Startlaphoz Csatlakozz!

Féltucatnyi szakmában folyamatos a toborzás

Hív a vasút, vár a MÁV

Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2014. április 10. csütörtök, 16:06
 
Leporolhatja régi munkaerő-toborzó szlogenjét az állami vasút: a „Hív a vasút, vár a MÁV!” felhívás negyedszázada tűnt el a televíziós reklámok sorából, most azonban ismét komolyan gondolják – írja a Népszabadság.
     Annyira, hogy bár az ősrégi spot talán nem megy megint adásba, féltucatnyi szakmában folyamatos a toborzás és egymás után indulnak a szakképzések is. Aki valaha álmodott arról, hogy mondjuk mozdonyvezető lesz, másfél éven belül a vezetőállásba kerülhet. Kalauznak pedig már tíz hónap alatt bárkit kiképeznek, akinek van érettségije.
 
  Méghozzá tandíjmentesen, a képzés költségeit, a dolgozói oktatására évente 1,3-1,4 milliárd forintot fordító MÁV állja. Fizetnie csak annak kell, aki megbukik és szerződést bont.
 
   A munkaerő-toborzásba a MÁV nem azért vágott bele, mert így akar hozzájárulni a 2010-ben beígért egymillió hazai munkahely megteremtéséhez. Prózaibb ok, hogy az évtizedek óta fogyókúrázó vasútvállalat elérkezett lehetőségei határára. A népszerűtlennek tartott és a népszerű munkakörökben egyaránt utánpótlásra van szükség.
 
   Az utasok mindebből egyelőre nem vehetnek észre semmit: ha a vonatok menetrendtől eltérően indulnak és érkeznek, annak nem a létszámhiány az oka. A nemzeti vasút és leányvállalatainak létszám-gazdálkodási adatain viszont látszik, hogy nincs elég vasutas. A cégcsoport központi vállalkozásánál, a MÁV Zrt.-nél például 2013 végén, a 16,1 ezer fős létszámkeretből 242 fő hiányzott. Méghozzá úgy, hogy miközben 287 dolgozó lépett be a vasúthoz, 818 fő búcsúzott el kenyéradójától. És a több mint 14 ezer főt foglalkoztató MÁV-Start Zrt. is folyamatosan toboroz.
 
   Szolnokon azért, mert az IC+ intercity kocsik gyártásához az idén februárban felvett 164 szakmunkás mellett előreláthatólag további kétszáz járműszerkezeti lakatosra, fényezőre, villamossági szerelőre, esztergályosra, CNC-megmunkálóra lesz szükség. Országosan pedig elsősorban azért, mert a jegyvizsgálók körében nagy az elvándorlás.
 
  Csak tavaly 233 kalauz szállt le végleg a vonatról. A népszerűtlennek tartott munkakörben a létszámhiány általában 120-150 fő. A kilépni akarók megtartásához kevésnek bizonyult a tavalyi 2,4 százalékos béremelés. De látszólag nem elég erős motiváló erő a jegyvizsgálók 176 ezer, a vezető jegyvizsgálók 199 ezer forintos átlagbére sem, ami a különféle költségtérítésekkel, juttatásokkal együtt az előbbieknél 148 ezer, utóbbiaknál 162 ezer forintos nettó jövedelmet jelenthet. A MÁV-nál ezzel együtt pontosan tudják, miért is fárad bele a vonatok utazószemélyzete a mindennapokba.
 
  A jegyvizsgálók folyamatos munkarendje önmagában is megterhelő, hiszen a vasút nem áll meg, legyen hétvége vagy ünnepnap, akit szolgálatba vezényelnek, annak mennie kell. És hát, a bliccelni próbáló utasok gyakran sértegetik, esetleg bántalmazzák a kalauzt. Nem csak legenda, valóban előfordult, hogy a jegyvizsgálót kidobták a mozgó vonatból.
 
