VDSZSZ: mindig legyen két ember a vezetőálláson

Nyílt levelet írt a szakszervezet

Józan ítélőképességét elvesztő, tömegszerencsétlenséget okozó mozdonyvezetőkkel riogat a szakszervezet a Germanwings-katasztrófa kapcsán - írja az iho.hu.

   A VDSZSZ honlapján olvasható Bárány Balázs Péter, a szakszervezet alelnökének Győri Gyulának, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökéhez címzett levele.
 
   A levélben a VDSZSZ alelnöke egy, a Germanwings-katasztrófához hasonló tömegkatasztrófát vízionál, hiszen ha egy másodpilóta képes volt nekivezetni egy repülőt a hegynek, akkor egy józan ítélőképességét elvesztő mozdonyvezető is... kikapcsolhatja a vonatbefolyásoló, éberségi berendezéseket, vagy ahol nincs kiépítve a jelfeladás, figyelmen kívül hagyhatja a jelzőket.
 
   Persze nem kell direkt rosszat akarni – ezt már mi tesszük hozzá – gondoljunk csak Monorierdőre, ahol 2008-ban négyen is meghaltak egy ráfutásos tragédiában. Akkor a vezéren kívül még két vasutas volt a vezetőálláson, ez sem volt elég a baleset elkerüléséhez.
 
  Bárányi Balázs Péter az alábbi megoldást javasolná, idézzük egészben: „Ezért megfontolásra javasoljuk – mégha első olvasásra eretnekségnek tűnik is – a közlekedési hatóságnak, hogy a motorvonatok, mozdonyok közlekedése, vonattovábbítása során a vezetőálláson második munkavállaló jelenlétét írja elő. A második munkavállalónak nem feltétlenül szükséges mozdonyvezetői képesítéssel rendelkeznie, viszont kioktatottsága révén fel kell tudni ismernie a mozdonyvezető utasításellenes, jelzési parancsokat figyelmen kívül hagyó magatartását, továbbá a vonat megállításában jártasnak kell lennie.”
 
  Megkérdeztük Kiss Lászlót, a Mozdonyvezetők Szakszervezete elnökét. Megtudtuk, hogy ilyen jellegű szándékos balesetre Magyarországon még nem volt példa. A MOSZ nem ért egyet azzal, hogy minden esetben kell a két szempár a vezetőállásra, csak ha a körülmények (így műszaki hiba, jelfeladás hiánya) ezt indokolják. Kiss László külön kiemelte a jelfeladás nélküli pályákon most érvényben levő szabályozást, amin nemrég ráadásul lazítottak is, hiszen 80 helyett már 100 kilométeres óránkénti sebességgel is szabad most az ilyen vonalakon haladni. Az ilyen vonalakon a MOSZ régóta lobbizik a két vasutas jelenlétéért, de nem a Germanwings-jellegű problémák, hanem alapvető biztonsági kérdések miatt.
 
  Önök mit gondolnak? Hallottak már olyan esetről, amikor a mozdonyvezető szándékosan okozott balesetet? Esetleg a VDSZSZ-nek a munkahelyteremtés járhat a fejében? Milyen kioktatottsággal kellene rendelkeznie a második munkavállalónak, hogy jelenléte értékes legyen? Tudjon mozdonyt vezetni, esetleg elég csak a forgalmi vizsga? Legyen gyakorlott az elsősegélynyújtásban?

Forrás: IHO