Olyan fáradt a pedagógus, mint máskor tanév végén

Sokkal leterheltebbnek érzik magukat az új munkarend miatt

Sokkal leterheltebbnek érzi magát a pedagógusok többsége a két éve, az életpályamodellel együtt bevezetett új munkarend óta – írja a teol.hu.
 
  Már most olyan kimerültek az oktatók, mint a korábbi években júniusban voltak ráadásul sokan nem is kapnak plusz juttatást a túlórákért – derült ki egy felmérésből. A szakszervezetek szerint jobb lenne, ha visszaállítanák a régi szisztémát. Több mint 12 ezren töltötték ki a Pedagógusok Szakszervezetének felhívására azt a kérdőívet, mely az oktató-nevelő munkát végzők leterheltsége felől érdeklődött. A válaszadók 89 százaléka hetente több mint 40 órát dolgozik, 28 százaléka 50- nél is többet. Az újonnan bevezetett munkarend óta 91 százalékuknál nőtt az az idő, amit az intézményben és otthon összesen munkával töltenek, mindössze 1 százalékuknak csökkent.
 
   Mint ismert, az új munkarend bevezetése előtt a pedagógusoknak heti 22 órát kellett tartaniuk, a fennmaradó 18-at szabadon oszthatták be, akár haza is mehettek. 2013 óta viszont 32 órát az intézményben kell tölteni – abból 22–26 órát kell tartani –, ezen felül 8 órát kaptak a felkészülésre, a dolgozatok javítására. A válaszadók 82 százaléka azt mondta, hogy több mint 10 alkalommal dolgozott heti 32 óránál is többet az intézményben. A 90 százalékuk a korábbinál nagyobbnak érzi a munkaterhelést, 86 százalékuk kimerültebbnek, fáradtabbnak is érzi magát, 57 százalékuknál jelentkezett is olyan egészségügyi, mentális probléma, ami a mostani munkarendhez köthető. Aki pedig 32 óránál többet dolgozott a nevelési-oktatási intézményben, azok 88 százalékánál azt semmivel sem honorálták, mindössze 2 százalék kapott túlórapénzt.
 
  – Egyértelműen nőttek a pedagógusok terhei – erősítette meg véleményével a felmérés eredményeit Fülöpné Szűcs Mária, a Pedagógusok Szakszervezete Tolna Megyei Szervezetének elnöke. Mint  mondta, ők is most készítenek egy felmérést annak érdekében, hogy friss álláspontot tárhassanak a döntéshozók elé, ugyanis tárgyalásokat folytatnak az illetékes minisztériummal. Az azonban már most világosan látszik a megyei elnök szerint, hogy feleslegesen nőttek a pedagógusok adminisztratív és egyéb terhei az utóbbi két évben.
 
   Ezzel teljesen egyetért Mendrey László. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke felhívta a figyelmet, hogy már egy 2010-es felmérés is arról tanúskodott, hogy átlagosan hetente 51,5 órát dolgoznak a pedagógusok. Erre jöttek a plusz terhek, a portfolió, az, hogy 32 órát kötelező bent tölteni az intézményekben. Azt a pár órát, amiben elvileg felkészülhetnének, dolgozatot javíthatnának, szintén a gyermekek között kell tölteniük.
– Nincs szükség ilyen ostoba szabályozásokra – fogalmazott. Mendrey László hozzátette, hogy a bevezetett 32 óra csak arra volt jó, hogy a társadalom felé jelezzék: kaptak a pedagógusok béremelést, de többet is kell dolgozniuk. Hangsúlyozta, hogy sokan már olyan fáradtnak, kimerültnek érzik magukat most, mint korábban a nyári szünet előtt, júniusban. A problémákat jelezték az illetékes minisztérium felé, de ott azok süket fülekre találtak.

A minisztérium szerint nem kell többet tanítaniuk
 
   A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) felmérése szerint nem nőtt a pedagógusok óraterhelése – hangsúlyozták lapunk megkeresésére az Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárságán. Hozzátették: a pedagógusok neveléssel-oktatással lekötött munkaideje átlagosan 24 óra alatt van, ami lényegében megegyezik az új munkaidő-számítási rendszer bevezetését megelőző időszakban tapasztalt óraterheléssel.
 
  – A pedagógusok alapbére átlagosan több mint 40 százalékkal növekedett 2013 augusztusa és idén január között, ami kompenzálja azt, hogy túlórapénzt a korábbiaknál kevesebb esetben fizet a  pedagógusoknak a Klik – emelték ki. Hogy miként tartják nyilván a pedagógusok kötött munkaidejét, arról az iskolák szabadon döntenek, ezért az intézményekben az erre vonatkozó gyakorlat is igen eltérő. Az államtitkárság és a Klik elgondolkodott már azon, hogy érdemes-e kiadni a munkaidő-nyilvántartásra vonatkozó szakmai ajánlást az iskolák számára, és ez a kérdés felvetődött a szakmai szervezetekkel és pedagógus-szakszervezetekkel folytatott tárgyalások során is.

Forrás: teol.hu