Bérmegállapodás az észak-magyarországi közlekedési központban

Az alacsonyabb keresetűeknek több jut

Június 5-én Dr. Sárközi György, az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatója, illetve a reprezentatív érdekképviseletek vezetői: Baranyai Zoltán, a Közúti Közlekedési Szakszervezet régiós elnöke és Sepsi László, a Borsod Volán Rt. Munkástanácsának elnöke aláírták az ez évi bérfejlesztés kiadásának részleteiről szóló megállapodást.

   Egyetértésüket fejezték ki és a megállapodást szignálták a 10%-os tagságot meghaladó szakszervezetek közül Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke és Papp György, a KKSZ Szabolcs Volán Személyközlekedési Szakszervezet elnöke, illetve a tárgyalás további résztvevői: Kurusta Tiborné, a Borsod Volán Rt. Független Szabad Szakszervezetének ügyvezető elnöke, Hermann-né Varga Éva, a Hajdú-Bihar Megyei Autóbusz-közlekedésben Dolgozók Szakszervezetének elnöke, Vajda Tibor, a KKSZ Hajdú Volán Alapszervezetének elnöke, és Papp Bertalan, az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. Központi Üzemi Tanácsának elnöke.
 
   A március 5-én aláírt helyi bérmegállapodás adta keretek között olyan részleteket dolgoztak ki a tárgyaló felek, amely biztosítja, hogy a legalacsonyabb keresetű kollégák bére nagyobb arányban növekedhessen. Azok, akiknek az alapbére június 1-jén nem haladja meg a 150.000 Ft-ot, 5%-os alapbéremelésben, a 150.000 Ft és 300.000 Ft között kereső kollégák pedig 3%-os alapbéremelésben részesülnek, melyet személyre szólóan legalább 4%-ban, illetve 2%-ban minden érintett részére biztosítani kell. Az első kategória a munkavállalók 55,8%-át, míg a második a 38,4%-ukat érinti.
 
   A béremelés 2015. április 1-jei hatállyal valósul meg. Az április 1. és május 31. közötti időszakra a munkavállalót megillető keresetfejlesztés alapján – a 4-5. havi átlagos alapbér és kereset arányával munkavállalónként kiszámolt összeget – egy összegben, a 2015. június havi munkabérekkel egy időben számfejtjük és fizetjük ki. A márciusi bérmegállapodás szerinti, átlagosan 2,4%-os bérfejlesztés 165 millió Ft-os költségén felül a jelenlegi megállapodás további 60 millió Ft ráfordítást jelent. A részmunkaidőben foglalkoztatottak esetében a munkaidővel arányosan számítjuk az alapbért, illetve nem kötelező az alapbér emelése az újfelvételes munkavállalóknál, azoknál, akik 2015-ben már részesültek béremelésben (a bérrendszer változása miatti alapbér korrekció és a kompenzáció alapbéresítése nem tartozik ide), illetve azoknál sem, akik fizetés nélküli szabadság, felmentési idő, szülési szabadság, GYED vagy GYES miatt tartós távolléten vannak.
 
   A megállapodás megkötését követően vezérigazgató úr elmondta: nagy sikernek érzi, hogy a munkáltatók és a munkavállalói oldal képviselői a munkavállalók érdekében, együtt gondolkodva, olyan megállapodást kötöttek, ami nem csak a rövid távú célokat szolgálja, hanem egyben alapot teremt arra, hogy hosszú távú, folyamatos munkával a rendelkezésünkre álló lehetőségeket a lehető leghatékonyabban tudjuk a munkavállalók javára fordítani. A cél az, hogy olyan, új működést alakítsunk ki az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt.-ben, amely mindhárom korábbi leánytársaság jó gyakorlatait ötvözi és a munkavállalók számára kedvező eredményeket hoz.
 
Forrás: ÉMKK Zrt. Útravaló expressz