Startlaphoz Csatlakozz!

Egyre népszerűbb

Tények és tévhitek: hogy működik a távmunka?

Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2015. január 22. csütörtök, 09:34

Egyre népszerűbb atipikus foglalkoztatási forma a munkavállalók és a cégek körében a távmunka. Az otthonról dolgozással kapcsolatban azonban komoly tévhitek élnek a dolgozók és a munkáltatók fejében, a melyekkel le kell számolni, hogy hatékony legyen a munkavégzés – olvasható a Pic&Profit oldalán.

  Ki ne szeretne otthonról dolgozni, amikor elkerülheti a kényelmetlen városi közlekedést, sok időt takaríthat meg és még a gázszerelőt is be tudja engedni a lakásba, miközben a napi feladatait sem kell elhanyagolnia. Bár a „home office”, azaz a távmunka immár nem ismeretlen idehaza sem (sok vállalat kezd rádöbbenni, hogy valóban komoly költségcsökkentési tényező lehet) makacs tévhitek élnek a munkavállalók és a munkáltatók fejében egyaránt ezzel az atipikus foglalkoztatási formával kapcsolatban.
 
   Pedig fontos, hogy a tényeket és a fikciót elválasszuk egymástól: a munka hatékonysága mellett a dolgozó és a cégvezető közötti bizalmi viszonyt (ami elengedhetetlen a sikeres távmunkához) is lerombolhatja, ha irreális elvárásokkal kezdünk bele az atipikus munkavégzésbe.
 
Első tévhit: bárhonnan végezhető
 
   Amikor a távmunkáról beszélünk, a dolgozó szeme előtt máris felrémlik, hogy a strandon ücsörögve belogol a laptopjáról, és miközben cseresznyepirosra sül Siófokon, még szabadságot sem kell kivennie a munkahelyéről. Nos, ez nagy tévedés. Az otthoni munkavégzést nem véletlenül nevezik otthoni munkavégzésnek. Minden álláshoz, legyen az bármennyire is modern és papírmentes, szükséges a megfelelő munkaállomás: jegyzetek, telefonszámok, iratok, amelyekre bármikor szükség lehet, stb. Ez a munkaállomás elköltözhet az irodából az otthoni íróasztalra, de senki sem fogja gyakran betömködni a strandfelszerelés mellé egy sporttáskába. Ezen kívül az sem mellékes, hogy ha kommunikálnunk kell a főnökünkkel, ügyfelünkkel, vagy munkatársainkkal, nem szívesen hallják a pancsoló gyerekeket a telefonban. (Még rosszabb, ha a sürgősségiről jelentkezik be a meetingre valaki!)
 
Második tévhit: elkerülhető az irodai feszültség
 
  Szép is lenne, ha igaz lenne. Sok vezető abba a hitbe ringatja magát, hogy a távmunka bevezetésével csökken a munkatársak közötti feszültség, elmaradnak az irodai konfliktusok, így ritkábban kell a marakodók közé csördítenie. A keserű valóság azonban az, hogy a megfelelő kommunikáció nélkül az alapvető érdekütközések nem tűnnek el – sőt egyes esetekben még fokozódhatnak is, például vita alakulhat ki amiatt, hogy „ő miért dolgozhat otthonról és én miért nem?”
 
Harmadik tévhit: nincs szükség visszajelzésre
 
  Ha a munkatárs otthonról dolgozik, akkor jól érzi magát, biztos a munkájában – hiszen a cég komoly bizalmat fektet bele – és sem visszajelzésre, sem motivációra nincs szüksége. Ez téves alapvetés: felmérések igazolják, hogy éppen a távmunkában dolgozó munkatársak féltik a legjobban az állásukat – igaz, ez komoly motivációs tényező -, ám az atipikus foglalkoztatás hajlamos „másodlagos státuszba helyezni a munkatársakat, akik így „elfelejtődnek”, kimaradnak a céges rendezvényekből, jutalmakból, bérfejlesztésből – ami alacsonyabb bérstátuszba kényszeríti a dolgozót és csökkenti motivációját. Ezért fontos a rendszeres megjelenés – legalább havonta kétszer – az irodában, a munka kiértékelése, új célok kijelölése.

Negyedik tévhit: a magányos farkas paradoxon
 
  Sok cégvezető és távmunkás úgy érzi, hogy elég ha magas szintű informatikai ismeretekkel rendelkezik, mert a távmunkában fölösleges a szociális együttműködési hajlandóság, nem kell a csapat részeként dolgozni, együttműködni. Csakhogy éppen a távmunkában mindennél fontosabb, hogy az így foglalkoztatott dolgozó megfelelő csapattag legyen, hiszen ha elmarad a munkájával, vagy hibát vét, sokszor csak túl későn derül ki. Ezért elengedhetetlen, hogy aki távmunkában dolgozik, folyamatos kapcsolatot tartson a munkatársaival, és így kiküszöbölhessék az esetleges csúszásokat, vagy hibákat. Ezért a távmunkásnak éppen ellenkezőleg, a tévhittel szemben, szoros szociális kapcsolatban kell lennie és tudnia kell csapatban dolgozni, és meg kell tanulnia a virtuális brainstroming szabályait. Ebben pedig létfontosságú a menedzserek szerepe, hogy a megfelelő csapattagokat válogassák össze, hiszen ha össze nem illő habitusú emberek kerülnek egybe, komoly fennakadások léphetnek fel a munkamenetben.

Forrás: Piac&Profit

 

Kedvencek közé   |    Add a Startlaphoz   |    Legyen ez a kezdőlapom   |    Impresszum   |    Jogfenntartó nyilatkozat   |    Adatvédelmi tájékoztató
2012 Szakszervezetek.hu - Tények és tévhitek: hogy működik a távmunka?.
Powered by Joomla 1.7 Templates
Mobil nézet | Normál nézet
számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector