Startlaphoz Csatlakozz!

Alultervezés vagy fegyelmezetlenség?

Annyi sofőrt rúgott ki a BKV, hogy a maradók 800 millióért túlóráztak

Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2015. március 02. hétfő, 09:44

A tervezetthez képest 800 millió forinttal több bért fizettek ki tavaly a BKV autóbusz- és troliüzletágában dolgozóknak. A BKV előbb csoportosan küldte el a sofőröket, a megmaradt állománnyal viszont csak úgy tudta működtetni a járatokat , ha túlóráztat. Azért viszont dupla pénz jár. 15 milliárd 974 millió forint helyett 16 milliárd 770 millió forint bért fizetett ki 2014-ben a BKV az autóbusz- és trolibuszüzletág dolgozóinak – értesült a VS.hu. Az első szám a 2014-re előirányzott bérkeret, a második a valóságban kifizetett bér összege. Az eltérés 796 millió forint.

Csak azért nem borítja meg a BKV gazdálkodását a buszosok bérkerettúllépése, mert a cég többi tíz szervezeti egysége eközben megtakarítást ért el. Így összességében a humánterületeken „csak” mínusz 150 millió forintos különbözet keletkezett.
 
   Magyarázatként két forgatókönyv kínálkozik. Vagy alultervezték a bérköltséget, vagy fegyelmezetlenül gazdálkodtak. A magyarázatról megkérdeztük a BKV-t, és arról is, terhel-e ezért valakit felelősség. A túllépés ugyanis nem hirtelen állt elő, az év folyamán fokozatosan gyűlt össze, miközben a társaság rendelkezik kontrollingosztállyal, amelynek egyik feladata ezt észlelni.
 
  A BKV nem reagált kérdéseinkre. Ahogyan a BKV tulajdonosi jogait gyakorló Fővárosi Önkormányzat Főpolgármesteri Hivatala sem közölte, indít-e vizsgálatot.
 
Balesetveszélyes helyzetek
 
   Információink szerint a bérkerettúllépés egyik oka a buszvonalak kiszervezésében keresendő.A BKV 2013 óta alvállalkozásoknak adja ki egyes járatok üzemeltetését, ám rosszul mérték fel a következményeket, és a csoportos létszámleépítés után munkaerőhiány keletkezett a vállalatnál. Ezt túlóráztatással igyekeztek orvosolni, a túlmunkáért viszont dupla bér jár.
 
   Nemes Gábor, a buszos dolgozókat képviselő egyik reprezentatív érdekképviselet, az Egységes Közlekedési Szakszervezet vezetője megerősítette értesülésünket. A VS.hu-nak azt mondta, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. korábbi vezetése szándékosan vagy tévesen alultervezte a BKV-tól rendelt szolgáltatások mennyiségét. Ezt a BKV csak a megmaradt 2400 sofőr túlóráztatásával tudta teljesíteni. Nemes szerint, bár kollégáinak jól jött a túlórázásért járó pénz, a túl sok plusz munka igencsak kimerítette őket. Pihenőnapok nélkül többen elérték fizikai tejesítőképességük határát, már-már balesetveszélyes helyzet állt elő. Nemes úgy látja, a BKV a túlóráztatással a jogszabályokban biztosított határig vagy „még tovább is” elment.

Hiába szóltak
 
  A buszosok túlköltekezésének érthetően nem örülnek a BKV más igazgatóságain dolgozók. Jellemzőbb ugyanis, hogy összességében a cégnél inkább megmarad valamennyi a bérekre tervezett összegből, ilyenkor a szakszervezetek megállapodást kötnek ennek a pénznek a felhasználásáról. Ebből szoktak fizetni rendkívüli jutalmakat például az utasoktól dicséretet kapott kollégáknak. Néhány tízezer forintos összegekről van szó. Most azonban ilyen nem lesz.
 
   Különösen fáj ez azoknak, akik a villamos-, metró- és HÉV-vonalakon dolgoznak, (a 4-es metró külön igazgatóság alá tartozik), ők ugyanis 267 millió forint bérmegtakarítást értek el. A Vasúti Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete több alkalommal jelezte az eltérést és kért vizsgálatot, sikertelenül – a BKV-tól azt a választ kapta,hogy nem történt hiba az autóbusz-ágazat gazdálkodásában.
 
   „Hiába volt egész évben nagy a rendelkezésre állás, és fegyelmezett a munkavégzés a kötött pályás területek munkavállalói részéről, valamint szigorú a bérgazdálkodás, mégis az itt keletkező bérmaradvány jelentős részét az autóbusz bérkeretében keletkező lyuk betömésére kellett fordítani. Amikor ezzel szembesültünk, több tárgyaláson is teljes körű vizsgálatot követeltünk az autóbusz-ágazat teljes bér- és költséggazdálkodásáról” – írta a VTDSZSZ elnöke, Gulyás Attila a BKV szolgáltatásait megrendelő BKK új vezérigazgatójának, Dabóczi Kálmánnak.
 
  A BKK vezére azt válaszolta, „nincs illetékessége”vizsgálódni a BKV-nál, a vállalat 2014-es üzleti évére szóló vizsgálat május 31-ig lezárul, az majd magyarázatot adhat arra, miért tért el az üzleti tervtől.
 
  Információink szerint a buszos üzletág 2013-ban szintén túllépte a bérkeretet.
 
Bérkeret-megtakarítás a BKV-nál 2014-ben
DBR (a 4-es metrót építtető igazgatóság): 52 millió Ft
Gazdasági igazgatóság: 31 millió Ft
Vasúti üzemigazgatóság: 267 millió Ft
4-es metró: 240 millió Ft
Vezér törzs: 6,3 millió Ft
Belső ellenőrzés: 4,3 millió Ft
Jogi igazgatóság: 35,5 millió Ft
Biztonsági: 122 ezer Ft
Társasági kapcsolatok: 966 ezer Ft
Fejlesztés és koordináció: 8,2 millió forint
Autóbusz- és troli-üzemigazgatóság: -796 millió forint
Társasági szinten: - 150,5 millió forint

Forrás: vs.hu
 

Kedvencek közé   |    Add a Startlaphoz   |    Legyen ez a kezdőlapom   |    Impresszum   |    Jogfenntartó nyilatkozat   |    Adatvédelmi tájékoztató
2012 Szakszervezetek.hu - Annyi sofőrt rúgott ki a BKV, hogy a maradók 800 millióért túlóráztak .
Powered by Joomla 1.7 Templates
Mobil nézet | Normál nézet
számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector