Startlaphoz Csatlakozz!

Kilenc évre nőhet az általános iskola képzési ideje

A szakszervezetek szerint fontos a munkára és az átalakításra fordított idő

Írta: Szakszervezetek.hu
Közzétéve: 2015. március 09. hétfő, 07:07

Kilenc évre nőhet a jelenlegi nyolcról az általános iskola képzési ideje. Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezete elnöke az MNO-nak elmondta: ahhoz, hogy az átalakítás eredményes legyen, felül kell vizsgálni a jelenlegi kerettanterveket, csökkenteni szükséges a tananyagmennyiséget, és a pedagógusoknak nagyobb elismertséget és tanítási szabadságot kell teremteni. Mendrey László a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke portálunknak azt emelte ki, hogy befogadó iskolatípus kialakítására kell törekedni. Egy biztos, a gyereknek három dologra kell időt hagyni: a gyakorlásra, a gyakorlásra és a gyakorlásra.

   Rogán Antal február elején, a mezőkövesdi Fidesz–KDNP-frakcióülés előtt beszélt arról az elképzelésről, hogy az általános iskolai képzést egy évvel kibővítenék. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma ezt követően arra kapott megbízást, hogy megvizsgálja az európai modellek és a jól működő iskolarendszerek alapján, melyek azok a struktúrák, amelyek jól adaptálhatók a magyar iskolarendszerre.
 
   Pokorni Zoltán volt oktatási miniszter már 2011-ben arról beszélt, hogy a kistelepülések nagy száma miatt reális lenne egy négy plusz öt éves képzés bevezetése. Mint mondta, a legfontosabb és legeredményesebb egy hosszú alapozó szakasz, ennek belső szerkezete azonban egyeztetés tárgyát képezi. A politikus elképzelése szerint a kilenc osztály elvégzése után a diákok továbbléphetnének gimnáziumba, szakközépiskolába vagy kettő plusz kettő éves szakképzésbe, illetve duális szakképzésbe.
 
A te érdeked az én érdekem is
 
   A többek által is említett német rendszer alapképzése során a diákok hattól tízéves korig végzik el az általános iskolát, majd továbbléphetnek a középiskola alsó tagozatába, ahol több képzési forma közül választhatnak. Legnépszerűbb az úgynevezett Gesamtschul, amely egybeolvasztja a középiskola, a gimnázium és a Realschule – a középiskola és a klasszikus gimnázium között álló – oktatási rendszerét. Ennél az ötosztályos rendszernél az első két év után alacsonyabb és magasabb szinten oktatják a tárgyakat, megfeleltetve a tanuló későbbi irányultságának.
 
   De ha már a német példánál tartunk, akkor a közismereti oktatásra is nagyobb hangsúlyt kell fektetni. Hiszen a német diákok 7200 óra közismereti tudást sajátítanak el, míg Magyarországon a formálódó elképzelés szerint csak 4900 óra jutna erre. Továbbá a német vállalati szektor meghatározó szerepet tölt be a finanszírozásban, hiszen az átvállalt költségek révén érdekeltté teszik őket a képzés színvonalának növelésében. Érdekük a minőségi oktatás, hiszen a jövő szakemberének tudása csak a fiatal korban megszerzett, biztos alapokra építhető.
 
Van itt szó lengyelekről, finnekről
 
  A német rendszer mellett gyakran felmerül a lengyel és a finn minta is. Galló Istvánné szerint egy az egyben külföldi mintát átvenni nem érdemes. A lényeg: hazai körülmények között, folyamatos szakmai egyeztetések után alakuljon ki az új rendszer, melyre csak felmenő módon lehet átállni. A Pedagógusok Szakszervezete elnöke kiemelte, hogy fontos a munkára és az átalakításra fordított idő.
 
  Ezt a véleményt osztja Mendrey László is. APedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke az MNO-nak kiemelte, hogy komprehenzív (befogadó) iskolatípus kialakítására kell törekedni, amely tanítási módszereiben alkalmazkodik a 21. század igényeihez. Az Európa-szerte alkalmazott befogadáson és kompetencián alapuló rendszer nem engedi a szegregációt, ezáltal megvalósul a gyerekek gyerekektől való tanulása, ami a PDSZ elnöke szerint legalább olyan hasznos, mint a tanári tudás átadása. A befogadó iskolatípus további sajátossága, hogy nincsen „kilépési” lehetőség, és magas marad a tankötelezettség korhatára.
 
   Tény, a lengyeleknél a reform első lépéseként a közigazgatás átszervezését végezték el, és csak ez után jött az oktatás szerkezeti és tartalmi modernizációja, amelynek gyümölcse egy, a minket a híres angol–magyar meccs végeredményére emlékeztető rendszer, a hat-hármas modell lett. A lengyel példa a hazai, formálódó átalakítás során is felmerült – mondta Mendrey László, s rávilágított arra, hogy a tervezett hosszú alapozóképzés segít elmélyíteni az alapvető ismereteket.
 
   A lengyel rendszer alulról építkezik. A kötelező iskola-előkészítő (5-6 éves kor) után kezdődik a kétszer három évre lebontott, hatéves alapképzés. Az első két év teszt nélküli, és a harmadik évben is csak szöveges értékelés van – ellenben a tanító szorosan, integrált rendszerben foglalkozik a tanulóval. Az alapképzés második hároméves időszakában kezdődik a tantárgyakra épülő, többtanítós oktatás és az osztályzatos értékelés. Az elemi iskola végét egy diagnosztikus célú kompetenciamérő teszt zárja. Ezután jön a „sűrűje”, a széles tantárgyi skálát kínáló hároméves alsó középiskola, amely központi vizsgával fejeződik be. A tanuló innen kezdve szabadon dönthet: szakiskolát, felső középiskolát vagy négyéves technikumot végez el.
 
