Startlaphoz Csatlakozz!

Egyre nő a kilátástalan helyzetben lévő csoportok száma

Magyar gyerek itt már ki se törhet

Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2015. június 22. hétfő, 09:06

A kutatások évtizedek óta jelzik, hogy csökkennek a mobilitás esélyei. A kilátástalan helyzetben lévő csoportok száma egyre nő, az aluliskolázott gyerekeknek nincs esélyük rá, hogy beváltsák azt a szülői vágyat, hogy „több legyen a gyerek nálam” – írja a Népszabadság.

„Dudva lenne a dudvák
Közt az ananász:
Kanász marad akinek
A nevelője kanász.”

(Csokonai Vitéz Mihály: Jövendölés az első oskoláról a Somogyban)
 
  A nemzedéken belüli (intragenerációs) mobilitás – amelynek során valaki életpályája folyamán átlép egy másik társadalmi rétegbe – a háború utáni évtizedekben tömeges volt. A társadalmi elit jó része emigrált, sokakat kitelepítettek, lesöpörtek a pályáról. Az ideológiailag vezérelt mobilitás során a szegénysorban élők elkezdtek felemelkedni.
 
  A parasztokat „vérrel, vassal, kockacukorral” beterelték az iparba és a városokba, a Rákosi-rendszerben gerjesztett földindulásról  filmek és könyvek sokasága emlékezett meg. A hatvanas évek végére az ostorcsapások gyengültek. A volt uralkodó osztály származékai jelentős részben segédmunkát végeztek ugyan,de a társadalom szembesült azzal, hogy hosszú távon az adminisztratív eszközökkel manipulált mobilitás lassan visszarendeződik.
 
 
 A nemzedékek közötti (intergenerációs) mobilitásban – amikor a gyerek kerül át más társadalmi szintre a szüleihez képest – még erőteljesebben érzékelhető ez a tendencia. A hetvenes években újra bemerevedett a társadalom, s tapasztalni lehetett, hogy a jobb státuszú szülők gyerekei sokkal könnyebben boldogulnak. Bass László, az ELTE szociológus oktatója, a Gyerekesély Közhasznú Egyesület (Gyere) kutatója felidézte, hogy a 70-es években mennyire meghökkentette az akkori hatalmat a gyógypedagógiai oktatásban részesülő gyerekek számának ugrásszerű növekedése.
 
  – Az ötvenes években 5-8 ezren voltak, a hetvenes években számuk már 30 ezer fölé emelkedett – mondta Bass. – Többségük segédmunkás családokból származott. Nagyon kínos volt, hogy az „uralkodó osztály” gyerekei így „elbutultak”.
 
  A vizsgálatok adatai szerint a gyógypedagógiai oktatásba utalt gyerekek kisebb része volt igazolhatóan sérült, többségük pedig olyan szegény és roma  gyerek, akit a rendszer kiszorított magából. Ez akkor vállalhatatlan volt, a jelenséget azzal a soha nem bizonyított biologista  magyarázattal igyekeztek elkenni, hogy a segédmunkás gyerekek örökölték szüleik „butaságát”. (Hisz a szocializmusban csak gyenge képességűek kerülhetnek a társadalom peremére – állították).
 
  A kutatások évtizedek óta jelzik, hogy csökkennek a mobilitás esélyei. A kilátástalan helyzetben lévő csoportok száma egyre nő, az aluliskolázott gyerekeknek nincs esélyük rá, hogy beváltsák azt a szülői vágyat, hogy „több legyen a gyerek nálam”. A kérdőíveken szereplő kérdésre (Milyen iskolai végzettséget fog a gyermeke szerezni?) egyre többen azt felelik: Örüljünk, ha meglesz a nyolc osztálya.
 
 – Már a tervekben sincs benne, hogy kitörhet a gyerek – fogalmazott Bass László, aki szerint a vágyak rohamosan csökkennek a gyerek életkorának emelkedésével. Az alacsony presztízsű szülők már az óvodában megtapasztalják, hogy gyermekük kudarcokat él át, kevesebbet tud, esetleg nem szeretik, megszégyenítik. Később rohamosan redukálódnak a vágyak. Az alacsony iskolázottságú családok terveiben elsősorban az szerepel, hogy gyerekük bekerülhessen a stabil szakmunkáslétbe. Az egyetem elérhetetlen távolságba került.
 
  A legdöbbenetesebb, hogy már hatéves korra annyi hátrányt gyűjt össze a gyerek, hogy az később nem vagy csak nagyon nehezen korrigálható.
 
  „Ég és föld a különbség gyerek és gyerek között” – mondják az óvónők, és hozzáteszik: sok gyerek még a vécét sem tudja rendesen használni. A pedagógus döbbenten szembesül azzal, hogy az „elemi” ismeretek és ügyességek a szegények gyerekeinél mások: más a nyelv, a játék, más a helyes és a helytelen. Az iskola aztán még inkább arra épít, amit a gyerek „otthonról hoz”.
 
  A szakemberek már rég felismerték, hogy a szocializációs programokat nem elég iskolás- vagy óvodáskorban kezdeni. Az úgynevezett Sure Start program a három év alatti gyerekekre és szüleikre irányul. Magyarországon valamivel több mint száz településen működik Biztos Kezdet gyerekház, ami ma a gyerekszegénység elleni program sikertörténete, akkor is, ha csak a rászoruló családok töredékét éri el, és ha szakmai színvonala egyenetlen.
 
  Az óvoda kötelezővé tétele hároméves kortól elvileg ugyanezt a célt szolgálja, de kétségés az intézkedés sikere. Kérdés például, hogy a hiányzó 30 ezer férőhelyet úgy pótolják-e, hogy a 25 fős csoportokban 28-30 gyerek lesz. A rétegek közötti szakadékot tovább mélyít, hogy az együttműködés helyett a szankciók erősödnek: ha nem csinálod, amit mondok, nem kapod meg a családi pótlékot. Szociális munkások helyett rendőrök tűntek fel az iskolákban, a büntethetőség korhatára csökken stb. A nyitott társadalmi modell, melynek lényege, hogy az egyénen múlik, mi lesz belőle, fényévekre van tőlünk.
 
  A mobilitás legfőbb gátja a szegregáció. Ha sok a cigány gyerek, a nem cigány szülők elviszik gyerekeiket másik iskolákba, a jó tanárok pedig elmenekülnek. A jó iskolába felvételizni kell, a legjobbakban fizetni.
 
  A szegregáció társadalmi nyomásra alakul ki, a politikának kényelmes és előnyös az efféle igények kielégítése.
 
  Amikor kedvezni akarnak a középosztálynak és az elitnek, megszilárdítják a zártságot. Kertesi Gábor, aki ezt a jelenséget évek óta elemzi, rámutatott a szegregáció negatív társadalmi hatásaira is.
 
  Ha a különböző társadalmi csoportokból érkező gyerekek nem szereznek tapasztalatokat egymásról, az táptalaja lesz a későbbi csoportközi konfliktusoknak. A marginális helyzetben lévők a hetvenes–nyolcvanas években még kapcsolatot tarthattak azokkal a „mérnökgyerekekkel”, akikkel egy osztályba jártak, vagy együtt voltak katonák. Ha bajba kerültek, fel is hívhatták őket, könnyebben találtak munkát. Mára ezek a kapcsolatok teljesen megszűntek. A megmerevedett társadalomban politikai szakadékok keletkeznek.
 
   – Az egyre jobban kirekesztődő társadalmi csoportok mégsem fordulnak szembe az őket kiszorító hatalommal – jegyezte meg Bass László. – A szegényellenes intézkedések népszerűek, azokat a szegények többsége is elfogadja, bízva abban, hogy lojalitásáért cserébe előnyökhöz juthat. A helyi hatalom eldöntheti, ki a jó alattvaló, aki segélyt vagy közmunkát kaphat, s ki az, aki nem.
 
Apák és diplomák
 
  Egy friss kutatás szerint mindössze két százalék azon fiatalok aránya a jelenlegi egyetemisták körében, akiknek az édesapja legfeljebb nyolc osztályt végzett. További 19 százalékuk apja szakmunkás végzettségű. Szabó Andrea az Aktív Fiatalok Magyarországon Kutatócsoport felmérésében megállapította, hogy a hallgatók 44 százalékának diplomás felmenője van.
 
  Ez magasabb érték a két évvel ezelőttinél. „A magyar felsőoktatás immár évtizedes adóssága a társadalmi értelemben vett rendkívül szelektív jelleg. A felsőoktatás ugyanis alapvetően a magasabban iskolázott szülők gyermekei számára jelent továbbtanulási lehetőséget. (...) az első generációs fiatalok aránya... 40 százalék alatti” – írja Szabó Andrea. Az első generációs értelmiségi fiatalok legtöbbje alapképzésre jár. A doktoranduszok körében már 70 százalék a diplomás apák gyerekeinek aránya.

Forrás: Népszabadság

 
 

Kedvencek közé   |    Add a Startlaphoz   |    Legyen ez a kezdőlapom   |    Impresszum   |    Jogfenntartó nyilatkozat   |    Adatvédelmi tájékoztató
2012 Szakszervezetek.hu - Magyar gyerek itt már ki se törhet.
Powered by Joomla 1.7 Templates
Mobil nézet | Normál nézet
számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector