Startlaphoz Csatlakozz!

Folytatódik a kiszervezés

Budapesti buszsorsok

Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2014. november 24. hétfő, 09:29

Folytatódik a kiszervezés a Budapesti Közlekedési Vállalatnál. Ahogyan cserélik a régi, leamortizált buszokat, úgy növekszik azoknak a járatoknak a száma, amelyeket nem a BKV üzemeltet és nem a BKV sofőrjei vezetnek. Jövőre Dél-Budapesten a sor. Bizonytalan a buszvezetők helyzete, s az sem javít a képen, hogy a főpolgármester igencsak nagy átszervezésbe kezdett – írja a Népszava.

   Nyolcszáz BKV dolgozó kerülhet utcára a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jövő évre tervezett dél-budapesti járatkiszervezése nyomán – írja sokadik, Tarlós István főpolgármesternek címzett levelében az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ), amely attól is tart, hogy a kiszervezéssel együtt eladják, vagy bérletbe adják a külső vállalkozónak a dél-pesti buszgarázst.
 
  Az érdekképviselet egyeztető fórumra hívja a főpolgármestert a dél-pesti telephelyre, amely szerepelt az idén augusztusban értékesítésre, illetve bérletre meghirdetett buszgarázs-listán.
 
   A BKV még nem hirdetett eredményt a garázs sorsáról döntő tenderben, de Nemes Gábor EKSZ-elnök szerint aligha lenne meglepő, ha a BKK-val Dél-Pestre szerződött szolgáltató, a VT-Arriva a kiszervezett járatok kiszolgálására megszerezné a telephelyet is.
 
  A szakszervezet félelme nem alaptalan: mint írják tavaly a Volánbusznak átadott 150 busz 450 BKV-dolgozót tett feleslegessé, most pedig arra számítanak, hogy az újabb 200 buszt érintő kiszervezéssel legalább 600 sofőr és 200 karbantartó munkája válhat feleslegessé a vállalatnál.
 
   A BKK 2018-ra valamennyi budapesti buszt alacsonypadlós járművekre cserélné, s a napokban jelentette be, hogy ennek keretében 2015 májusától 200 új, klimatizált, alacsony padlós, környezetbarát buszt vásárol csaknem 19 milliárd forintért.
 
  A járművek Budapest déli városrészeiben - Nagytétényben, Csepelen, Pesterzsébeten, Kőbányán, Soroksáron és Rákosmentén - állnak forgalomba a VT-Arriva Kft. üzemeltetésében.
 
  A külső üzemeltetésre kiírt pályázatokon rendre a VT-Arriva Kft. bizonyul a legolcsóbbnak, sajtóhírek szerint a szóló járművekre 742, a csuklósokra 885 forint/kilométer költséggel.
 
  A BKV-nál - a BKK lapunkhoz eljuttatott tájékoztatás szerint – a szóló autóbuszok kocsi-kilométerenkénti költsége 658, csuklós buszok esetében 693 forint.
 
  Ez tehát kevesebb, mint az Arriva hasonló költsége, de mint a BKK tájékoztatásából kiderül: ez az „olcsóság” a mai, idős, leamortizált járműparkot is érintő átlagszám, ezért az új járművek üzemeltetésével nem lehet összehasonlítani.
 
   A BKV a múltban felvett hitelei miatt jelenleg nem hitelképes, így új járműveket a szükséges számban beszerezni nem tud.
 
   Ha mégis tudna, a szolgáltatási kilométerdíja - a drágább hitelkamatok, az üzemeltetési sajátosságok, a magasabb általános költségek miatt - mintegy öt százalékkal haladná meg a VT-Arriva költségszintjét - írják.
 
  Lenne mit meghaladni: a VT-Arriva üzemeltetésében 2015 májusában Budapestre érkező új autóbuszoknak a jelenleg érvényben lévő legszigorúbb környezetvédelmi besorolású motorjaik vannak, alacsonypadlósak, légkondicionáltak, magas komfort fokozatúak, digitális kijelzőkkel lesznek ellátva.
 
  Egy ilyen új szóló autóbusz piaci ára 65, míg egy új csuklós autóbuszé 95 millió forint körül van. A BKV busz-ágazatának járműparkjának legnagyobb részét ezzel szemben az elavult Ikarus 200-as és 400-as családjába tartozó, magaspadlós, erősen környezetszennyező autóbuszai teszik ki.
 
  A buszok több mint 60 százalékát voltaképpen le kellene selejtezni, semmiképpen nem versenyképesek az új járművekkel.
 
  A képlet tehát látszólag egyszerű: a BKV saját erőből képtelen megoldani a buszok lecserélését, ahhoz feltétlenül külső forrás kell, jelen pillanatban ezt a VT-Arriva tudja megteremteni.
 
  A kérdés inkább az: mi lesz a BKV-nál, a külső vállalkozó kezébe kerülő járatok miatt feleslegessé váló sofőrök sorsa.
 
  A szakszervezet szerint a létszámfeleslegtől eddig a határozott idejű szerződések felmondásával, illetve a hosszabbítás elhagyásával szabadultak meg, ami a jövőben aligha lesz járható út.
 
  Nemes Gábor felháborítónak tartja, hogy a BKK 800 ember megélhetését veszélyeztető tervéről csak egy internetes hírből értesültek. A „suba alatt” tető alá hozott kiszervezés körülményeiről ugyanis nem tudnak semmit.
 
  Nem ismertek azok a feltételek sem, amelyek fejében a fővárosi közösségi közlekedés újabb nagy szeletét adja át külsős cégnek a BKK a fővárosi tömegközlekedésből.
 
   Nemes Gábor azt mondja: kétségtelen, hogy azok a járművezetők, akik átkerülnek az Arrrivához jobb munkakörülmények között dolgozhatnak.
 
   Továbbra sem ért egyet azonban a közösségi szolgáltatás magánkézbe adásának mostani módszerével, mert drágábbnak tartja, mintha tendereztetés nélkül, a BKV-n belül oldották volna meg a szolgáltatás kiszervezését.
 
   A teljesítményt elveszik, mondja, míg a hitel rajta marad a BKV nyakán, az Arriva pedig a kilométerdíjakból ki tudja fizetni a hitelbe vett kocsikat.
 
  Az pedig már szakszervezeti, közösségi probléma is, hogy a sofőröket megosztja a kettősség: ki dolgozhat új buszokon „kiszervezettként”, s ki szenvedhet, ha maradhat a régi „roncsokon” – s milyen áron?
 
  Ez a megosztottság aztán kihat arra is, mit tehetnek az alkalmazottak szervezettség nélkül a magasabb bérért, szociális ellátásért, ami azért is fontos, mert az utóbbi években eddig is túl sokat vesztettek már a dolgozók.
 
   Kényelmesebb új buszokat vezetni, de a menetrend lehet rosszabb is a réginél, s a bér is lehet kevesebb – megosztva nehezebb javulást elérni.
 
 A BKK ugyan közölte, hogy a szerződések értelmében az új külső szolgáltató köteles továbbfoglalkoztatási ajánlatot tenni a BKV érintett járművezetőinek, Nemesnek azonban fenntartásai vannak: tavaly 150 buszt vett át az Arriva, buszvezetőt azonban egyet sem. A jövőt enyhén szólva is tovább árnyékolják Tarlós István főpolgármester tervei.
 
   A Fővárosi Közgyűlés ezen a héten tárgyalja azt az előterjesztést, amely szerint a Vitézy Dávid vezette BKK a feladatkörei közül csak a közlekedésszervezést és a már megvalósulóban lévő beruházásokat tarthatná meg, miután egyetlen holdingba szervezné a budapesti városgazdálkodást.
 
  Sokan az egész terv mögött a fellángoló Tarlós-Vitézy ellentéteket látják, amire a főpolgármester a hét végén csak annyit mondott: nincs olyan, hogy Vitézy-ügy, ez nem személyes kérdés.
 
  A városigazgatási holding létrehozása a városüzemeltetés ésszerűsítésének, egy átláthatóbb és egyszerűbb struktúra kialakításának a része. Az átszervezés nem csak a BKK-t érinti.
 
   A cél egy olyan cégcsoport létrehozása, amely a Fővárosi Közgyűlés döntéseit végrehajtja, ahelyett, hogy önkényesen módosítaná – tette hozzá.
 
   A BKK korlátlan tulajdonosi jogokat kapott az előző ciklus elején, de nem azért, hogy vitatkozzon a tulajdonost képviselő választott testülettel.
 
  Márpedig az elmúlt négy évben erre számos példa adódott - közölte a főpolgármester a Népszabadsággal, amiből, ha nevet nem említ is, kiolvasható Vitézy kemény bírálata.
 
  Viszont a már elindított projekteket a BKK végigviheti, csak az újakat nem kapja meg, a BKK megmarad, ha kisebb lesz is a mostaninál.
 
   A tagadott, de kétségtelenül meglévő éles vitában Vitézy Dávid azt mondja: az utóbbi négy év az előző évtizedek legsikeresebb időszaka volt a budapesti közlekedésfejlesztésben.
 
  Több olyan projektet indítottak - budai fonódó, több száz új jármű, elektronikus jegyrendszer - amely hosszútávra ható változásokat eredményez.
 
  A 2010 előtti közlekedésirányítási rendszerrel és négy-öt elkülönülten dolgozó céggel szerinte mindezek nem valósulhattak volna meg.
 
  Visszatérve a buszközlekedésre: akárhogyan alakul is a városházi belháború, aminek következményeit, ha nem is közvetlenül, de a hétköznapi közlekedő is megérzi, tarthatjuk akár tragikomikusnak, hogy fokozatosan magánkézbe kerül a tömegközlekedésről közösségi közlekedésnek átnevezett szolgáltatás, ez a buszon utazókat, buszra várakozókat a legkevésbé sem érdekli.
 
   Ők inkább azon dühöngenek, hogy a járatok túl sokszor logikátlanul követik egymást, üresek, vagy túlzsúfoltak. A Futár információs hálózat ugyan bevált, de önmagában semmit nem érünk vele, ha az elavult és modern kocsik kevert, sokszor összehangolatlan érkezési sorrendjével tisztában vagyunk.
 
Forrás: Népszava

 
 

Kedvencek közé   |    Add a Startlaphoz   |    Legyen ez a kezdőlapom   |    Impresszum   |    Jogfenntartó nyilatkozat   |    Adatvédelmi tájékoztató
2012 Szakszervezetek.hu - Budapesti buszsorsok.
Powered by Joomla 1.7 Templates
Mobil nézet | Normál nézet
számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector