Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete: a Klik idegen test, el kellene távolítani

A funkcionális feladatok a megyeközpontokhoz kerülnek

A tervek szerint a funkcionális feladatok a megyeközpontokhoz kerülnek, a járásoknál marad a szakmai irányítás és a dologi költségekre kincstári kártyát vezetnek be. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint a Klik idegen test, és el kellene távolítani – írja a hir24.hu.

 Az Országgyűlés kulturális bizottsága előtt Hanesz József, a Klik elnöke elmondta: a kincstári kártyával az intézmények pénzellátását oldanák meg, a kisebb beszerzéseket így a tankerületek nélkül is el tudják majd intézni. A kártya működését pontosan szabályozni fogják, és minden intézmény költségvetési keretéből fogják az éves, a havi és heti keretet lebontani.

   A humánerő-felvétel járási, megyeközponti hatáskörben marad, és az átszervezések azután kezdődhetnek, hogy elfogadják a Klik új szervezeti és működési szabályzatát.

A Fidesztől is érkeztek kritikák

   Dunai Mónika (Fidesz) arra volt kíváncsi, hogy Budapestet hogyan érinti a változtatás. Megjegyezte, érzik a középszintű irányítás hiányát. Kitért arra is, hogy a tankerületi állomány létszáma nagyon eltérő, s azt firtatta, terveznek-e változtatásokat.

   Pósán László (Fidesz) szerint nem biztos, hogy a megyei tankerületek járások fölé emelése hosszú távon a jó megoldás. Kitért arra is, hogy nemhogy csökkent, hanem inkább nőtt az adminisztrációs teher.
Hiller István (MSZP) egyetértett Pósán Lászlóval abban, hogy ne válasszák szét a megyét és a járást a tervezett módon, mondván, kaotikus állapotok jöhetnek létre. Hozzátette: a 2010-14 közötti oktatáspolitika megbukott, nem működőképes az a modell, hogy Budapestről egy irodaépületből irányítsák az összes intézményt. Mint mondta, örül annak, hogy ezt a tárca illetékesei is beismerik. A szocialista politikus utalva a szakképzés átszervezésére, közölte: nem érti, hogy ha valami egy központból nem működött, miért gondolják azt, hogy kettőből fog.

   Dúró Dóra (Jobbik), a bizottság elnöke szerint a Hanesz József által elmondottak homlokegyenest ellentétesek az elmúlt négy év történéseivel, de fontos jelzés, hogy képesek az önkorrekcióra. Szintén az adminisztrációs terhek növelésére hívta fel a figyelmet és arról is szólt, hogy nagyon alacsony a pedagógiai munkát segítők aránya.

   Ikotity István (LMP) üdvözölte az átalakításokat, a részletekről további információkat vár, és szóvá tette a pedagógusok munkaterhelését.

   Szabó Szabocs (független) a Klik havi ötmilliárd forintos adósságát firtatta.

Idegen test

   Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke azt mondta, hogy a Klik „idegen test” a közoktatás rendszerváltás utáni időszakában, és nincs helye a rendszerben. Szerinte Hanesz József nincs tisztában azzal, miből áll a pedagógusok munkaideje, és jelezte: kezdeményezték Balog Zoltán szakminiszternél a felmentését. Szóvá tette azt is, hogy a Klik egyáltalán nem válaszol beadványaikra.

   Hanesz József közölte: működési korrekciókat hajtanak végre, a megyei szintet pedig megerősítik. A funkcionális feladatok átvétele szerinte segítség a járásoknak, ahol sokszor szakemberhiánnyal küzdöttek.

Czunyiné: lassú a kifizetés

   Az adminisztrációs terhekről szólva az elnök kiemelte: a rendelkezésre álló adatokat újból nem kérik be, csak adatpontosításra törekednek. Jelezte: jelenleg minden tíz pedagógusra egy nevelést-oktatást segítő kolléga jut, és ezt megfelelőnek tartják. A pedagógusok munkaterheléséről végzett felmérésük szerint az alapképzésben 23,72, a középiskolákban pedig 23,9 óra volt a terhelés. A Klik adósságát a szervezet több mint 550 milliárdos költségvetésével vetette össze, és azt mondta, még nem kellően gyors a működés, sok időt vesz igénybe, amíg végigér a kifizetés a rendszeren.

   Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár arról beszélt, hogy a köznevelési törvényben nagy változás nem várható a tavaszi időszakban. Folyik a munka, hogy a pedagógus életpályamodellnél a minőségi többletmunkát is el tudják ismerni.

   Kérdésre válaszolva közölte: a kilenc évfolyamos iskola ügyében szakmai és elemző munka folyik, az MTA-t is felkérték módszertani munkára. A tartalmi évfolyambontás mellett el kell végezni a nemzetközi összehasonlítást is - tette hozzá.
 
Forrás: hir24.hu