IG Metall képviselői az autóipar szakszervezeti vezetőivel találkoznak
Németek mentik a magyarokat
Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2014. július 22. kedd, 12:30
Közzétéve: 2014. július 22. kedd, 12:30
Európa egyik legerősebb szakszervezetének, a mintegy 4 millió munkavállalót tömörítő IG Metall (vagyis a német vasasszakszervezet) képviselői érkeznek kedden Magyarországra, hogy a GDP 15 százalékát produkáló autóipar szakszervezeti vezetőivel találkozzanak. A jelek szerint a három autóipari nagyágyú – Audi, Mercedes- Benz, Opel – dolgozói egységesen kívánnak fellépni – írja a Vasárnapi Hírek.
A legfontosabb cél, magyarázza Molnár Ákos, hogy a magyarországi üzemek is átemelhessék azokat a chartákat, melyek az anyaországban szabályozzák a tulajdonosi, a vezetői kör, illetve a szakszervezetek viszonyát. A Vasas Szakszervezeti Szövetség Nyugat-dunántúli Regionális Képviseletének vezetője szerint ezek a charták hatékony eszközöket biztosítanak az érdekvédők részére, az egyik autógyár például garantálja, hogy gazdasági és személyi ügyekben az érdekvédők érdemi vétót emelhetnek a menedzsment döntése ellen. Az, hogy az együttdöntési jogot a magyar Munka törvénykönyve nem ismeri, Molnár szerint nem akadály. Ha egy cég úgy dönt, hogy külföldi telephelyein is bevezeti az anyaországi normákat, azt szabadon megteheti.
Egyébként az ideális állapot az lenne, jelzi a szakszervezeti vezető, ha az üzemek beszállítóiktól is megkövetelhetnék a charták tiszteletben tartását. (Megjegyzendő: a magyar autógyárak – a beszállító cégekkel együtt – mintegy 110 ezer főt foglalkoztattak a Központi Statisztikai Hivatal szerint.)
És a jelek szerint az ágazatban összeér a magyar és a német munkások érdeke. Ugyanis úgy áll a helyzet, hogy a vállalatok megpróbálják egymás ellen kijátszani különböző telephelyeiket – márpedig az anyaországi dolgozók nem szeretnék, ha visszagyűrűzne hozzájuk számos disszonáns elem. (Különböző dolgozói blogokon sokat lehetett olvasni a hazai autógyárak rugalmas munkaidő-kezeléséről, a túlhajtott túlórákról, a letört bérekről.)
„Németországban például 35 órás a munkaidő, és akad olyan autóskonszern, ahol a 47 eurót is megugorja az órabér. Nos, nálunk ez 40 óra, illetve mintegy 6 euró” – szolgál összehasonlítással Molnár. Igaz, egyből hozzá is teszi: a bérköltségeket nem érdemes egy az egyben összevetni, hiszen azok egy autógyár esetében a kiadásoknak mindössze 2-3 százalékát teszik ki, sokkal többet nyom a latban a termelékenység, a gazdasági környezet. Egyszóval, a német munkavállalók úgy tudják saját pozícióikat megőrizni, ha a magyar dolgozók helyzete is javul. Így az IG Metall küldöttsége azt vizsgálja, miképp pörgethetné fel az érdekérvényesítés folyamatát. Együttműködve az Audival, a Mercedes- Benzzel és az Opellel.
Forrás: Vasárnapi Hírek