Annyi sofőrt rúgott ki a BKV, hogy a maradók 800 millióért túlóráztak

Alultervezés vagy fegyelmezetlenség?

A tervezetthez képest 800 millió forinttal több bért fizettek ki tavaly a BKV autóbusz- és troliüzletágában dolgozóknak. A BKV előbb csoportosan küldte el a sofőröket, a megmaradt állománnyal viszont csak úgy tudta működtetni a járatokat , ha túlóráztat. Azért viszont dupla pénz jár. 15 milliárd 974 millió forint helyett 16 milliárd 770 millió forint bért fizetett ki 2014-ben a BKV az autóbusz- és trolibuszüzletág dolgozóinak – értesült a VS.hu. Az első szám a 2014-re előirányzott bérkeret, a második a valóságban kifizetett bér összege. Az eltérés 796 millió forint.

Csak azért nem borítja meg a BKV gazdálkodását a buszosok bérkerettúllépése, mert a cég többi tíz szervezeti egysége eközben megtakarítást ért el. Így összességében a humánterületeken „csak” mínusz 150 millió forintos különbözet keletkezett.
 
   Magyarázatként két forgatókönyv kínálkozik. Vagy alultervezték a bérköltséget, vagy fegyelmezetlenül gazdálkodtak. A magyarázatról megkérdeztük a BKV-t, és arról is, terhel-e ezért valakit felelősség. A túllépés ugyanis nem hirtelen állt elő, az év folyamán fokozatosan gyűlt össze, miközben a társaság rendelkezik kontrollingosztállyal, amelynek egyik feladata ezt észlelni.
 
  A BKV nem reagált kérdéseinkre. Ahogyan a BKV tulajdonosi jogait gyakorló Fővárosi Önkormányzat Főpolgármesteri Hivatala sem közölte, indít-e vizsgálatot.
 
Balesetveszélyes helyzetek
 
   Információink szerint a bérkerettúllépés egyik oka a buszvonalak kiszervezésében keresendő.A BKV 2013 óta alvállalkozásoknak adja ki egyes járatok üzemeltetését, ám rosszul mérték fel a következményeket, és a csoportos létszámleépítés után munkaerőhiány keletkezett a vállalatnál. Ezt túlóráztatással igyekeztek orvosolni, a túlmunkáért viszont dupla bér jár.
 
   Nemes Gábor, a buszos dolgozókat képviselő egyik reprezentatív érdekképviselet, az Egységes Közlekedési Szakszervezet vezetője megerősítette értesülésünket. A VS.hu-nak azt mondta, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. korábbi vezetése szándékosan vagy tévesen alultervezte a BKV-tól rendelt szolgáltatások mennyiségét. Ezt a BKV csak a megmaradt 2400 sofőr túlóráztatásával tudta teljesíteni. Nemes szerint, bár kollégáinak jól jött a túlórázásért járó pénz, a túl sok plusz munka igencsak kimerítette őket. Pihenőnapok nélkül többen elérték fizikai tejesítőképességük határát, már-már balesetveszélyes helyzet állt elő. Nemes úgy látja, a BKV a túlóráztatással a jogszabályokban biztosított határig vagy „még tovább is” elment.

Hiába szóltak
 
  A buszosok túlköltekezésének érthetően nem örülnek a BKV más igazgatóságain dolgozók. Jellemzőbb ugyanis, hogy összességében a cégnél inkább megmarad valamennyi a bérekre tervezett összegből, ilyenkor a szakszervezetek megállapodást kötnek ennek a pénznek a felhasználásáról. Ebből szoktak fizetni rendkívüli jutalmakat például az utasoktól dicséretet kapott kollégáknak. Néhány tízezer forintos összegekről van szó. Most azonban ilyen nem lesz.
 
   Különösen fáj ez azoknak, akik a villamos-, metró- és HÉV-vonalakon dolgoznak, (a 4-es metró külön igazgatóság alá tartozik), ők ugyanis 267 millió forint bérmegtakarítást értek el. A Vasúti Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete több alkalommal jelezte az eltérést és kért vizsgálatot, sikertelenül – a BKV-tól azt a választ kapta,hogy nem történt hiba az autóbusz-ágazat gazdálkodásában.
 
   „Hiába volt egész évben nagy a rendelkezésre állás, és fegyelmezett a munkavégzés a kötött pályás területek munkavállalói részéről, valamint szigorú a bérgazdálkodás, mégis az itt keletkező bérmaradvány jelentős részét az autóbusz bérkeretében keletkező lyuk betömésére kellett fordítani. Amikor ezzel szembesültünk, több tárgyaláson is teljes körű vizsgálatot követeltünk az autóbusz-ágazat teljes bér- és költséggazdálkodásáról” – írta a VTDSZSZ elnöke, Gulyás Attila a BKV szolgáltatásait megrendelő BKK új vezérigazgatójának, Dabóczi Kálmánnak.
 
  A BKK vezére azt válaszolta, „nincs illetékessége”vizsgálódni a BKV-nál, a vállalat 2014-es üzleti évére szóló vizsgálat május 31-ig lezárul, az majd magyarázatot adhat arra, miért tért el az üzleti tervtől.
 
  Információink szerint a buszos üzletág 2013-ban szintén túllépte a bérkeretet.
 
Bérkeret-megtakarítás a BKV-nál 2014-ben
DBR (a 4-es metrót építtető igazgatóság): 52 millió Ft
Gazdasági igazgatóság: 31 millió Ft
Vasúti üzemigazgatóság: 267 millió Ft
4-es metró: 240 millió Ft
Vezér törzs: 6,3 millió Ft
Belső ellenőrzés: 4,3 millió Ft
Jogi igazgatóság: 35,5 millió Ft
Biztonsági: 122 ezer Ft
Társasági kapcsolatok: 966 ezer Ft
Fejlesztés és koordináció: 8,2 millió forint
Autóbusz- és troli-üzemigazgatóság: -796 millió forint
Társasági szinten: - 150,5 millió forint

Forrás: vs.hu