Gyárak leállásához vagy boltok bezárásához is vezethet az EKAER januári bevezetése
A fuvarozás összeomlásától tartanak a logisztikusok
Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2014. december 22. hétfő, 11:50
Közzétéve: 2014. december 22. hétfő, 11:50
Bár minden legálisan működő vállalkozás jó ötletnek tartja az elektronikus árukövető rendszert, januárig még számos technikai kérdésre kell megoldást találni. A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság szerint ezek hiányában, ha jogkövetően alkalmazzák a hatályos szabályokat, összeomolhat a közúti fuvarozás – írja a Napi Gazdaság.
Továbbra is az EKAER januári bevezetésének elhalasztását kéri a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT), mivel múlt pénteken még nem volt kihirdetve a rendszer működését szabályozó rendelet, és a kedden elfogadott törvénymódosítás sem. Ugyan december 20-tól már regisztrálhatnak az érintett vállalkozások a NAV által e célra létrehozott ekaer.nav.gov.hu oldalon – ahol néhány gyakorlati kérdésre, mint például hogy hulladékszállításkor kell-e EKAER-számot kérni, már elérhető a válasz is –, azonban még mindig több a megoldatlan probléma. Az MLBKT megítélése szerint – amit a portfolio.hu idézett – a rendszerhez szükséges adminisztráció tételenként 10 perccel, száz tétel esetében közel 17 órával növelheti meg a szállítási idő hosszát, ez már gyárak leállásához vagy boltok bezárásához is vezethet.
Ennyi idő nem elég a cégek informatikai rendszerének fejlesztésére, az üzleti folyamataik átszervezésére, a velük szerződésben álló társaságok tájékoztatására, illetve a külföldi partnerek meggyőzésére a kért adatszolgáltatáshoz. A Magánvállalkozó Nemzeti Fuvarozók Ipartestületének elnöksége azt tanácsolja a fuvarozóknak, hogy kerüljék azoknak a bejelentésköteles termékeknek a fuvarozását, melyek nem rendelkeznek igazoltan EKAER-számmal – ezt a NAV ígérete szerint egy külön oldalon tudják majd ellenőrizni. A hatályos jogszabályok által biztosított lehetőség ellenére az adózó megbízásából és felhatalmazásával a fuvarozók ne végezzenek a rendszerben a regisztrált EKAER-adatok módosításával kapcsolatos saját tevékenységet. Az EKAER jelen állás szerint a mezőgazdaságot, azon belül is a kabinet által támogatni kívánt kertészetet is megbénítaná, mivel szállítás előtt a helyszínen kell rögzíteni a termékek árát és típusát, ez eddig a betakarítás után, az átvevő helyen történt. Az MLBKT szerint ha az érintett vállalkozások valamennyi jelenleg ismert szabályt betartva indítják az évet, az a szállítási szektor számára az adatszolgáltatási időveszteség miatt teljes összeomláshoz vezethet.
Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a kormány ezzel az eshetőséggel számol-e, mivel a Napi Gazdaság ezzel kapcsolatos, a kormányszóvivőnek feltett kérdésére lapzártánkig nem érkezett válasz. Arra sem, hogy megfontolja-e a kormány a kockázatos termékek szállítása zálogává tett kockázati biztosíték mérséklését, tekintettel arra, hogy január végéig a kisebb vállalkozások aligha tudnak több tízmillió forintot előteremteni ahhoz, hogy az az adóhatóság számláján parkoljon. Ezért sokan már a végelszámolást fontolgatják.
További, a jogalkotó és az EKÁER rendszer informatikai részét tervező szakemberek figyelmére számot tartó kérdés, hogy ha egy cég teljes hozzáférést ad a feltöltött adataihoz, akkor azt a szállítmányhoz kötődően ki mindenki látja még. Épp a hatalmas, és meglehetősen érzékeny üzleti adatokat tartalmazó NAV adatbázis miatt lenne fontos, hogy az adótitok mellett nagyon komoly adatvédelmi garanciákat kapjanak a szállítmányokat regisztrálók arról, hogy nem kezdenek el ezek az adatok kifelé szivárogni – akár üzleti kémkedés, akár kiberbűnözés miatt. Például, hogy nem lesznek feltérképezhetők egy-egy vállalat beszerzési forrásai, értékesítési partnerei, és az ügyeletek során alkalmazott árak – mindez ugyanis a szállítmányok tartalmával, áruértékének és rendeltetési helyének megadásával eleve az adóhatóság tudomására jut. A garanciákkal kapcsolatos felvetést a Nemzetgazdasági Minisztérium lapzártánkig nem kommentálta.
Forrás: Napi Gazdaság