Ellehetetleníthetik a középfokú művészeti szakképzést

Művészeti Szakszervezetek Szövetsége

A Művészeti Szakszervezetek Szövetsége (MSZSZ) aggodalommal figyeli azokat a terveket, amelyek a sajátos művészeti szakképzést a szakképzés általános munkaerőpiaci és gazdasági szempontjai alapján olyan keretek közé kívánja beszorítani, amelyek ellehetetleníthetik a kulturális és művészeti élet középfokú oktatási rendszerét - olvasható az MSZSZ állásfoglalásban.

    Mint írják, sajnálattal vették tudomásul, hogy sem az új szakképzési törvény előkészítésébe, sem az új Országos Képzési Jegyzék (OKJ) kialakításába nem vonta be sem az MSZSZ-t, sem más művészeti szakmai, érdekvédelmi szervezetet a Nemzetgazdasági Minisztérium. Az új OKJ-ra vonatkozó információkat kizárólag a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara által felkért szakértőktől, illetve a Nemzeti Erőforrás Minisztérium oktatásért felelős államtitkárságának művészeti szakképzésért elkötelezett szakembereitől kaptak.

    „Ezek alapján megdöbbenve és aggodalommal figyeljük azokat a szakmailag érthetetlen és értelmezhetetlen gondolatokat, terveket, amelyek a művészeti szakképzés egyértelműen megfogalmazott cél- és feladatrendszerét figyelmen kívül hagyva, e sajátos szakképzést a szakképzés általános munkaerőpiaci és gazdasági szempontjai alapján kívánják beszorítani olyan keretek közé, amelyekkel ellehetetleníthetik a kulturális és művészeti élet oly fontos középfokú oktatási rendszerét" - fogalmaznak.

    Kiemelik, hogy a művészeti szakképzésben a munkaerőpiaci szempontoknál lényegesen fontosabbak a nemzeti hagyomány és kultúra ápolásának, továbbvitelének szempontjai. E képzések a művészeti nevelésről, a tehetséggondozásról, az értékmegőrzésről és az alkotásról szólnak. Ennek tagadása vagy akár mellőzése, háttérbe szorítása helyrehozhatatlan károkat okozhat a kulturális hagyományok őrzésében és a művészeti felsőoktatás legfontosabb hazai bázisainak további működésében - véli a Művészeti Szakszervezetek Szövetsége.

    Álláspontjuk szerint olyan jogi megoldást kell keresni, amely akár az OKJ keretein belül, akár más szakmai jogszabályban rögzítve külön rendelkezik a kulturális, művészeti szakképzés sajátosságait elfogadó szabályozásról, miközben nem bontja meg a szakképzés egészére vonatkozó szabályozási elveket.