Megválasztottak, mi lesz most?

A szakszervezetek két modell szerint működnek

A Multinacionális Cégek Dolgozóinak Szakszervezete cikksorozatban foglalja össze a szakszervezetek működésével kapcsolatos ismereteket. Legutóbbi írásukban a a frissen megálasztott tisztviselőknek adnak tanácsokat, útmutatást.

Mottó: „Vigyázz mit kívánsz, mert teljesülni fog.Vigyázz, ha indulsz egy választáson, mert meg fognak választani.”.
  „Az ember életében két szerep van, amelyet képzés nélkül próbál teljesíteni: a szülővé és a szakszervezeti tisztségviselővé válás. Mindkét esetben a saját tapasztalatainkra támaszkodunk és reménykedünk hátha sikerül. Néhányan felismerik, hogy a világ nagyon gyorsan változik, ezért képezniük kell magukat, hogy eleget tudjanak tenni az új szerepüknek.” (Idézet Bill Barry „Megválasztottak, mi lesz most? című könyvéből.)
 
  A szakszervezetek két egymástól jól elkülöníthető modell szerint működnek. Az egyik a „szolgáltató modell”, a másik a „szervező modell”. Az alapvető probléma, hogy az új tisztségviselők az elődeik által használt modellt követik, többnyire a szolgáltató modellt.
 
  A két modell közti eltérés az alábbi táblázat mutatja be: (Bill Barry könyve alapján)
Szolgáltató modell Szervező modell
Követő (reaktív) Kezdeményező (proaktív)
Függ a menedzsmenttől Független a menedzsmenttől
A tisztségviselők megoldják a tagok gondjait Bevonják a tagokat a döntésekbe
Teljes bizalom a helyi döntőbíráskodásban Sok helyi akció
Időszakonként állapodik meg a menedzsmenttel Folyamatosan tárgyal a menedzsmenttel
Teljes bizalom a szakszervezet szakértőiben és jogászaiban Fejleszti a tagok szaktudását és lehetőségeit
Az információk többségét titokban tartják Nyitottak a kommunikációs csatornái
A tagok passzívak A tagok aktívak
Centralizált felépítés Decentralizált a felépítése
A döntéseket fentről-lefelé hozzák A döntéseket alulról-felfelé hozzák
Elkülönülten működik Szolidáris más szakszervezetekkel
 
  A „szolgáltató modell” jelenleg a legelterjedtebb. A legfőbb tulajdonsága, hogy az irányítás és az információ nagyon kevés ember kezében van. Persze néha a tagok is elfogadják ezt a modellt, mert megszokták, hogy döntenek helyettük. Viszont mivel ez a modell nem alkalmas a munkavállalók gondjainak megoldására, ezért sokan otthagyják a szakszervezetet. Ismerős a helyzet? Pedig nem csak Magyarországon okoz gondot a „szolgáltató modell” térnyerése, hanem sok országban. Az elmúlt húsz évben a szakszervezetek térnyerésének csökkenése miatt jelentős részben ezért nőtt világszerte a munkavállalók kiszolgáltatottsága és csökkent a munkából élők életszínvonala. Erre a megállapításra jutott az Nemzetközi Valuta Alap, az IMF is.
 
  A szervező modell ezzel szemben a tagok döntésekbe és akciókba való bevonásán alapul. Ennek a modellnek a felépítése sokkal nagyobb kihívás elé állítja a tisztségviselőket.
 
  Ha azért indultál a választásokon és elnyerted társaid bizalmát, bizonyára azért tetted, hogy lehető legjobban tedd a dolgodat. A tisztséggel együtt nagy felelősséget vettél a válladra. Ahhoz, hogy ezt elbírd, az első, amit tenned kell, hogy képezd magad. Nem elég a bátorság és az igazságérzet. A cégek nagyon sok pénzt költenek arra, hogy a munkavállalóikat és persze a menedzsmentjüket folyamatosan képezzék, mert a világ folyamatosan változik, és az marad talpon, aki képes alkalmazkodni az új körülményekhez. Így van ez a szakszervezetekkel is.
 
 Csak képzett munkahelyi tisztségviselőkkel lehet sikeres minden szakszervezet. Az alapszervezeti tisztségviselők pedig akkor teszik jól a dolgukat, ha a tagokat sikerül a szolgáltató modell kényelmes helyzetéből aktivizálniuk.
 
  Kezd el a változtatást először magadon még ma, hogy a megválasztásodkor a tagoknak tett ígéreteidet közösen meg tudjátok valósítani!

Forrás: mcdsz.hu