PDSZ: a tanév rendjének átalakítását össze kell kötni a tananyagmennyiség csökkentésével

Nem kell hozzányúlni a nyári szünethez

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint a tanév rendjének átstrukturálása indokolt felvetés, de szigorúan össze kell kötni a tananyag mennyiségének, így a tanítási napok számának csökkentésével.

    Mendrey László PDSZ-elnök csütörtöki közleményében azt írta, ebben az esetben látja növelhetőnek az őszi, a téli és a tavaszi szünet napjainak számát.

    Álláspontjuk szerint nem kell hozzányúlni a nyári szünethez sem. Már csak azért sem, mert június második felében és augusztus végén az időjárási körülmények nem teszik lehetővé a hatékony tanítást az iskolákban - jegyezte meg. Hozzátette: ha az évközi szünetek hossza változatlan marad, akkor sem indokolt a nyári szünet megkurtítása, még a szülőkre való hivatkozással sem, hiszen minden iskolai tanítási szünet kiemelt feladatot ró a szülőkre, legyen szó bármelyik évszakról.

    A szakszervezeti vezető a kilenc évfolyamos képzés bevezetésének felvetését is mindenképpen indokoltnak tartja, hiszen a romló eredményességi mutatók egyértelműen jelzik: lépéskényszer van. Az átalakítás kidolgozása nem nélkülözheti a széleskörű szakmai egyeztetést, az ott kialakuló többségi álláspont figyelembevételét - közölte.

    Mendrey László kiemelte: a kilenc évfolyamos szisztéma bevezetése felveti az egész oktatási rendszer átalakításának szükségességét, a tankötelezettségi korhatártól kezdve a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok kérdésén át a pedagógusképzés átalakításáig bezárólag. Bár az idő sürget, kapkodni nem szabad. A finneknél negyven, a lengyeleknél kilenc évet vettek igénybe az előkészületek - jegyezte meg.

    Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár egy szerdai budapesti háttérbeszélgetésen azt mondta: szakmai konszenzus látszik kialakulni abban, hogy meg kell erősíteni az iskolák alsó tagozatait és az alapkompetenciák minden szintjét, és ezt segítheti elő az áttérés a kilencedik évfolyamos iskolaszerkezetre a köznevelésben. Az elmúlt hónapokban többek között a Magyar Tudományos Akadémia, a Nemzeti Pedagógus Kar és a szakszervezetek bevonásával tekintették át a lehetséges megoldásokat, és abban egységes vélemény rajzolódott ki, hogy meg kell erősíteni az alsó tagozatban az alapkompetenciák - írás, olvasás, szövegértés, matematikai gondolkodás - minden szintjét. Az az elvárás is megfogalmazódott, hogy az első négy évben a tartalmak átgondolására van szükség - mondta a köznevelési államtitkár.