Anyagi és társadalmi megbecsülés
 
  Finnország – amelynek oktatási rendszerét Orbán Viktor korábban követendő példának nevezte – is hasonló mintát követ, néhány tartalmi eltéréssel. Az egyben elvégzett első hat év során nincs osztályzás, és házi feladatot is ritkán kapnak a tanulók. A természettudományos órákat a kísérletezések miatt csoportbontásban tartják. Az alsó középiskola – ahogy Lengyelországban is – része a kötelező oktatásnak, elvégzése után pedig általános, illetve szakmai felső középfokú oktatást nyújtó iskolák közül választhatnak a diákok. A 19 éves korban letett írásbeli érettségi után a tanulók előtt az összes skandináv egyetem nyitva áll.
 
   Északon mégis kicsit másképp csinálják. Jobban. Nem véletlen, hogy a finn diákok a PISA-tesztek élvonalában végeznek. A különböző képességű tanulók egy osztályban, egymás mellett fejlődnek. Galló Istvánné rámutatott: Finnországban egy tanári állásra tízszeres a túljelentkezés. Az oktatókat mind anyagi, mind erkölcsi tekintetben elismerik, ezért egyáltalán nem véletlen, hogy az az egyik legnépszerűbb pálya. De komoly elvárásoknak és követelményeknek kell megfelelniük.
 
   És, amint az Pasi Sahlberg A finn példa című könyvében olvasható: a minta kiépítéséhez egy évtized is kevés. Széles körű társadalmi-politikai egyeztetés szükséges, amelyet nyitottság, rugalmasság és együttműködés kell hogy kísérjen. Mendrey László a finn konszenzus kapcsán arra tért ki, hogy csak az egymással versengő politikai pártok konszenzusaként jöhetett létre egy hatékony és sikeres rendszer, melyet a kialakítás után érintetlenül hagytak.
 
Sok gyerek nem is érti, amit olvas
 
   Mégis mi kell ahhoz, hogy hazánk jobb eredményeket érjen el a PISA-teszteken? A Pedagógusok Szakszervezetének vezetője elmondta: egyrészt időt kell adni a gyereknek arra, hogy elsajátítsa az íráshoz, az értő olvasáshoz és a matematikai alapműveletekhez szükséges tudást. Hisz sok diák úgy hagyja el az általános iskolát, hogy nem képes az értő olvasásra, emiatt különösen a szakiskolákra jellemzően nagy a tanulói lemorzsolódás. Másrészt – mint mondta – ez még kevés. A jó eredményekhez radikális tananyagcsökkentés szükséges. A tanulóknak az alapozó szakaszban megfelelő időt kell biztosítani a tudás magabiztos elsajátítására, a gyakorlásra, mivel a felső tagozatos és a középiskolai kudarcok nagy része az alapvető tudás hiányára vezethető vissza – mutatott rá Galló Istvánné. Ugyanakkor hangsúlyozta: a reform természetesen együtt kell hogy járjon a pedagógusképzés átalakításával is.
 
   Mendrey László is az összetett átalakításra tért ki, s az iskolák bővítésén és a tankönyvellátás átalakításán túl arra is rávilágított, hogy csökkenteni kell a pedagógusok terheit.
 
   A hazai közoktatás főleg a nagy tananyagmennyiség és az idő hiánya miatt nem kezeli megfelelően a fejlettségbeli különbségeket. Ahogy a PDSZ-elnök fogalmaz: sajnálatos módon versenyhelyzet van, hogy a gyermek minél előbb tanuljon meg írni és olvasni. Galló Istvánné pedig arra mutatott rá, hogy egy hatéves gyerek szellemi kapacitása állhat egy négyéves gyerek szintjén, de elérheti egy hét-nyolcévesét is. A PSZ elnöke szerint a diáknak időre és türelemre van szüksége, hogy utolérje magát, a pedagógusokat pedig fel kell készíteni arra, hogy módszerbeli gazdagsággal felvértezve egyéni tanulási útvonalat alakítsanak ki. Hangsúlyozta: nincs jobb vagy rosszabb, okosabb vagy butább gyerek, fejlettségbeli különbség van, amelyet megfelelő módszerekkel lehet orvosolni.
 
Forrás: Magyar Nemzet
 
 

Kedvencek közé   |    Add a Startlaphoz   |    Legyen ez a kezdőlapom   |    Impresszum   |    Jogfenntartó nyilatkozat   |    Adatvédelmi tájékoztató
2012 Szakszervezetek.hu - A szakszervezetek szerint fontos a munkára és az átalakításra fordított idő.
Powered by Joomla 1.7 Templates
Mobil nézet | Normál nézet
számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában számítógép szerviz, számítógép javítás, pc javítás otthonában, pc szerviz otthonában,  pc szerelés otthonában, számítógép javítás otthonában, számítógép szerviz otthonában, számítógép szerelés otthonában, laptop javítás, laptop szerviz, laptop szerelés otthonában adatmentés, adat visszaállítás, adathelyreállítás, letörölt, formázott, particionált, pen drive, bit byte bájt kilobájt kilobyte megabájt megabyte gigabájt gigabyte terabájt terabyte terrabájt terrabyte lemez lemezek backup copy bad sector