeti légitársaságot nem csak üzemeltetni, de felszámolni is nehéz. A bíróság legutóbb június 30-ig hosszabbította meg a zárómérleg elkészítésének a határidejét. „A felszámolási eljárást a záró mérleg benyújtásával, illetve annak elfogadásával lehet lezártnak tekinteni. Ez akkor lehetséges, ha a cég már nem rendelkezik értékesíthető vagyontárggyal. Egy felszámolás alatt álló cég esetében nem becsülhető meg, hogy mikorra sikerül minden vagyonelemet értékesíteni” – közölte a Világgazdasággal a felszámoló.
 
   Hozzátette: az egykori légitársaság vagyonelemeiből továbbra is értékesítésre vár a HA-LNA lajstromjelű Bombardier CRJ200ER típusú repülőgép, még fennálló néhány követelés és a repülőteret a Mol százhalombattai finomítójával összekötő csővezetékben lévő, vitatott tulajdonjogú kerozinkészlet. A gépet már többször meghirdették mintegy 500 millió forintért, de nem akadt rá vevő. A 716 ezer liternyi, mintegy 130 millió forint értékű kerozin pedig még per tárgyát képezi a Budapest Airport üzemanyag-kiszolgáló leányvállalata, a lefejtő-állomást is üzemeltető RÜK Kft. és a felszámoló között. Előbbi szerint a felszámolónak nincs joga meghirdetni az üzemanyagot.
 
   A felszámolás során a dolgozók részére eddig összesen bruttó 3,6 milliárd forintot fizettek ki. Ennek forrása a bérgarancia alap (1,4 milliárd forint) és az értékesítésekből és követelésbehajtásokból befolyt bevétel (2,2, milliárd forint) volt. Átlagosan elmondható, hogy a dolgozói követelések kifizetettsége elérte az 50 százalékot. A felszámoló szerint további jövedelemre a dolgozók akkor számíthatnak, ha sikerül értékesíteni a még meglévő vagyontárgyakat, azonban ennek összegét nem kívánták megjósolni. Mivel a vagyon a dolgozói követelések kielégítésére sem lesz elég, ezért a hátrábbi besorolású hitelezők (például a Budapest Airport) nem remélhetnek kifizetést.
 
   Az államnak nem, a szállodaiparnak viszont hiányzik a nemzeti légitársaság. „A Malév által hagyott piaci rést szinte teljes egészében betöltötték, Budapest utasforgalma 2014-ben minden eddigi utasszám-rekordot megdöntött” – közölte lapunkkal a Magyar Turizmus Zrt. Való igaz, hogy a budapesti reptéren tavaly 9,1 millió utas fordult meg, ami rekordnak számít.
 
   A szállodások véleménye szerint a szabadidős szegmensben a fapados és részben hagyományos légitársaságok teljes mértékben pótolták a kieső forgalmat. Ugyanakkor a jóval magasabb bevételeket hozó üzleti forgalomban (meetingek, konferenciák, kiállítások) rengeteg üzletet nem tudtak megszerezni a megfelelő minőségű légiközlekedés hiánya miatt, különösen a spanyol, a francia és a skandináv piacról. „Gyakran a fapados légitársaságok másodlagos, a városközponttól távolibb repülőtereket használnak és a menetrendjük nem kedvező az üzletembereknek. A hagyományos, Budapestre repülő légitársaságok a Malév hiányát kihasználva nagyon drágán adják a jegyeket, és emiatt sok potenciális üzletet elveszítünk, még a szabadidős területen is” – mondta lapunknak Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke. Úgy látja: a 3 év múlva megnyíló új kongresszusi központ Budapest sokkal egyszerűbb, hatékonyabb légi megközelíthetőségét kívánja majd.

Még több áru Isztambulból
 
   Már hetente három menetrend szerinti cargo-járat közlekedik Budapest és Isztambul között a Turkish Cargo üzemeltetésében. A járatokat a szállított áru mennyiségétől függően a társaság Airbus A310 vagy a nagyobb kapacitású A330 teherszállító változataival teljesíti, ami járatonként akár 38-64 tonna áru légi szállítását jelenti. A járatszám emelés a Turkish Cargo budapesti piacon elért eredményeinek köszönhető: 2014-ben közel 30 százalékkal növelték az árumennyiséget a korábbi évhez képest és mintegy 3500 tonna teherárut szállítottak a magyar főváros és Isztambul között.
 
Forrás: Világgazdaság