Megválasztottak, mi lesz most?
A szakszervezetek két modell szerint működnek
Részletek
Megjelent: 2015. június 23. kedd, 17:56
Írta: Szakszervezetek.hu
A Multinacionális Cégek Dolgozóinak Szakszervezete cikksorozatban foglalja össze a szakszervezetek működésével kapcsolatos ismereteket. Legutóbbi írásukban a a frissen megálasztott tisztviselőknek adnak tanácsokat, útmutatást.
Mottó: „Vigyázz mit kívánsz, mert teljesülni fog.Vigyázz, ha indulsz egy választáson, mert meg fognak választani.”.
„Az ember életében két szerep van, amelyet képzés nélkül próbál teljesíteni: a szülővé és a szakszervezeti tisztségviselővé válás. Mindkét esetben a saját tapasztalatainkra támaszkodunk és reménykedünk hátha sikerül. Néhányan felismerik, hogy a világ nagyon gyorsan változik, ezért képezniük kell magukat, hogy eleget tudjanak tenni az új szerepüknek.” (Idézet Bill Barry „Megválasztottak, mi lesz most? című könyvéből.)
A szakszervezetek két egymástól jól elkülöníthető modell szerint működnek. Az egyik a „szolgáltató modell”, a másik a „szervező modell”. Az alapvető probléma, hogy az új tisztségviselők az elődeik által használt modellt követik, többnyire a szolgáltató modellt.
A két modell közti eltérés az alábbi táblázat mutatja be: (Bill Barry könyve alapján)
Szolgáltató modell | Szervező modell |
Követő (reaktív) | Kezdeményező (proaktív) |
Függ a menedzsmenttől | Független a menedzsmenttől |
A tisztségviselők megoldják a tagok gondjait | Bevonják a tagokat a döntésekbe |
Teljes bizalom a helyi döntőbíráskodásban | Sok helyi akció |
Időszakonként állapodik meg a menedzsmenttel | Folyamatosan tárgyal a menedzsmenttel |
Teljes bizalom a szakszervezet szakértőiben és jogászaiban | Fejleszti a tagok szaktudását és lehetőségeit |
Az információk többségét titokban tartják | Nyitottak a kommunikációs csatornái |
A tagok passzívak | A tagok aktívak |
Centralizált felépítés | Decentralizált a felépítése |
A döntéseket fentről-lefelé hozzák | A döntéseket alulról-felfelé hozzák |
Elkülönülten működik | Szolidáris más szakszervezetekkel |
A „szolgáltató modell” jelenleg a legelterjedtebb. A legfőbb tulajdonsága, hogy az irányítás és az információ nagyon kevés ember kezében van. Persze néha a tagok is elfogadják ezt a modellt, mert megszokták, hogy döntenek helyettük. Viszont mivel ez a modell nem alkalmas a munkavállalók gondjainak megoldására, ezért sokan otthagyják a szakszervezetet. Ismerős a helyzet? Pedig nem csak Magyarországon okoz gondot a „szolgáltató modell” térnyerése, hanem sok országban. Az elmúlt húsz évben a szakszervezetek térnyerésének csökkenése miatt jelentős részben ezért nőtt világszerte a munkavállalók kiszolgáltatottsága és csökkent a munkából élők életszínvonala. Erre a megállapításra jutott az Nemzetközi Valuta Alap, az IMF is.
A szervező modell ezzel szemben a tagok döntésekbe és akciókba való bevonásán alapul. Ennek a modellnek a felépítése sokkal nagyobb kihívás elé állítja a tisztségviselőket.
Ha azért indultál a választásokon és elnyerted társaid bizalmát, bizonyára azért tetted, hogy lehető legjobban tedd a dolgodat. A tisztséggel együtt nagy felelősséget vettél a válladra. Ahhoz, hogy ezt elbírd, az első, amit tenned kell, hogy képezd magad. Nem elég a bátorság és az igazságérzet. A cégek nagyon sok pénzt költenek arra, hogy a munkavállalóikat és persze a menedzsmentjüket folyamatosan képezzék, mert a világ folyamatosan változik, és az marad talpon, aki képes alkalmazkodni az új körülményekhez. Így van ez a szakszervezetekkel is.
Csak képzett munkahelyi tisztségviselőkkel lehet sikeres minden szakszervezet. Az alapszervezeti tisztségviselők pedig akkor teszik jól a dolgukat, ha a tagokat sikerül a szolgáltató modell kényelmes helyzetéből aktivizálniuk.
Kezd el a változtatást először magadon még ma, hogy a megválasztásodkor a tagoknak tett ígéreteidet közösen meg tudjátok valósítani!
Forrás: mcdsz.hu