   De probléma az is, hogy a vonatok személyzetének komoly jogi és forgalmi ismeretekkel kell rendelkezniük. Tudásuk szinten tartása pedig legalább olyan nehéz, mint a kötelező tananyag elsajátítása. Ez az oka annak is, hogy a jegyvizsgálói munkakörbe jelentkező, érettségizett munkavállalók közül sokan nem tudják letenni záróvizsgáikat a tíz hónapos szakmai tanfolyam végén.
 
   Mások a forgalomban eltöltött három hónap gyakorlat idején adják fel. Márpedig, aki nem tud levizsgázni, azzal a MÁV kifizetteti képzése költségeit. Ami modulonként változó összeg, legfeljebb 798 ezer forint megtérítését jelentheti. A jegyvizsgálói tanfolyamokra ennek ellenére sokan jelentkeznek. A hivatalosan személyszállítási előadói munkakörben aktuálisan 76 vizsga előtt álló hallgató dolgozik. További 22 fő pedig a vonatok menesztésével nem, kizárólag az utazásra jogosító dokumentumok ellenőrzésével foglalkozó jegyellenőri képzésben vesz részt.
 
   Mindez azonban nem lesz elég. A MÁV márciusi és áprilisi felvétellel újabb százfős jegyvizsgálói tanfolyamot indít. A fővárosban összesen 77, Miskolcon hét, Szegeden öt, Szombathelyen 11 hallgatói szerződést kötnek meg.
 
   A szakemberhiányt érzik a MÁV többi szolgálati területén is. A pályavasúton például tavaly decemberben a tényleges állomány 221 fővel volt kisebb a tervezettnél. Elsősorban középfokú végzettségű szakmunkásból volt és van kevés most is. Hiányoznak a biztosítóberendezés-, illetve felsővezeték-szerelők, a közlekedés-automatikai műszerészek, a lakatosok. De Budapesten lámpással keresik a segédmunkásokat is.
 
   Meglepőbb már csak az lehet, hogy elsősorban a főváros térségében mozdonyvezetőből sincs elég. Részben, mert a magasabb fizetés reményében az elmúlt években sokan átpártoltak a külföldi, illetve a magánvasúti társaságokhoz. De a létszámfogyáshoz hozzájárultak nyugdíjazások is.
 
   A MÁV-Start számára azonban létkérdés a személyszállító vonatok továbbításához szükséges mintegy háromezer fős állomány megőrzése ezen a területen. Amit nem könnyít meg az sem, hogy a forgalmi átszervezéseket követően vidéken sok képzett mozdonyvezetőnek lényegében vonat sem jut. A fővárosi munkavégzést ugyanis legfeljebb pluszjuttatásért vállalják a korábbi, távoli szolgálati helyükön munka nélkül maradók. A megoldás az új mozdonyvezetők képzése lehet. Még akkor is, ha egy-egy munkavállaló 16 hónapig tartó felkészítése optimális létszám mellett úgy egymillió forintba, kisebb csoportokban akár 3-5 millió forintba is kerülhet.
 
   Könnyebbséget talán csak az jelenthet, hogy a kétféle dízel- és villanymozdony vezetésére jogosult mozdonyvezetőkre már nincs szükség minden szerelvényen. Az új típusú motorvonatok irányítását motorvonat-vezetőkre is rá lehet bízni, akiket valamivel gyorsabban és olcsóbban fel lehet készíteni feladataikra. És akik között, az évtizedekig a fér fiak világának számító vontatási szakterületen, már a nők is a vezetőállásba ülhetnek.
 
Forrás: Népszabadság
 

Kedvencek közé   |    Add a Startlaphoz   |    Legyen ez a kezdőlapom   |    Impresszum   |    Jogfenntartó nyilatkozat   |    Adatvédelmi tájékoztató
2012 Szakszervezetek.hu - Hív a vasút, vár a MÁV.
Powered by Joomla 1.7 Templates
Mobil nézet | Normál nézet
számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector