Startlaphoz Csatlakozz!

A legnagyobb vesztesek a Volán-társaságok lehetnek

Autóbusz járatokat is törölnek a menetrendből

Írta: Szakszervezetek.hu (d.l.)
Közzétéve: 2012. április 03. kedd, 21:17

Leállítják a Volán-társaságok Budapestre közlekedő távolsági járatainak többségét: április 15-én a személyszállító vonatok százaival együtt a buszok sokaságát törlik a menetrendből. Szegedről, Miskolcról, Nyíregyházáról, Győrből és Tatabányáról legfeljebb elvétve indítanak majd „pesti buszt”, - értesült a Népszabadság.

    Völner Pál a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára a vasút mintegy négyszáz vonatának áprilisi leállításáról szóló híreket kommentálva egyértelművé tette: a MÁV szolgáltatásainak szűkítése csak az első lépése a közösségi személyszállítás racionalizálására meghirdetett kormányzati programnak. Az „ésszerűsítés” nem kerülheti el a helyközi buszközlekedést sem. Immár biztos, ami korábban kiszivárgott: a buszok leállításának két héten belül eljön az ideje. A Volán-társaságok legalábbis egymás után teszik közzé a megyeszékhelyekről Budapestre közlekedő távolsági buszjárataik megszüntetését.

    A Népszabadság végignézte az összes szolgáltató internetes oldalát. Öt cég meghatározó járatok törléséről számol be. A Kisalföld Volánnál azt írták: a Széll Kálmán Tervben megfogalmazott intézkedések végrehajtásával összefüggésben az NFM módosította a cég közszolgáltatási szerződését. Így április 15-től jó néhány járatot törölnek a Budapest–Győr–Csorna–Sopron vonalon. A Tisza Volán esetében a Budapest–Szeged útvonalon induló buszok esnek áldozatául a kormányzati racionalizálásnak, igaz, itt új járatokat is indítanak. A Vértes Volánnál is lesz járatbeszüntetés a Budapest–Tatabánya–Kisbér útvonalon. A vállalat a változtatást a kihasználatlansággal magyarázza.

    A Miskolc–Budapest szakaszon is racionalizálják a közlekedtetést. A Szabolcs Volánnál is változik a menetrend: több járat is megszűnik a Budapest–Gyöngyös–Nyíregyháza–Fehérgyarmat útvonalon.

    Hogy ez mennyiben vág egybe az Országgyűlés előtt lévő, személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvénnyel, lehet vita tárgya. Egy azonban bizonyos: a kereszténydemokrata Spaller Endre igen figyelemreméltó módosításokat nyújtott be március elején a formálódó törvényhez. E szerint a jövőben személyszállítási szolgáltatást nyújthatnának olyan vállalkozások, amelyek tevékenysége nem minősülne közszolgáltatásnak, s működésüket saját üzleti kockázatuk alapján végzik. Aki az üzletbe belevág, annak szolgáltatási díjat kellene fizetnie. Ezért cserébe jogosult lenne a járatengedély szerinti útvonalon az autóbusz-megállóhelyek és -pályaudvarok, valamint az utastájékoztatási eszközök használatára.

    A törvényjavaslat szövege szerint a közszolgáltatásnak nem minősülő, közforgalmú menetrend szerinti belföldi személyszállítás nem járhat a közúti és vasúti közszolgáltatás indokolatlan és jelentős mértékű sérelmével. De az is hangsúlyt kapott: a járatengedély abban az esetben adható ki, ha a járat üzemeltetése nem jár más szolgáltató közszolgáltatási szerződésben foglalt jogainak indokolatlan és jelentős veszélyeztetésével. Márpedig, ha a Volán-társaságok távolsági járatai leállnak, érdekeiket már nem sérti, ha valaki a helyükre lép.

    Ha a két változást összeolvassuk, a bennfentesek szerint sajátos értelmezések születhetnek. Így például akár azt is lehet gondolni: a Volán-társaságok félreállításával a kormány első körben a magán-autóbuszos cégek színre lépéséhez készíti elő a terepet. Úgy tűnik legalábbis, az ésszerűsítésre hivatkozva előkészített intézkedéseknek a legnagyobb vesztesei a Volán-társaságok lesznek. Azok a cégek, amelyek a tulajdonosi beavatkozással az éppen nyereséget termelő szolgáltatásaikat vesztik el. Még akkor is, ha Volánonként változó, hogy a távolságibusz-közlekedés kinek, mennyit hozott a kasszára. A megszüntetésre ítélt járatok azonban többségében magas kihasználtság mellett közlekedtek. Olyannyira, hogy néha egy busz nem is volt elég a megállókban gyülekező utasok elszállításához.

Végül az állam fizet?

    Meglehet, az NFM kezdeményezte menetrend-módosításnak végül Matolcsy György örül majd a legkevésbé. A nemzetgazdasági miniszter biztosan nem vár majd hiába távolsági buszra, de azt aligha viseli rezzenéstelen arccal, ha kiderül: a közösségi közlekedés olcsóbbá tételét szolgáló változtatás neki speciel többe kerül. Az állam buszos cégei számára ugyanis nagy segítséget jelentettek a helyközi személyszállítás finanszírozásában a fővárosba indított járatok bevételei. Ha ez a bevétel április 15-én eltűnik, valószínű, hogy a társaságok benyújtják majd a számlát. A helyközi szolgáltatásaikban egyértelműen közszolgáltatási költségtérítési többletigény jelentkezik majd, amit a törvény betűje szerint a megrendelőnek, azaz az államnak kell kifizetnie.
Forrás: Népszabadság

Kedvencek közé   |    Add a Startlaphoz   |    Legyen ez a kezdőlapom   |    Impresszum   |    Jogfenntartó nyilatkozat   |    Adatvédelmi tájékoztató
2012 Szakszervezetek.hu - Autóbusz járatokat is törölnek a menetrendből.
Powered by Joomla 1.7 Templates
Mobil nézet | Normál nézet
számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector