A nálunk élő külföldi vezetők több dolgot is kritizálnak a magyar munkamorálban

Szeretnek itt élni, de dolgozni nem

25 évvel a rendszerváltás után több tényező is akadályozza a Kelet- és Közép-Európában működő cégek versenyképességét. Egy most közzétett kutatás szerint a régióban dolgozó külföldiek elsősorban a bürokrácia csökkentésében, a korrupció felszámolásában, az ügyfél-orientáltság fokozásában és a nagyobb vezetői felelősségvállalás terén érzik a fejlődés szükségességét - derül ki a TARGET Executive Search megbízásából a Gfk és a CEU Business School által készített kutatásból, amelynek eredményeit a szervezetek eljuttatták a Profession.hu-nak.

  A „Versenyképesek-e a régióban a cégek vezetői?” című kutatás során négy fontos területen kérdezték meg a munkatapasztalataikról a külföldi vezetőket. A hat országban (Bulgária, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Románia és Szlovákia) végzett felmérés az általános üzleti klíma, a vezetési stílus, a piachoz való hozzáállás és az átláthatóság, valamint a vezetési kultúrák témáit vizsgálta.
 
Szeretnek itt élni, de dolgozni nem
 
  Miközben a megkérdezett külföldiek túlnyomórésze szeret a régióban élni, addig az itteni munkával kapcsolatban már vegyesebbek a benyomások. „Szuper itt élni, de nem mindig leányálom itt dolgozni” - foglalta össze az egyik külföldi vezető.
 
  A válaszadók szerint az itt élők általában nyitottak, és a személyes kapcsolatépítés az üzleti élet fontos része. Ez különösen érvényes az ügyfélfókusz esetében, ahol a válaszadók szerint a helyiek gyakran a valóban ügyfélorientált szemlélet helyett is a személyes kapcsolatteremtést választják. Még az adott vállalaton belül is fontosnak számítanak a személyes viszonyok, ami miatt viszont „az őszinte megbeszéléseket sokszor akadályozza, hogy a megjegyzéseket nem egyszer személyesnek tekintik.”
 
  Egy Belgiumból érkezett vezető szerint: „A magyar mentalitás alapján inkább elbújnak az emberek egy csoportban, mintsem saját kezdeményezéssel jöjjenek elő. Abban bíznak, hogy akkor tudják megtartani a munkájukat, ha azt és csak azt csinálják, amit mondanak nekik.
Ahogy bizonytalanabbá válik a helyzet, a felkészült munkavállalók eltűnnek és egyre többen közülük nyugatra mennek dolgozni” - vélte egy Németországból jött vezető.

Bürokrácia és korrupció
„Az erős ügyfélfókusz hiánya akadályozza, hogy az itt működő cégek még versenyképesebbek legyenek. A helyi vezetők ezt kevésbé tekintik gondnak, a külföldiek nagy része viszont ebből a szempontból régimódinak tartja az itteni cégek többségét. Ha a bürokrácia csökkentése és a korrupció megszüntetése mellett ezen is változtatni lehetne, akkor a régió cégei új lendületet vehetnének. Újra abba a sebességbe kapcsolhatnának, amit a rendszerváltás, majd az EU-hoz történő csatlakozás kapcsán már elértek, de ami a 2009-es gazdasági válságot követően jobbára leállt” - állítja Klemens Wersonig, a TARGET Executive Search csoport vezérigazgatója.

A bürokrácia és a korrupció forró téma maradt a régióban. A lassú és nem egyszer nehezen átlátható döntéshozatal visszafogja a versenyképesség kibontakozását és a vállalatok hatékony működését. A külföldi menedzserek szerint a „helyi vezetők szeretik a már bevált módon intézni a dolgokat” és „a korrupció bevett dolog”.

A felelősségvállalásban kellene fejlődni
„A kutatás fontos megállapításokat tesz a munka-etikával és a vállalatok működésével kapcsolatban. Az érzékelhető fejlődés ellenére még ma is kevés a stratégiai módon gondolkodó helyi vállalatvezető. A felelősségvállalás szintje sem üti meg az ideális mértéket, és számos országban probléma a rendszerszerű megközelítés hiánya. A korábbi helyzethez képest viszont a helyi vezetők jobban megbecsülik munkaadójukat, ami részben a megnehezült gazdasági helyzettel is összefügg. Tudományos szempontból is fontosak a kutatás megállapításai, ezért is tervezzük, hogy azokat kutatási, oktatási és szakmai tevékenységünkben is felhasználjuk”- mondta Buzády Zoltán, a Közép-Európai Egyetem üzleti karának docense.

„Egy fejvadász számára demográfiai szempontból két dolog érdekes. A 35 év alatti fiatal vezetők nyitottak az új ötletekre, jól képzettek és a nyelvismeretük is megfelelő, ugyanakkor hiányzik a tapasztalatuk és a hosszútávú jövőképük. Az idősebbek ugyanakkor túlságosan ragaszkodnak ahhoz, ahogy a dolgokat korábban is végezték, márpedig ez nem egyszer gátja a fejlődésnek. Másodszor, a kutatás fényében egyáltalán nem igazolódik a női munkavállalók megbecsülésével kapcsolatban sokszor emlegetett probléma. A női vezetők munkához való hozzáállását és a vállalkozások életében betöltött szerepüket pozitív fényben látják a más országból érkezett vezetők. Vagyis, ha vannak is 'női' problémák, ezek alapvetően nem azoknál a cégeknél jelentkeznek, amelyeknél a kutatást végeztük”- mondta Klemens Wersonig.

Lengyelország vezet, Magyarország a 4.
A korábbi, 2009-es kutatáshoz képest a válaszadók elégedettsége összességében csökkent. A 6 ország rangsorában Románia lényegesen előrébb került, Szlovákia pedig hátrébb sorolódott, míg a felmérés nyertesének a legmagasabb átlaggal Lengyelország számít. A külföldi menedzserek szerint Bulgáriát a korrupció, Csehországot a külföldi partnerekkel megjelenő nézetkülönbségek, Magyarországot pedig a fogyasztó-orientáltság hiánya veti vissza.
Hazánk az egyedüli ország, amely a 47 kérdés egyikére adott válaszok esetében sem előzte meg a többi országot. Az ország - 2009-hez hasonlóan - a 6 ország rangsorában a 4. helyen végzett, de összességében alacsonyabb pontszámmal, mint 2009-ben.

Amiben javult Magyarország az elmúlt 6 évben:
- A határidőket komolyan veszik
- Jelentős számban állnak rendelkezésre jól képzett vezetők
- A vezetők megbecsülik azt a céget, ahol dolgoznak
- A vezetők keményen dolgoznak
- A korrupció nem jelentős probléma

Amiben romlott Magyarország teljesítménye:
- Fontosak a személyes kapcsolatok a kollégákkal és az ügyfelekkel
- Nem fontos a munkahelyeken a puszta jelenlét (vagyis a csak a jelenlétért történő bent lét)
- Összességében a nők hatékonyabb vezetők, mint férfi társaik
- A humor fontos eleme a munkakapcsolatoknak
- A szervezetek meglehetősen informálisak Magyarországon
A TARGET Executive Search megbízásából a GfK, valamint a CEU Business School által, mintegy 1000 vállalati vezető megkérdezésével végzett kutatás alapján a vezetők munkához való etikus és elkötelezett hozzáállását, a női munkavállalók attitűdjét, valamint az erős személyes kommunikációs készségeket tekintik a régióban működő cégek erősségének. Ahhoz azonban a régió cégeinek még sokat kell tenniük, hogy beváltsák a nem utolsósorban saját maguk által támasztott elvárásokat.
 
Forrás: profession.hu