Megélhetésüket féltik a pécsi taxisok

Többeknek fel kell majd hagyniuk munkájukkal

Felháborodtak, megélhetésüket féltik a pécsi taxisok, mert szerintük a hamarosan életbe lépő, a korábbi rendszernél szigorúbb új előírások miatt többeknek fel kell majd hagyniuk a taxizással – tudta meg a bama.hu.

  Nem idézném szó szerint azt, amit taxisoktól hallottam, amikor azt kérdeztem, mit szólnak az új szabályokhoz. Az egyik legfontosabb rendelkezés az, hogy legfeljebb tízéves autóval végezhetik majd a szolgáltatást, és a taxiknak emellett rendelkezniük kell légkondicionálóval, illetve egyebek mellett utasoldali légzsákkal is. Főleg az életkori kikötéssel volt bajuk.
 
  A Magyar Közlönyben a napokban megjelent, Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által jegyzett új rendelkezést amiatt is támadták, mert szerintük egy szűk érdekkört szolgálnak az újítások, a budapesti taxisoknak lehet, hogy jó volt a már bevezetett változás, ők azonban egészen más, vidéki kollégáiknál sokkal jobb helyzetben vannak az ottani gazdasági körülmények, szokások, fizetések, a turisták és külföldi diákok száma miatt. Ott egy-egy fuvar a távolságok miatt 2-3 ezer forint alatt nincs is, itt 1000–1500 forint közt mozog a többség, de egyre kevesebb van belőle.
 
 A vidékieket meg sem kérdezték a változásokról, ám azt is hallották, hogy a Budapesten már bevezetett, a mostani országosnál szigorúbb szabályozások miatt azért a fővárosi taxisok sem voltak mindannyian boldogok. Szerintük akár tizenöt éves autóval is lehet taxizni, ha jó állapotban van, s a hatóság kiadta rá az engedélyt, amit évente kell újítani, és jóval drágábban műszakiztatnak, mint a magánszemélyeknél.
 
  A már taxizók 2017 végéig moratóriumot kaptak, azt követően nem lehet már tíz évnél idősebb autóval taxizni. Többen mondták, hogy azt követően feladják, de ez volt a cél is szerintük.
 
Nagyon kellenek a külföldi diákok
 
 A pécsi taxisok arra is panaszkodtak, hogy a városban ma mintegy háromszázan vannak, de a megyeszékhely már nincs 150 ezres, vagyis a régi taxis egyezrelékes arány alapján nagyjából százötvenen élnének meg tisztességesen a szolgáltatásból. Ilyenkor, szünidőben ráadásul amúgy is rosszabb a kedvük, mert a fuvarok felét a külföldi egyetemisták adják, akik többsége már nincs itt.
 
  Attól is fáj a fejük, hogy valamikor (vélhetően már januártól) bevezetik az online taxiórák rendszerét, ami újabb terhet ró rájuk – egyébként is úgy vélekedtek, hogy a változtatás igazából „adóztatás” volt.
 
Sokan kényszerből kezdtek fuvarozni
 
  Pécsett mintegy háromszáz engedélyt adtak ki, kétszáznyolcvanan aktívak körülbelül. Korábban, a rendszerváltás előtt százkilencven engedély volt, ellenben akkor mintegy száznyolcvanezren laktak a városban, sok ezer bányász volt, jóval több turista, a taxisok szépen megéltek, nem is csoda, hogy munkaidő után pedagógusok, ügyvédek, akár orvosok is taxiztak – a másik ilyen jellemző terület egyébként a biztosítós szakma volt.
 
  A mai mezőny egy kicsit más, nem kevesen amiatt váltottak kényszertaxizásra, kényszervállalkozóként, mert nem volt más munkalehetőség.
 
Kevesebben
 
  Kovács József, a Pannon Volán Taxi ügyvezetője azt mondta, alapvetően nincs baja azzal, hogy hozzányúltak a rendszerhez, hiszen ez régóta szükséges lett volna, épp a már dolgozó taxisok érdekében. Minden egyes előírással azonban ő sem ért egyet, az autó életkorának limitálásával például biztosan nem, hasonló okokból, mint az összes taxis, akivel beszéltünk. Vidéken egyre nehezebb ugyanis a taxizásból megélni, de – éppen egy pécsi kereset miatt – az Alkotmánybíróság nem engedélyezte a taxis vállalkozók számának a korlátozását. (Egy pécsi taxis reklamálta meg a drosztengedélyek korlátozását, akinek hozzátartozója emiatt nem tudta kiváltani az engedélyt.) Szerinte az a kimondott-kimondatlan cél részben teljesülni fog, hogy ha nem ment direkt eszközökkel a taxisok számának a csökkentése, most megtörténhet, mert nehezebb lesz a piacra bekerülni, és ott talpon maradni.

Forrás: bama.hu